Dykvinnan

Oates, Joyce Carol

| 2012

M.R. Neukirchen är professor i filosofi och rektor för ett prestigefyllt universitet på den amerikanska östkusten. Hon är rakryggad, diplomatisk och alltid lika vänlig - värdefulla egenskaper för den som hanterar känsliga relationer till donatorer, bångstyriga studenter och äregiriga kolleger och som är ansikte utåt för ett lärosäte med fint men dessvärre inte fläckfritt rykte. På väg till en stor kongress gör hon en spontan avstickare till sin barndoms trakter vid Great Snake River och får där oväntat kontakt med Dyflickan, som fyrtio år tidigare misshandlades svårt av sin mor och lämnades att dö i flodkantens dy. Innan slumpen såg till att hon blev räddad, bortadopterad och omdöpt till Meredith Ruth Neukirchen....

Henrik Johansson

2018-10-14

Oates skriver fantastiskt bra berättelser, så även denna. Spännande, märkliga karaktärer som beter sig på ett oväntat sätt.

Maritha .

2014-07-06

Språket är inte alls i min smak; jag stannade många gånger upp bara för att jag irriterade mig så mycket på meningsuppbyggnad och den sanslöst överdrivna användningen av både kursivering, " och '-tecken. Något bättre i andra hälften av boken. Synd, för själva historien är inte alls dålig.

2014-06-27

Älskar språket! Och relationerna, eller snarare bristen på dem. Hur det förflutna alltid kommer ikapp och måste bearbetas. Spännande, intensiv och vacker.

Maria Klamas

2014-03-01

Men det går inte att läsa ut den här boken, jag har försökt sååååå många gånger nu, men den är bara sååååå trist... Den handlar om den lilla dyflickan och parallellt en berättelse om den vuxna rektorn... och sedan ska väl dessa berättelser mötas kan man tänka direkt... men det är så masigt, så ointressant och så livlöst så nu efter nästan halva boken läst och ett 20-tal försök att verkligen komma igenom den ger jag upp! och det får man! ...väl??

Ingeborg Amnéus

2014-01-16

Fascinerande berättat, emellanåt lätt obehagligt att läsa (av olika anledningar).

Hanna Bragberg

2013-08-27

Väldigt bra och otäck! Historien kommer tillbaka och förföljer och bryter ned henne.

Eyez Only

2012-09-22

Välskriven, mycket rörande historia, trots att den är mördande tråkig under vissa partier och trots att den slutar tvärt och lämnar en med många frågor,