Easter Parade

Yates, Richard

| 2010

I fyrtio år får vi följa systrarna Emily och Sarah Grimes, vilka inte har mycket gemensamt förutom de ständiga besvikelser som de råkar ut för i livet. Emily är den intellektuella stadsmänniskan som söker kärleken men enbart lyckas få till stånd tillfälliga affärer. Sarah, den sötare och mer konventionella av de två, gifter sig tidigt och får barn tillsammans med, visar det sig, en inskränkt och förtryckande make. Deras rastlösa och nervösa mor, Pookie, är en typisk Yates-modersfigur med sin fullständiga avsaknad av insikt om hur andra tänker och känner. När romanen inleds på 1930-talet lider bägge systrarna ännu av föräldrarnas skilsmässa. Kort därefter dör fadern och Emily och Sarah försöker...

Kristina Carlsson

2018-11-05

Bara 282 sidor, men vad mycket de innehöll! Romanen skrevs på 70-talet och det speglar verkligen innehållet och tidsandan i boken som skildrar två systrars liv, där båda blev olyckliga trots helt olika livsöden. Det kan låta trist att läsa om två olyckliga medelklass- systrar i USA, men det är det inte. Man rycks med i berättelsen redan från första sidan och jag kunde inte sluta läsa förrän boken var utläst. En klassisk bok som jag inte läst förrän nu och då enbart för att biblotekarien på mitt bibliotek rekommendera den. Tack för det tipset!

Philip Stenström

2018-08-01

Easter Parade (originaltitel: The Easter Parade) - Richard Yates

Sarah och Emily är systrar och växer upp i New York med skilda föräldrar. Förutom föräldrarna är besvikelser det enda som systrarna delar på. Den konventionella systern, Sarah, gifter sig ung och får barn med en inskränkt och restriktiv make medan den intellektuella systern, Emily, genomgår flera misslyckade förhållanden som tär på hennes mentala hälsa i jakten på kärleken. Emily minns tillbaka och återberättar om sitt yrkesliv och privatliv samt sin ansträngda relation till systern och specifikt påskparaden.

De centrala figurerna för romanen Easter Parade av Richard Yates är systrarna Emily och Sarah. Det är en enastående berättelse som sträcker sig under en lång period på mitten av 1900-talet. Det är enastående och hänförande porträtt av människor som Richard Yates lyckas fängsla. Det är människor som tycks fångade i sina egna öden.
Det är en storartad roman av en författaren som betraktas något av en litterär mästare för sitt sätt att skildra olyckliga medelklassliv. Med exceptionella karaktärsskildringar känns texten levande och fängslande.Ska man läsa en helgjuten bok bör man läsa Easter Parade. Det är roman som är oerhört befriande.

Hedvig K

2016-03-20

Mycket tragisk historia.

Katarina Nord

2014-10-25

Språket är vackert och boken lättläst, men för mig dyster! Ingen är riktigt lycklig någongång. Och ingen har någon ambition att göra något åt sin situation heller. Kulturell eller inte, men jag förstår inte bokens storhet.

Emma Hortlund

2014-01-08

Jag var verkligen förtjust i Revolutionary Road, och jag tycker kanske inte att Easter Parade når riktigt ända dit, men det är fortfarande en bra bok. Beskrivningarna av de hopplösa olyckliga medelklassfamiljerna är lika målande i båda böckerna, och det finns något i porträttet av Emily som gör henne till en av mina litterära favoritkaraktärer.

Syskonen Sarah och Emily lever helt olika liv och under ytan är ingen av dem så perfekt som den andra tycks tro.

Ullis N

2012-07-26

Jag läste hela boken och det var inte ett nöje. Den har blivit så lovordad så jag väntade hela tiden på att hitta vad det var som var bra, men icke.
Jag vet inte vad ni som gett högt betyg ser, men för mig blev karaktärerna aldrig levande.

Maria Nordström

2012-06-10

Otroligt bra bok.

Helena Rasmusson

2012-01-19

2 ! Bra, men lite dyster berättelse!

Conny J

2012-01-15

Så bra, kommer på mig själv med att jag måste andas, man glömmer tid och rum och blir engagerad i historien som är så tragisk och realistisk att man vägrar låta sig dra paraleller till sitt eget liv av rädsla för att bli lika tragisk.
Gillar verkligen Yates stil och i synnerhet att belysa det tragiska länge och sedan lysa med lampan ännu längre, för att om möjligt göra det tragiska än värre..

Josefine Ejebjörk

2012-01-15

Lättläst på ett bra sätt, språket flyter, historien är intressant och realistisk.

Pia Ekeroth

2012-01-06

Tog inte lång tid att läsa denna bok som var svår att lägga ifrån sig. Kände mig dock lite snuvad på slutet. Betydligt bättre än RevolutionaryRoad

Malin Johansson

2011-12-31

Blev förvånad över att språket var så lätt. Blev även förvånad över att jag gillade den så mycket. Hade väl egentligen inga förutfattade meningar om den, mer än att det var en "borde läsa" och min erfarenhet av såna böcker är att de brukar vara mer knepiga båda i språk och innehåll.

Sara .

2011-11-21

Faktiskt lite bättre än hans hyllade Revolutionary Road.

Akiko -

2011-11-15

Jag älskar själva handlingen, men det känns som att det går alldeles för fort och man hinner aldrig helt få ett grepp kring karaktärerna- vilket ju inte precis är märkligt när 40 år ska skildras på mindre än 300 sidor. En stark, stark 3:a.

Gunvi Lundqvist

2011-09-05

Två systrars olika karaktärer och livsöden beskrivs väl även om det känns som något skulle fattas, men kanske inte, för att beskriva tristessen, hopplösheten i deras liv är den mästerlig .

Lena L

2011-08-09

Jag formligen slukade boken. En fantastiskt roman med om olyckligt amerikanskt medelklassliv. Pricksäkra karaktärsskildringar och mycket stämningsfull. Jag har bara superlativ att ge!

2011-07-21

Som synopsis till ett filmmanus, bra. I övrigt en medioker roman med karaktärer utan djup. Besviken.

Emma Fägerlind

2011-03-31

Sådana är vi, människorna, och jag anser att detta är en fantastisk bok. Välskriven, riktig och sann, intressant, fri från fåniga pekpinnar och sockersöta svar.

Heidi T

2011-03-20

Jag tyckte om språket, men hade svårt att bry mig om karaktärerna!

Klinga

2011-02-13

En sån glädje att läsa en bok av den här kalibern. Jag måste genast ge Revolutionary Road en andra chans. När JCO är som allra bäst är hon författarsyster till Yates. Inga moraliseringar -- bara nedskruvade realistiska berättelser. Älskade att läsa den. Önskar jag hade den oläst.

2010-10-31

Sprit dövar och förlamar. Deprimerande med en huvudperson som inte har några andra intressen i livet än karlar. Mycket välskriven

Margot Sehlstedt-P

2010-09-21

Aj, Så besviken jag blev!
Vad i består storheten i denna bok??

Johanna Björkegren

2010-09-09

En otroligt bra bok. Tycker den här var bättre än Revolutionary road.

Merja A

2010-06-17

Den första raden anger tonen i Easter Parade. "Ingen av systrarna Grimes skulle få ett lyckligt liv"skriver Yates.
Misslyckade parförhållanden, havererade äktenskap och överkonsumtion av alkohol är fötekommande teman i författarens böcker.
Här får vi följa systrarna Emily och Sarah från barndomen på 30-talet i Amerika till slutet på 70-talet.
Jag tyckte bäst om första halvan av boken och slutet också. Tröttnade tillfälligt någonstans i mitten på Emilys alla misslyckade förhållanden.
Easter Parade är en av de bästa böcker som jag läst på länge.

Tony Andersson

2010-06-03

Skar rakt genom märgen. Läs vidare på min blogg.

Maria Eriksson

2010-05-29

Revolutionary Road av samma författare var för mig en mycket starkare bok, därför blev denna lite av en besvikelse. Jag vet inte om det beror på den pessimism som genomsyrar boken. Trots att personerna i boken anstränger sig lyckas de inte leva på det sätt som de skulle vilja. Det verkar som om de är bestämda på förhand att misslyckas. Det är lite tungt att läsa om. En svag fyra.