Dvärgkaninerna Nisse och Nelly

Boken handla om barnen Gustav, Felicia, Elsa och deras mamma. Alla tycker om djur, även barnens pappa, som be bor hos ibland. När Felicia och Elsa blir vuxna vill de arbeta med djur. Felicia vill utbilda sig till veterinär och Elsa vill jobba på djursjukhus. Gustav hjälper sina systrar att googla på internet om det är något som de inte vet om kaniner. Men han älskar mest att spela dataspel och göra filmsnuttar. Det är en faktabok som är inlindad i en berättelse.

Köpte boken på Wiks julmarknad. Jag stannade mest upp för att jag älskar kaniner. Tur hade jag, för boken fanns även på tyska och mina yngre kusiner från Österrike skulle fira jul med oss. Perfekt! Det är alltid bra med barnböcker på fler språk, i detta fall finns den på tre språk. Det är perfekt om man vill lära sina barn fler språk, som till exempel ens modersmål!

En mycket intressant bok som vänder sig till barn och familjer som redan har kanin eller som funderar på att köpa en kanin. Den är lättläst, har ett spännande innehåll och ökar kunskaper om kaniner. Huvudpersonerna Gustav, Elsa och Felicia har ett stort intresse av sina dvärgkaniner, Nisse och Nelly. Nisse som bor ute året runt och Nelly som bor inomhus. Man kommer snabbt in i handlingen och man dras med i berättelsen. Boken ger många tips på aktiviteter och annan viktig information som skapar trivsel hos kaniner. Den är inspirerande och innehåller små faktarutor om kaniner. Om man redan har kanin och upplever att barnen har tröttat så är detta den perfekta boken, den är som sagt en inspirerande bok. Som mamma till två barn har jag saknat en bok om kaniner och denna boken uppfyller alla önskemål. Vår familj ger den högsta betyget.