Dyrbar kärlek

Fransson, Ramona

| 2010

Vid ett inbrott hos familjen Svalborg försvinner inte bara dyrbar konst utan även barnvakten, grannens dotter Elina Gullberg. Vad har hänt henne? Daniel och Miriam Gullberg är utom sig av oro. Spaningschef Greger Thulin med kolleger tar tag i utredningen. Kennet Svalborg vill skilja sig från Viola och hon misstänker att han har träffat en annan kvinna. En dryg månad efter inbrottet hos familjen Svalborg hittas en ung kvinna i Göteborg, misshandlad till döds. En kort tid därefter hittas liket av en ung man i Mölndalsån. Skjuten till döds. Greger Thulin och kriminalteknikern Charlotte Engman undrar om det kan finnas ett samband mellan de mördade personerna?

Solveig Andersson

2018-06-28

talbok, storytel
Reine Brynolfsson läser

Äntligen en spännande och dessutom realistisk deckare som får mig att vilja höra mer av serien. Jag tror att det kan komma att bli riktigt bra. 4 Stjärnor.

Thommy Stenström

2015-10-12

Lättläst och spännande.
Ett impulsköp på bokmässan 2015 som visade sig vara en fullträff.

Handlar om goda vänner som bor grannar.
Men så en dag händer något som bänder upp och ner på tillvaron. Men det är bara början!

Fredrik Davidson

2014-08-04

Inget litterärt mästerverk, tyvärr. Väldigt enkelt skriven. Jag kommer inte att läsa fler i denna serie.

Peter S

2014-03-24

Förstår inte alls den dåliga kritiken somliga ger boken. Ljudboken lästes mästerligt av Reine Brynofssson. I mitt tycke den bästa av alla uppläsare.
En lite annorlunda spänningsroman bra skildrad av de inblandade personerna i romanen. Ingen hårdkokt deckare med en övermänsklig polischef, mer en spännande skildring av vad som kan drabba två familjer. Jag ser fram mot att läsa nästa bok av Ramona Fransson.

Rasmusmatte .

2014-03-10

Vilken härligt spännande intrig

Charlott Stenberg

2014-01-11

All vår början bliver svår... Som naturvetare skulle jag säkert skriva likadant! Med oerhört mycket detaljer, men tyvärr tar det även bort flytet. Vissa, mindre intressanta avsnitt, är väldigt detaljerade medan andra - där författaren antagligen är ute på för djupt vatten - endast omnämns i en sammanfattande mening. Det lär dröja innan jag tar itu med del två...

2013-08-06

Men herregud menar människan allvar med att ens publicera den här barnsliga, naiva smörjan? Det här måste vara det sämsta jag någonsin läst. Och det vill inte säga lite det! Trots det läste jag ut den av någon konstig anledning. Det faktum att boken ska vara seriös, irriterar mig. I humorgenren hade den passat utmärkt, och kanske, men bara kanske fått ett högre betyg. Men att den ska vara seriös.... Mamma Mia! Slutligen måste jag passa på att fråga, hur många deckare det behövs som alla utspelar sig på mindre öar i Sverige? Börjar bli ganska tjatigt nu! Men den här är helt klart sämst. Det sämsta jag någonsin läst!

Pia Stendahl

2013-07-19

Författaren gör sig stor möda att beskriva de två familjerna Svalborg och Gullberg. Med fokus på Gullbergs. Denna möda ger belöning. I och med att jag som läsare verkligen får lära känna Elina och hennes familj blir jag mer engagerad i boken än vanligt.

Samtidigt finns det en risk med att läsaren får följa familjen Gullberg så i detalj. Det finns risk att läsaren tappar intresset framför allt när man valt en deckare så väntar man sig inte att det ska ta en tredjedel av boken innan själva deckarbiten kommer med i boken.

Det är en riktigt gripande läsning att läsa om den försvunna Elina och hur hennes försvinnande påverkar hennes familj.

Språkligt sätt finns det en del att önska. I början av boken känns språket ganska torftigt och korthugget för att senare bytas ut till ett bättre och mer välformulerat språk. Det märks att det är en debutroman men jag tror och hoppas att författaren utvecklas och blir jämnare i språket i kommande böcker.

Jag tycker att det är en spännande och lättläst bok och jag har goda förhoppningar för kommande böcker i serien om Greger och hans kollegor.

Gå gärna in på min ljudboksblogg: www.bokbrus.se

Rasmus Sonesson

2012-11-30

Skickligt och spännande

Ramona Fransson

2012-08-16

Min debutdeckare, med alla fel och broister som jag helst sett att de försvann. Även efter första omarbetningen fanns det fel kvar. Nu är den omarbetad för fjärde gången, detta eftersom förlaget lyckats kontraktera Reine Brynolfsson att läsa in alla mina deckare från nummer 1.

Kristina Simar

2012-07-16

Detta var en mycket spännande deckare av Ramona Fransson. Jag sträckläste den ända till långt ut på natten. Den var både välskriven och bra gestaltad, likaså var den rafflande från första till sista sidan. Ramona Fransson har ett rappt språk och definitivt inte torftigt som många svenska deckarförfattare har. Karaktären Kenneth var en mycket osympatisk man och passade bra in i den här berättelsen. Hans sätt att bete sig och hans kvinnosyn gjorde att mina känslor svallade över och jag reagerade starkt på honom som person och när jag läser en bok som väcker starka känslor när det gäller karaktärer och själva berättelsen, ja då tycker jag den är lyckad och läsvärd. Man ska kunna reagera på det man läser. Nu ser jag fram emot att ta del av nästa deckare av Ramona Fransson.

2011-09-06

Oj, var ska jag börja? Det här var verkligen inte bra. Berättandet skiftar mellan presens och imperfekt, inte speciellt ofta, men tillräckligt för att jag ska hänga upp mig på det. Det blir på något sätt ett totalstopp när jag måste byta mellan tempus. En del beskrivningar är onödiga (jag bryr mig inte om det var blommiga kaffekoppar) och i vissa fall säger de mig ingenting (vad har man egentligen för hårfärg om man har "en mustig blandning av salt och peppar"?). Styckeindelningen var ofta så ologisk att jag fick läsa om, ibland delades på stycken som hörde ihop och ibland delades inte på stycken som inte hörde ihop. Lite illa dold samhällskritik klämdes in också, väldigt sällan på ett naturligt eller bra sätt. Och dessa utropstecken. Det är möjligt att "reglerna" har ändrats för användningen av utropstecken sedan jag gick i skolan, men för mig betyder de utrop. Ingenting annat.

Det som ändå störde mig mest, var att allt var beskrivet in i minsta atomer: "Miriam gick fram till köksbänken, tog tag i kaffekannan, gick bort till diskbänken, skruvade på vattnet, höll fram kaffekannan under kranen och lät den fyllas upp med vatten." Vilken tur, jag hade ingen aning om hur man brygger kaffe. Även känslor och egenskaper radades pliktroget upp, i stället för att man fick uppleva dem genom repliker, tankar eller händelser. Det kändes lite som att jag blev påtvingad alltihop och inte fick tänka själv.

Om man nu skulle nämna något positivt också, så var det att jag faktiskt blev överraskad av händelseförloppet. Jag upplevde det aldrig som förutsägbart och det är bra. Skönt var det också att den till synes helt omotiverade meningen i början av boken fick sin förklaring till slut. Även om just slutet kändes lite fegt och för enkelt.

Den här boken ingår i min Boktolva och även i Tre på tre, där jag ska läsa de tre första i serien om Greger Thulin. Det kommer att bli svårt att motivera sig att läsa nästa bok.

Boktipsets estimerade betyg var 2.5. jag ger den 2.