Earthquake bird

Jones, Susanna

Romanen som vunnit fyra litterära priser är en suggestivt fängslande berättelse - om faran i att inte tro på sig själv. Nu som film med Alicia Vikander Lucy har flytt till Tokyo för att undkomma det förflutna. För att inte bli upptäckt lever hon ett tillbakadraget liv, med få vänner, och en älskare som väger upp bristen på all annan passion.   Sedan träffar hon Lily som har kopplingar till hennes tidigare liv. Vänskapen blir intensiv, men kort därpå mördas Lily och Lucy är den enda som är misstänkt.   EARTHQUAKE BIRD är ett finstämt psykologiskt spänningsdrama. Med sitt känslosamma bildspråk och nyansrika språk blir berättelsen en katt- och råttalek i minnets förrädiska labyrint och läsaren hålls, liksom Lucy, på sträckbänken ifråga om hennes skuld eller oskuld. Snabb och klaustrofobisk Ett raffinerat porträtt av hur svartsjuka kan gro ur intet. The...

Bettan_bokprataren

2020-02-01

Trots vetskapen om detta hade jag svårt med den här boken. Det är var en mycket annorlunda och udda bok men lättläst & gripande. Dock gillade jag den inte speciellt mycket.
Jag kan inte riktig sätta fingret på vad jag inte gillade. Jag tyckte inte berättelsen tog fart, jag satt mest och väntade på att nu händer det nog något snart men tyvärr det ända som hände mig var att jag kände mig allmänt uttråkad.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. All litteratur kan inte falla alla i smaken, det jag gillar kanske du dissar och vice versa. Därför är det alltid viktigt att man själv läser det man tycker verkar vara intressant för att själv bilda sig en egen uppfattning.

Gillar du en enkel, finstämd och långsam berättelse som i en katt och råttalek för handlingen framåt, då är det här en bok för dig.

Jennifer Johansson

2019-11-05

Tack Bookmark Förlag för de fina recexet!

Earthquake Bird handlar om Lucy, hon blir arresterad för ett mord på en av sina bästa vänner. I boken får vi följa polisutredningen i korta drag, men mest av allt tillbakablickar över vad som egentligen hände mellan Lucy och hennes bästa vän Lily.

Jag läste ut denna så fort jag plockade upp boken. Den var omöjlig att lägga ifrån sig. Fascinerande med att följa både polisutredningen men även att få veta hur alltid skedde i form av tillbakablickar. Jag gillade extremt mycket att Lucy var så pass svår karaktärer, och även nu när jag skriver recensionen har jag svårt att egentligen sammanfatta vad som hände i boken.

Det är ett svartsjukedrama, som så många andra thrillers, men sättet den här skrevs på känner jag i alla fall är väldigt unikt. Just för att den är så pass egen, både i sin korthet och i att ha en karaktär som är väldigt opålitlig.

Det som gör att den tappar lite för mig är att den inte kändes helt klar. Jag hade gärna haft lite mer förklaring till vad som hände och mer bakgrundsinformation - och kanske rentutav fått följa i något av de andra perspektiven också. Denna bok lämnade mig med en känsla av att något saknades.

Det är en fartfylld, mörk och tankeväckande spänningsdrama som jag så gärna hade velat ha mer än ynka 208 sidor. Rekommenderas varmt!

2019-10-26

Läst på svenska (Jordskalvsfågeln): En lite udda, annorlunda psykologisk thriller. Man sugs in i den men avslutningen känns inte helt klockren. Verkar tillkommen lite i förbifarten. Fram tills dess en intressant inblick i huvudpersonen Lucys psyke.