Dunning-Kruger-effekten

Den namnlöse huvudpersonen och hans flickvän Maria har bjudit vännerna Otto och Agnes på middag. Otto och Agnes är mycket olyckliga då deras katt Frodo har rymt eller möjligen ramlat ut genom fönstret. Middagen är redo. Dramat kan ta sin början. Dunning-Kruger-effekten kan läsas som en bildningsroman eller antibildningsroman, det är upp till läsaren. Romanen utspelar sig under några varma sommarmånader 2018. Huvudpersonen läser den kanadensiske psykologen Jordan B. Petersons 12 Livsregler: Ett motgift mot kaos, låtsas att han är författaren Michel Houellebecq, via vad han kallar »Houellebecq-tänkandet«, influeras av filmen Blade Runner 2049 och fastnar i en vanföreställning om att flickvännen Maria kanske i grund och botten är en android eller möjligen bara en hallucination. Efter två diktsamlingar återvänder Andrés Stoopendaal med besked till romanen. Termen Dunning-Kruger-effekten...

Henrik Johansson

2023-12-20

Jag har en fix idé om att jag måste lösa klart en bok jag påbörjat. För det mesta inget problem, men den här var en utmaning. Lite för pretentiöst eller så är det jag som helt enkelt inte fattar.

Jimmy Hjort

2022-02-15

Jag kände igen mig och skrattade åt mycket här. En bok som hålls samman av sin ton, av den inre rösten.

Torbjörn Nilsson

2022-01-22

Väldigt rolig, underhållande och annorlunda bok!

Nina Gustafsson

2022-01-10

Jag fastnar inte alls i denna roman trots dess många samtida referenser och ironi. Jag blir mest uttråkad. Kanske inte på rätt humör?