Dvalan

Artonårige Samuel råkar sabotera en drogaffär och tvingas till en desperat flykt undan narkotikabossen Igor. Efter att ha gått under jorden svarar han på en annons: en familj i skärgården söker en assistent till sin hjärnskadade son.Men ingenting blir som Samuel har tänkt sig när han flyttar in hos den vackra Rakel och hennes son Jonas i det avsides belägna huset vid havet. Inte heller har Samuel räknat med att hans kärleksfulla, men kontrollerande mamma ? den frireligiösa Pernilla ? handgripligen ska försöka hjälpa honom att få ordning på sitt liv.Kriminalinspektör Manfred Olsson är plågad av en familjetragedi. Han utreder två till synes drogrelaterade mord när hans väg korsar Samuels och Pernillas.Utredningen blir komplicerad och Manfred bestämmer sig för att söka hjälp hos profileraren Hanne som är bosatt i Ormberg.Camilla Grebes Dvalan är en skrämmande och...

2021-06-30

Camilla har kommit att bli en av mina favoritförfattare. Hennes böcker är spännande, välskrivna och har oväntade vändningar så man inte riktigt vet vad man ska tro eller lita på.

Dvalan är inget undantag även om den inte riktigt kommer upp till samma klass som ”Husdjuret”, boken innan denna. Men ”Dvalan” är väldigt spännande med många olika trådar som vävs samman till en.

Jag imponeras av Camillas historia, hur hon beskriver sina karaktärer och hur allt vävs ihop. Läsvärd? Absolut! Missa inte heller hennes andra böcker!

janne lindh

2020-02-28

Till en början är den här kriminaromanen mycket välskriven, tänkvärd och intressant .Men nånstans i mitten blir berättelsen stegvis mer och mer skruvad på ett störande sätt. Helheten blir en liten besvikelse.

Helena Rasmusson

2019-08-27

Mycket bra & spännande deckare! Intressanta karaktärer & en annorlunda historia, som tar en fasansfull vändning!

2019-08-14

Lika bra, eller t o m bättre, än hennes tidigare böcker.

A H

2019-02-10

Spännande och annorlunda.

Anders Björnlund

2019-01-21

Liksom Husdjuret är detta en riktigt bra bok. Svår att lägga ifrån sig då man ständigt vill läsa ett kapitel till även om natten är sen.

Jenny Kyllergård

2019-01-14

Förra boken var bättre men okej

Maja Dukic

2018-12-28

📗 Dags för recension📗
Dvalan av Camilla Grebe .........................................
När jag först hade denna bok i mina händer, trodde jag att den skulle handla om blod och massa mord, ni vet, om gamla klassiska deckargåtor. Men så fel jag hade. Den handlar om mycket mer. Den handlar om kärleken mellan pappa och dotter. Mellan man och kvinna. Mellan mor och son. Och självklart om mord men det är inte det viktigaste i denna bok.
Handlingen hade min fulla uppmärksamhet från sida 1. Camilla skriver på ett speciellt sätt där händelseförloppet flyter på och plötsligt bygger hon upp handlingen, som är helt oförutsägbar tills det exploderar i slutet av boken.
Mig tog det ungefär 400 sidor in i boken att fatta vem som var god och vem som var ond.
Boken är välskriven och spännande. Olika parallela handlinger gör att boken känns tunn och kort, fast den är en riktig tegelsten med över 470 sidor.
Oerhört högt tempo blandat med tvära handlingar gör att Camilla Grebe känns som drottning av alla deckarförfattare.
Jag rekommenderar boken starkt för den som gillar nagelbitare. 💚📗📖

2018-12-14

Mycket bra, nära en fullpoängare. Helt klart på min privata topp-5 lista för i år. Spännande bladvändare som ifrågasätter sociala medier lite lätt, på ett mycket bra sätt. Dessutom är inte allting som det ser ut att vara. Läs den!

Maria Stensson

2018-11-12

Spännande! En riktig bladvändare.

2018-11-02

Dvalan är Camilla Grebes elfte bok. Hon har tidigare skrivit fem böcker i en serie psykologiska thrillers, tillsammans med sin syster, Åsa Träff. Sen har hon även skrivit tre böcker i en serie spionthrillers, tillsammans med Paul Leander-Engström. Och nu är Dvalan den tredje boken i en serie kriminalromaner, som hon skriver själv.

Här är en länk till min recension av den sista boken i serien psykologiska thrillers, Eld och djupa vatten, där det också finns länkar till dom fyra tidigare böckerna.

Här är en länk till min recension av den sista boken i serien spionthrillers, Den sovande spionen, där det också finns länkar till dom två tidigare böckerna.

Och här är länkar till mina recensioner av dom två tidigare böckerna i den här nuvarande serien, Älskaren från Huvudkontoret och Husdjuret.

Jag har tyckt om alla Camilla Grebes elva böcker. Men hennes bästa böcker tycker jag absolut är dom tre som hon har skrivit själv. Dom har alla tre fått högsta betyget från mig. Serien med Åsa Träff ligger på 4,5-nivån. Och serien med Paul Leander-Engström ligger på 4-nivån. Och författarens egna serie ligger på 5-nivån.

Och Dvalan var precis lika bra som dom två tidigare böckerna i serien. Jag hade ju väldigt höga förväntningar på den, men den levde absolut upp till dom.

Man ska ju aldrig jämföra författare med varandra, men ibland kan jag ändå inte låta bli. För på något sätt så påminner Camilla Grebes böcker i den här serien om Anders de la Mottes böcker i hans senaste serie (Slutet på sommaren, Höstdåd, och Vintereld). Det är lite samma känsla i böckerna, tycker jag. Så mycket mer än kriminalromaner, utan lika mycket relationsdraman. Och båda serierna är precis lika bra.

Dvalan är spännande, gripande, lättläst, tänkvärd, oförutsägbar, och mycket, mycket bra. Och den kan läsas helt fristående från dom två tidigare böcker. Men bäst är ju så klart att läsa serien från början.

Rekommenderas absolut.