Dying Detective

Persson, Leif GW

| 2016

Retired Chief of the National Crime Police and Swedish Security Service Lars Martin Johansson has just suffered a stroke. Lars Martin Johansson is determined to solve the atrocious crime - from his deathbed.

Ronnie Videli

2018-10-07

Anne Hansson

2018-07-12

Gick som film i TV så jag behövde inte läsa hela boken, men mycket bra

Bjarne Johansson

2017-12-17

Läsbar

2017-10-25

Jag känner mig rätt kluven till boken. Å ena sidan välskriven med en hyfsat spännande historia som jag vill veta mer om hela tiden. Å andra sidan en väldigt irriterande gubbe med attitydproblem i huvudrollen. Lars ska väl porträtteras som en god man och är det väl på sitt sätt också. I en svartvit värld. Men han är även en man som inte ger andra något tolkningsutrymme gällande händelser, relationer eller livet i stort. Problem som är stora för många bagatelliseras utifrån hans egna perspektiv. Det är många "bra karlar" med som får lite större privilegier än de kvinnor som mest verkar ha som roll att lyda. Lite motsägelsefullt är det då det inte gäller alla. Nåja, det är ju en karaktär i en bok och inte någon jag egentligen behöver dras med men ändå gör han mig rätt uppretad och jag vill mest sparka honom i baken.

Maria Lindh

2017-07-10

Överraskning!
Jag hade hört mycket om denna bok. Läs den! sa de. Jag tvekade. Jag hade försökt mig på GW vid ett flertal tillfällen, och misslyckats. Somnat. Dött den mentala tristess-döden.
Men denna bok fullkomligt älskade jag. Välskriven, klurig och underhållande. Spännande vet i katten, men det spelade liksom ingen roll.
Det enda minuset med detta bok är att jag tänkte - ja, men kanske man ska läsa en till av GW:s nyare? Nej, det ska man inte. Detta är, just nu, i mina ögon det enda mästerverket.

R 2014

2016-01-18

Jag håller helt med om det Skrotmagnet skriver i sin kommentar. För det första är det tröttsamt att huvudpersonen påminner så mycket om GW själv. Hans passioner är mat, jakt och att lösa brott. Dessutom är han likt GW på väg att mer eller mindre äta i hjäl sig. Allt tjat om protagonistens eviga måltider är fruktansvärt tröttsamt.

Men än värre är allt tjat om att ja en sån ung och snygg 18-årig flicka skulle ingen man tacka nej till om hon bjöd till. Tala för dig själv du GW!

Johan CB

2015-12-03

rojo Z

2015-07-09

Tyckte om denna boken av Leif GW Persson. Fint berättat och spännande historia.

Cecilia Lt

2015-04-26

Underhållande, realistiskt skriven och ett nöje att läsa.

D

David H

2014-09-06

Min första GW. Jag är inte hemma i deckar-genren men denna bok gillade jag. Intressant, smart och humoristisk tycker jag passar som beskrivning. Stark trea.

Inger Jonsson

2014-03-18

En bok jag gillade!
Ett grymt brott som utreds - en tragisk sjukdomshistoria - trots allt en hel del komiska inslag.
Utmärkt inläaning

Sara Eriksson

2014-03-09

Bra flyt och blir spännande ganska direkt, men utan dramatik.

Marc Moore

2014-02-25

Ok men inget jag skulle rekommendera.
Halva dialogen uttalad, halva dialogen tänkt, utan situationstecken kan det bli lite tröttande att hålla det isär.
Dessutom dyker både Anna Skipper och Lisbeth Salander upp.
Drygfyndiga dialoger som kan bli lite tjatiga och repetitiva, varför sa jag det nu då.......

2013-12-14

Leif GW Persson är ju en profil som man antingen älskar eller hatar, det går inte att vara ljumt inställd till honom, tror jag. Jag är en av dem som gillar honom och det tog mig hårt när jag läste Den som dödar draken för några år sedan och inte gillade den. Alls. Jag hade i stort sett bestämt mig för att inte läsa mer av GW, men sedan "råkade" jag köpa den här boken. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/12/den-doende-detektiven-av-leif-gw-persson.html

Johan Bengtsson

2013-07-24

Suveränt bra deckare med Lars Martin Johansson i huvudrollen. Den är spännande på två plan, för förutom deckarintrigen får man följa
dramat med Johansson sviktande hälsa. Spännande, rolig och med ett fascinerande persongalleri och (mestadels) bra personskildring.
Ett litet minus var delar av slutkapitlen, fast det är svårt att kritisera det utan att avslöja för mycket. Lite Jan Guillou-stuk på det hela,
och det är ingen merit i min värld...

Liselotte Wijkmark

2013-05-21

Det är nästan som att läsa hans biografi. När du läser hör du GW:s lite släppiga röst. Den är bra.

Kickie Boman

2013-05-04

Kanske inte så enormt spännande som deckare. Men lite sådär mys-pysig berättelse att lyssna på med lagom dos humor också.

Björn Math

2012-11-19

Min första GW. Bäckström gör att jag kommer att läsa fler.

Eva Bill

2012-10-04

Första jag läste från GW och jag blev verkligen possitivt överaskad. Nu ska jag bara läsa precis alla andra han har skrivit!!!

Claes Nilsson

2012-07-30

Min första GW, mkt bra skriven men jag tycker storyn är för tunn och jag saknar lite osäkerhet i vem mördaren är, behöver vara lite mer spännande

Sara Wall

2012-06-11

Riktig litterär smörja! Tråkigt att detta var min debutbok i deckargenren. Och vad är detta eviga tjat om Narkos som inte KAN vara mer missanpassat i sammanhanget? Ett fyllo med en påse opiater hade i så fall vart lämpligare. Fick dock spänningskänsla i något kapitel, och det är ju alltid kul.

Nils Thor

2012-03-19

Något mästerverk är det inte. Trött och oinspirerat.

Helena R

2012-01-01

Rörig story och språket tilltalade mig inte.

AnnaMaria Dahlén

2011-12-30

Varför envisas Persson med att inte låta gestalterna dua "chefen"?

Anna Nyman

2011-12-26

GW är en av de få deckarförfattare som jag läser återkommande. Han har ett medryckande sätt att skriva och storyn är ofta spännande utan att tappa i vad man i brist på bättre ord får kalla realism. Så också i denna bok. Vad gäller gubbigheten som diskuteras här så håller jag med om att gw skriver om en förhärligad version av sig själv, däremot stör mig inte könsrollerna nämnvärt. Tycker att skillnaden mellan författarens åsikter och de åsikter han låter vissa av sina karaktärer framföra faktiskt framgår ganska tydligt.

Lars Hindgren

2011-11-21

Helt underbart. GW är riktigt bra på att skriva

C L

2011-06-14

Min första G-W, min första ljudbok, och kanske den sista. Det var många år sedan jag läste en deckare, och historien var bitvis intressant, fallerade lite ibland, men jag kunde dock inte lista ut vilken person som hade begått brottet! Och det måste ju få poäng. Däremot tyckte jag personerna var platta och klyschiga. Och språket! Tur att jag inte fysiskt läste den. Vad är det med karl och upprepa enkla fraser, och alla dialoger består av upprepningar. ?Johansson?, sa Johansson. ?Det där var enkelt?, tänkte Johansson. Nej, G-W må vara bra på sitt jobb, men skrivandet var ingen lyckad ide. Fast den var bra på de där extra tråkiga dagarna i arkivet.

Gun Petersson

2011-06-13

Jag uppskattar den lakoniskt hårdkokta tonen och slutet var faktiskt överraskande. Peter Anderssons läsning höjer betyget från 2 till 3.

Jenny sävlund

2011-06-11

Tycker att den var en lite snurrig och märklig bok, men som ändå höll mig fast bara för att få veta vad som händer...

Linnéa Lindahl

2011-06-01

jag blev faktiskt mycket överraskad av Leffe. Jag hade inte läst något av honom innan och hade väl lite förutfattade meningar utifrån hur han ser ut och pratar i Efterlyst. Men han skriver faktiskt bra, han har ett fint och ibland faktiskt känsligt/poetiskt språk.

Fredrik Andersson

2011-05-21

SSpännande och kul skriven

2011-04-30

Det här är min första GWP-bok. Jag låter mig charmas av den här liksom av himself i Veckans Brott. Johansson i romanen har delvis en annan biografi, men visst är det också ett porträtt av författaren. Inte bara en deckare utan också en roman om åldrande och sjukdom.

Ulf Pettersson

2011-04-28

smårolig att läsa, ibland lite långrandig men på det hela taget ok

Fredrik Andersson

2011-04-26

Mycket läsvärd! Jag gillar författarens språk och huvudpersoner.

Jessica Högberg

2011-04-18

Den näst bästa boken av Persson.

Ann Simonsson

2011-04-14

Överraskad`! Bättre än jag förväntade mig. Vissa delar av boken var upprepningar. Svag 4 blev betyget.

Bengt Månsson

2011-04-09

Fascinerande pusseldeckare och inte minst författarens speciella sätt att väva in personernas tankar i texten gör boken till en rosande läsning. Ämnet är förstås mindre roande men börjar inte övergrepp på barn bli lite för vanligt i de senare årens deckare? Lite trist men förutsägbart öde för huvudpersonen. Som djurrättsförespråkare blir jag också lite störd av det lättvindiga resonemanget om älgjakt (liksom av omslagsbilden). Så det får räcka meed en fyra i betyg.

Susanne Rydvald

2011-03-24

För mycket tjat hit och dit, det ständiga "säger han, tänker han" som blir till inte mer än mållösa bla, bla, blas ... såsom sista sidan påminnade om den dåligaste Hollywoodfilmens "happy - end" Ju närmare slutet, desto mer rosa bubblegum.

Anette Marcusson

2011-03-15

mycket bra

Yvonne Larsson

2011-02-11

Första gången jag läste något av GW. Den var bra men gick ändå långsamt att läsa. Vet inte om det beror på att han pratar långsamt, då läste jag långsamt också...

Johanna Björkegren

2011-02-09

Gäsp.....

Elin Möllerstedt

2011-01-10

Välskriven kvalitetsdeckare som det går en på dussinet av. Lätt humoristisk underton och det märks att det är en sakkunnig person som beskriver polisens arbete.

Jonna

2011-01-09

Grymt bra bok som jag rekommenderar väldigt mycket!

Ewa Hammarstedt

2010-12-30

Läs den! Rolig, spännande...

Pär Svensson

2010-12-29

Stabil mcbainare i behagligt tempo.

Stefan Abrahamsson

2010-12-14

underbar och medryckande polistriller

Eva Bommelin

2010-12-13

Väldigt bra bok har läst alla hans böccker.

Catherine Nyström

2010-12-03

Den klart bästa jag läst av GW. Läste i någon av recensionerna att det var en förlegad kvinnosyn. Som den feminist jag anser mig vara så reagerade även jag, men på ett helt annat sätt. Jamenvisst, en taskig kvinnosyn finns hos många grupperingar inom bl a polisväsendet. Vem är förvånad. Att GW skriver om det tycker jag är bra. Samma sak om grabbigheten. GW är en klok snubbe. Han skriver så som han upplevt att den polisiära världen ÄR, inte som han VILL den ska vara. Ser fram emot nästa bok.

harriet karlsson

2010-11-08

Bra , första jag läst av GW.

Magnus Brundin

2010-11-05