Dunkelstjärnan - kampen om tusenvärld

Davis, Joseph A

Tolvåriga Julia märker direkt att någonting med hennes nya klasskamrat, flyktingpojken Kasir, inte stämmer. Men hon anar inte helt hur annorlunda han är förrän den ödesdigra natten de blir jagade av fruktansvärda levande skuggor.Tillsammans med hennes lillebror Edvin och en mystisk gubbe som kallas för Trubaduren blir de tvungna att fly genom en magisk portal till Kasirs hemland. Det är en värld av gränslös skönhet där konst blir levande men där allt det vackra håller på att förstöras av skuggorna. Medan Julia och Edvin brottas med ett nytt språk, en ny kultur och okända faror upptäcker de att de har en hemlig koppling till Kasirs värld och att de kanske har makten att rädda den.En bra och välskriven berättelse som kan fånga en stor publik i olika åldrar. (Christina, kulturskribent)Jag kunde jag inte släppa boken förrän den var slut. Helt underbar och mycket välskriven. Jag ser...

Linnéa Lindh

2022-04-22

Den här boken har många starka sidor! (Pun intended 😉)

Dunkelstjärnan påminner en om vikten av vänskap, vilken makt våra ord har och att ljuset lyser i mörkret och att mörkret har inte övervunnit det.

Den tar upp och vrider och vänder på känslomässigt starka ämnen som utanförskap och rädsla för att misslyckas.

Kort sagt: Fängslande ungdomsfantasy med djup och vackra undertoner.

Nathalie Persson

2022-01-04

Bokrecension:
Julia är tolv år och bor i det lilla samhället Åsvik.
En flyktingpojke vid namn Kasir hade börjat i Julias klass. Julia blev ombedd att ta hand om honom. Kasir var snäll men konstig. Han höll alltid på att vissla och jollra istället för att prata. Sedan var det alltid detta tecknande.
Allt började dagen då Julia satt i klassrummet på Klippåsskolan och hade matte. Mattelärare stod och hade genomgång på tavlan. Kasir satt som vanligt och tecknade istället för att lyssna på genomgången. Det var skogar, sjöar, berg och ett slott. Kasir ritade även mäñniskor som höll varandra i handen. Julia blev irriterad då hon låtit sig bli distraherad, hon upptäcker att lågorna Kasir ritat börjar ryka. Samtidigt går brandlarmet igång.
Detta blir upptakten på en konstig resa i andra världar tillsammans med lillebror Edvin.
Att en gammal alkoholiserad man är den som kommer hjälpa dem och även har ett förflutet med deras far, anar de inte.
Följ med in i Tusenvärlden!

Underbar fantasy på hög nivå. Gillar man Narnia serien känner man sig verkligen hemma, inte i närheten men ändå liknelser. Spännande intriger, udda varelser och såklart det onda mot det goda. Härlig läsning som håller läsaren intresserad från pärm till pärm.
Med värme rekommenderar jag denna bok och början till ett storslaget äventyr.

Idas Recensioner

2021-09-12

Dunkelstjärnan är en fantasy för barn mellan 9-12 år och innehåller karaktärsutveckling, målande magi och ett spännande äventyr. Läsaren får snabbt möta karaktärerna och från början hade jag svårt för Julias spydiga kommentarer och taskiga tankar, men under bokens gång blev hennes karaktärsutveckling enorm och hon blev tillslut en modig och mogen ung tjej.

Handlingen är välskriven och läsaren möter många spännande händelser under bokens gång, men jag hade dock problem med världsbygget då jag gärna hade velat se lite mer beskrivande miljöer och unika detaljer. Författaren har också skrivit vissa detaljer, såsom när det oförståeliga språket för Julia blev visslande och jollrande, på ett lite annorlunda sätt och detta kan jag tänka mig beror på att boken är skriven för barn.

Generellt är Dunkelstjärnan en bra fantasybok med ett välgjort magisystem. Men enligt mig är den inte lika passande för vuxna läsare som den är för barn mellan 9-12 år, men samtidigt är detta en tänkvärd bok då handlingen tar upp viktiga ämnen som är anpassade efter vad barn går igenom i skolan. Ämnen som att passa in och hitta sig själv är en viktig del av boken och skapar igenkänning hos läsaren, vilket är väl genomtänkt och välskrivet.

Själva handlingen och språket i Dunkelstjärnan är fint anpassat för målgruppen och en spännande nyfikenhet byggs upp när läsaren möter magisystemet och fienderna. Vilket gör det svårt att sluta läsa när man väl har börjat. En läsvärd och spännande fantasy med hög igenkänningsfaktor för den anpassade målgruppen!

idasrecensioner.se

Alba Bjellebeck

2021-05-20

Dunkelstjärnan är en bok jag rent spontant vill trycka i näven på varenda unge. Inte bara för att det är en bladvändare till fantasy, utan också för att det är en medryckande berättelse fylld till bredden med lärdomar, insikter och medmänsklighet. Med träffsäkerhet avhandlar Davis tunga och brännande ämnen såsom alkoholism, syskonrivalitet, avundsjuka, fördomar och främlingsfientlighet, och väver på ett naturligt sätt in det i historien.

Även om Julia är en karaktär jag till en början ogillar starkt, kom jag att uppskatta den karaktärsutveckling hon genomgår. Hon besitter en del oattraktiva karaktärsdrag som stundtals får mig att gnissla tänderna av irritation, men dessa brister gör henne också mänsklig. Samtidigt är igenkänningsfaktorn hög när Julia desperat försöker passa in i sin omgivning och inte vill något annat än att bli sedd och hörd. Det är både roande, frustrerande och befriande att få följa Julias resa från hur hon först stör sig på allt som är annorlunda med Kasir, till hur hon sedan förstår honom mer och mer när hon själv slungas in i hans värld, där hon varken förstår språk, seder eller sociala koder. Tyvärr förblir resten av karaktärerna mest ytliga bekantskaper och jag kan bara hoppas på att jag får chansen att lära känna dem på ett djupare plan i nästkommande del av serien.

Med fina penseldrag målar Davis upp en färgsprakande och trollbindande värld där kreativitet och skapande står i fokus. Magisystemet är något alldeles unikt och jag älskar att författaren lyfter att våra olikheter, som skiljer oss åt från varandra, många gånger kan vara vår största styrka samt att alla är bra på något. Språket är enkelt och välanpassat för den tilltänkta målgruppen, men berikat med fina miljöbeskrivningar som gör berättelsen och dess omgivningar mer levande och det är lätt att hänga med på vad som händer.

Dunkelstjärnan är ett fartfyllt äventyr med en allvarlig underton, om tillhörighet och vänskap, om styrkan i uppmuntrande ord, om att tro på sig själv och om att känna ödmjukhet inför våra olikheter. Den perfekta boken för att läsas och diskuteras i mellanstadieklasser, men jag tror absolut att det finns något för alla att hämta i den här berättelsen, ung som gammal.

Ida Granath

2021-05-07

En jätte spännande och välskriven berättelse. Den var väldigt lättläst och jag fastnade djupt för boken. Målgruppen är 9-12 år och jag tror absolut att denna bok skulle vara en favorit bland den åldern! Jag tycker att det är extra kul med äventyren och fantasyn som målas upp i boken! Och såklart kul med illustrationerna som är i slutet av vissa kapitel. Tack så myxket för Recensionexemplaret!

Bookishlyfalling -

2021-05-07

Dunkelstjärnan är fantastisk fantasy. Boken är för läsåldern 10-13 men alla över 13 kan självklart också läsa boken. Dunkelstjärnan är lättläst och lärorik. Bra budskap, intressanta kulturkrockar och spännande miljöer.

Extrapoäng för de stiliga illustrationerna som förekommer i boken. Boken tar slut allt för snabbt, jag vill läsa en uppföljare på en gång!

En självklar 5:a i betyg!

Majt Bengts

2021-03-04

En spännande och lättläst bok för unga och gamla, fantasyälskare och andra. Den passar mycket bra som presentbok och fortsättningen ser jag verkligen fram emot.

Jennifer Johansson

2021-03-04

Tack Joseph Davis för recensionsexemplar!

Dunkelstjärnan är första delen i en ny 9-12-fantasyserie som följer syskonparet Julia och Edvin. Julia märker att flyktingpojken Kasir beter sig konstigt, inte som alla andra. Och hon har helt rätt då hon tillsammans med Edvin och en man som kallas Trubaduren far genom en portal och hamnar i Kasirs hemland, där magi och onda varelser lever fritt.

Jag gillade den här boken mycket på grund av att det var mycket om kulturella krockar. Jag tyckte det var smart av författaren att först vara i Julias värld och se hur hon upplevde att ha Kasir efter sig; att hon tyckte det var jobbigt och att han var lite pinsam när han inte kunde språket. Men sedan att hon kastades in i hans värld, i ett helt främmande land med ens egna kultur och språk - så fick hon smaka lite på sin egna medicin. Uppleva, precis som Kasir, hur det är att inte förstå något och försöka traggla sig fram och ändå försöka bli förstådd.

Jag läser väldigt sällan 9-12-böcker och för mig blev den här lite väl för lättsam i sitt djup. Jag hade velat ha mer intriger, mer diskussioner, mer av karaktärerna - deras svagheter, styrkor och mål. Jag kände lite att jag bara lärde känna dem till ytan, inte på djupet. Men annars så var själva storyn ändå spännande för rätt målgrupp och jag kan tänka mig att det är några som längtar efter fortsättningen!

Amiranda Green

2021-03-01

Den här boken är så bra på många plan. Först och främst är det en spännande och gripande berättelse som verkligen fångar en från första stund. För det andra har den många bra och intressanta poänger. Att följa huvudpersonen Julia i hennes resa från att irritera sig på en flyktingpojke i klassen som inte pratar och beter sig som man ska, till att plötsligt befinna sig i hans främmande kultur utan att kunna språk eller sociala koder är både komiskt och tankeväckande. En lärdom och ett budskap som jag önskar många läsare ska få ta del av genom denna bok. Julias personliga kamp för att passa in bland kompisarna, hitta sig själv och sitt egenvärde är också något som skapar stor igenkänning. Författaren poängterar på flera plan att den och det som verkar vara litet och betydelselöst kan spela störst roll och faktiskt vara nyckeln till seger i slutänden. Älskar verkligen hur han också lyfter fram att orden man säger till varandra kan skapa ont eller gott och att värdet i att stötta och hjälpa andra till seger är just det som blir vägen till ens egen största vinning. Som sagt, många tänkvärda saker att ta med sig. För det tredje tycker jag verkligen om hur skapandet (konst, musik, tal och skrift osv) ges en så central plats och är en verklig kraft till förvandling. Det är så inspirerande att läsa om och också en viktig påminnelse in i vårt samhälle och ens vardag där skapande och kreativitet lätt får stryka på foten. Vissa böcker läser man mest för att de är bra underhållning och tidsfördriv, men så finns det andra böcker som verkligen ger en något mer - större insikter, nya perspektiv, tankar att ta med sig in i sin vardag. En sådan bok är ”Dunkelstjärnan”.

Sarasbokhyllor

2021-02-10

Julia, hennes lillebror Edvin och deras mamma lever med en saknad efter den döde maken och fadern. Julia går i sexan och där går också flyktingpojken Kasir. Kasir bär alltid på en pensel. Julia är avundsjuk på att Kasir får uppmärksamhet av bildläraren. Hon tycker att Kasir är för annorlunda och när möjligheten dyker upp tar hon hans pensel. När Kasir kommer hem till henne för att ta tillbaka den dyker fasansfulla skuggor upp och de tre barnen måste fly. De träffar Trubaduren, en alkoholiserad äldre man som hjälper dem att komma undan och tar dem till en annan värld, Kasirs värld.

Det här är en klassisk fantasy på många sätt och jag gillar verkligen fantasy för barn och ungdomar. Flykt och utanförskap vävs in och konsten får ta stor plats. Det är ett stort plus. Språket är riktigt bra och författaren skildrar både miljöer och karaktärer fint. Boken är svår att lägga ifrån sig och jag tycker att det är en riktigt fin bok.

Jag uppskattar verkligen temat men önskar att det fördjupats än mer. Julia är ganska fördomsfull och sätter snabbt etiketter på folk. Jag blir lite småirriterad och vill sätta mig ner och prata med henne när hon aldrig slutar använda orden flykting och alkoholist på det sätt hon gör. Men när hon själv kommer till en värld där hon varken kan språk eller seder så får hon i alla fall lite förståelse.

Om avundsjuka. Om att skapa. Om konst och musik. Om att vara annorlunda. Om flykt. Om fördomar. Om vänskap. Om familj.

Den här ställer jag i dotterns bokhylla nu och tror att hon kommer att uppskatta den lika mycket som jag gjorde.

Stinas_boksida

2021-02-10

Julia som är 12 år får en ny klasskompis, Kasir, som kommit som flykting. Men Julia tycker han är lite konstig, och han visslar hela tiden, vilket hon stör sig på.

Plötsligt blir Julia, hennes bror Edvin och Kasir hotade av något väldigt konstigt. På något vis kommer de undan genom att fly genom en portal, och hamnar i en ny värld, Kasirs värld.

I denna värld är Kasir prins och här pratar man genom bland annat att vissla.

Snart upptäcker Julia och Edvin att för att komma hem måste de kämpa mot de mörka skuggorna.

Vem kan de lita på?

En spänning genom hela boken. Jag var fast direkt och den höll mig fast till slutet. Det händer mycket hela tiden, även en del oväntade. Gillar att den är så fantasifull.

Flera viktiga ämnen tas upp som flykting, alkolism, sorg och utanförskap.

Jag gillar flera av karaktärerna och miljöbeskrivningarna är bra. Man känner man är där med dem.

Boken är en kapitelbok och har ett lätt språk. Den vänder sig från 9 år, men jag som vuxen gillade den, så passar alla åldrar.

Min 10-åriga son älskade boken och vill att det ska göras en film baserad på den! Även som vuxen hade jag behållning av boken.

Sandra Söderqvist

2020-12-29

Joseph A. Davis gör det igen! Ännu en magisk och olidligt spännande bok! Första boken jag läste av den duktiga författaren var “Markus av Trolyrien” och nu har jag läst en annan bok av honom som heter “Dunkelstjärnan” i serien “Kampen om Tusenvärld”. En flyktingpojke i Julias klass beter sig konstigt och när hon får reda på varför förändras allt. I flyktingpojken Kasirs värld, där han är prins, kommunicerar folket genom att jollra och vissla. Alla personer har olika krafter och förmågor men en sak har alla gemensamt: att besegra och inte låta sig skadas av levande skuggor, rökmonster.

Boken är en bladvändare och går snabbt att läsa. Den är enkel att leva sig in i och det är perfekt för läsare som jag, som inte läser mycket fantasy men som ibland ändå vill ta ett kliv in i en värld som är så olik vår! Man lever och känner med karaktärerna som läsare, och till och med efter Dunkelstjärnans slut tänker man på händelserna i boken. Under läsningens gång får man svar på många frågor och avslutningen var inte förutsägbar för mig! Jag hoppas verkligen det kommer en uppföljare.

Jag rekommenderar “Dunkelstjärnan” till alla som är sugna på att läsa lite fantasy, men inte vill ha en helt och hållet orealistisk bok! Självklart rekommenderar jag även boken till alla som gillar fantasy, stora som små!

Här vi ytterligare en spännande fantasyberättelse för slukaråldern från Joseph A. Davis!

Julia tycker att det är något konstigt med den nya killen i klassen, flyktingpojken Kasir. Hon kan bara inte riktigt sätta fingret på vad det är. Det hon vet är att hon tycker att det är pinsamt när han pratar med henne och inte kan språket. Men Kasir visar sig vara rätt bra att ha nära när Julia och hennes lillebror Edvin blir jagade genom staden av ett hemsk skuggmonster. Tillsammans med Kasir och en äldre alkoholiserad man vid namn Trubaduren, flyr Julia och Edvin genom en portal och hamnar i Kasirs hemland. Det är här äventyret börjar på riktigt.

Det är en klassisk fantasyhistoria med kampen mellan gott och ont. Men Joseph A. Davis har lagt till sin egna lilla twist med att kreativitet och skapande är nyckeln till kunskap och styrka. Att ens kraft kommer inifrån och att alla är bra på något, även om man kanske inte tror det.

Jag gillade även Julias utveckling som karaktär. Hur hon i början hade ganska förutfattade meningar om Kasir, till hur hon själv fick uppleva att vara på ett ställe där hon inte kan språket och inte förstår hur allt går till. Hon blir även lättare att sympatisera med genom bokens gång när hon brottas med avundsjuka och osäkerhet.

En bok som jag tror att många fantasy-fans i åldern 9-12 kommer att gilla. Och som tar upp viktiga ämnen, några som det inte pratas så mycket om i barnlitteratur, ensamhet, syskonrivalitet, alkoholism, avundsjuka, fattigdom, kärlek och vänskap. Framemot slutet är det ett väldigt högt tempo och mycket spännande. Det är första delen på en serie och boken slutar med en liten cliffhanger, så tycker man om boken har man något att se framemot.

Jenny Holmström

2020-12-04

Det är en spännande bladvändare från början till slut.

Huvudpersonen Julia tillsammans med sin bror Edvin och en av stadens alkoholister, kallad Trubaduren, tar sig till en annan värld där mycket är annorlunda, men en hel del också känns igen. Davis skriver trovärdigt om deras liv som flyktingar och de språkbarriärerna de stöter på i det nya landet.

Det är lätt att känna igen sig i och sympatisera med Julia. Hon brottas med känslor som svartsjuka och avundsjuka som många kan känna igen sig i.

Detta är portalfantasy som känns modern och medryckande. Kreativitet är bokstavligen nyckeln till kunskap och lärande. Davis har skrivit fantasifullt och annorlunda, med många egna idéer även om kampen mellan det onda och det goda är skriven om förut.

Handlingen skedde snabbt mot slutet men var också en del i den stegrande spänningen.

Cliffhanger-slutet gör klart att det är första delen i en serie. En serie som jag gärna vill läsa mer av.

Tack till Joseph A. Davis för recensionsexemplaret!

Rebecka Nyman

2020-11-30

Denna bok får en stark fyra av mig! Joseph A. Davis blir bara bättre och bättre för varje bok han skriver. I "Dunkelstjärnan" får vi möta ett gäng härliga karaktärer. Det blir kulturkrockar när de är ute på äventyr och jag tycker att känslan av att vara ny i en värld beskrivs på ett sätt som gör att läsaren verkligen får fundera på hur det är. Julia tycker i början att Kasirs brytning när han pratar svenska är jobbig och pinsam, men i Kasirs hemland blir det ombytta roller. Julia får helt plötsligt känna på hur det känns och det får henne att börja reflektera över sitt beteende. Det jag gillar med Davis böcker är att de går att analysera och diskutera, men samtidigt är de så fantasifullt skrivna att de går att läsa bara för fantasins skull. Det ger berättelsen en bra bredd. Språket är lätt att följa med i och boken passar en stor åldersgrupp. I boken finns även några få vackra bilder som förgyller läsningen.

P-O Sveder Renklint

2020-11-16

Riktigt bra bok för unga i bokslukaråldern!

Författaren har återigen skapat en unik, vacker och intressant värld. Jag älskar att konst och skapande i Tusenvärld blir levande. Med pensel och färg målas maten fram, skyddsnät mot faror skjuter fram ur en pensel och instrument spelar fram tystnad. Språket utgörs av visslingar och jollrande. Jag gillar hur relationerna utvecklas mellan karaktärerna, hur de förstår varandra bättre när de tar del av varandras kulturer och språk. Förutfattade meningar får här helt kastas om och ifrågasätts när karaktärerna visar sina sanna jag för varandra.

Anna Refors

2020-11-01

Vilket äventyr författaren bjuder mig som läsare på! Språket är enkelt och avskalat, jag kommer lätt in i handlingen. Att börja i en för läsaren van miljö, för att sedan träda in i en fantasivärld, är ett beprövat sätt att berätta en fantasyhistoria, och det funkar även denna gång. Boken vänder sig till åldern 9-12, men den passar även för mig som vuxen!

Illustrationerna i boken är otroligt snygga, de är levande och fängslande. De fångar historians kärna på ett uttrycksfullt sätt. Jag uppskattar verkligen bilder i en bok som vänder sig till yngre läsare, det ger berättelsen en ytterligare dimension.

Boken tar upp många vikta ämnen som kan vara känsliga; alkoholism, ensamhet, avundsjuka, fattigdom, syskonrivalitet, kärlek och vänskap. Det konstnärliga och det skapande följer som en röd tråd genom boken, och det är spännande att få ta del av Kasirs hemlands magi.

En härlig bok fylld med spänning!

För fler bokrecensioner, följ mig på instagram: @annas_bokhylla

Sheila Heath

2020-10-31

Dunkelstjärnen är den bästa boken jag har läst om flyktingar. Och huvud karaktären Julia är en underbar modig tjej som mognar och växer genom hela boken. Man kan inte låter bli att älska henne. Bra skrivit, Joseph!

Magnus Svensson

2020-10-30

RECENSION Dunkelstjärnan av Joseph A. Davis.
Julia är tolv år gammal och får en ny klasskompis. En flyktingpojke som heter Kasim. Det är något med Kasim som inte stämmer tycker Julia. En natt blir Julia hennes lillebror Edvin och Kasim jagade av hemska skuggor. Dem får hjälp av en kille som kallas för trubaduren. Tillsammans färdas dem genom en mystisk portal och hamnar i Kasims hemland. Det visar sig att Julia och Edvin har starkare band till detta magiska land än vad dem först trodde. Äventyret kan börja… Boken är bra skriven och har ett lätt språk och är utmärkt för barn i åldrarna 9-12 år att läsa. Betyget blir 4 av 5 möjliga!

laspedagogen Jenny

2020-10-26

Här har vi ett fartfyllt äventyr för alla fantasy-fans. Dunkelstjärnan har ett högt tempo och fångar läsaren från början. Den innehåller stora portioner äventyr, magi och fantasi.

Boken är lättläst, välskriven och lyfter viktiga ämnen som kamratskap, mod, avundsjuka och solidaritet. En riktig bladvändare som stärks ytterligare av fantastiska illustrationer ✨
Boken passar utmärkt både som högläsning eller att läsa själv 📚

Toppen att det även finns gratis lärarhandledning till boken att ladda ner på trolyrien.com 🙌

Bokfrun

2020-10-23

Fantastisk bok!

Spännande, fascinerande & rolig!

Anna Hallqvist

2020-10-20

Det här är ett välskrivet och händelserikt äventyr för alla fantasy-fans, rekommenderad ålder är från nio till tolv men den kan förstås vidgas lite nedåt och bra mycket uppåt. En lättläst och välskriven fantasy, med lagom långa kapitel för att behålla bladvändardrivet. De fina svartvita illustrationerna av Yulia Ryabtseva levandegör karaktärerna på ett bra och stiligt sätt. Jag gillar på det sätt boken lyfter problematiken om utanförskap, hur det är att komma till en ny kultur. Även teman som misslyckanden, avund och vänskap är centrala i boken. Men först och främst är Dunkelstjärnan ett svindlande och spännande äventyr, som börjar redan i första kapitlet och håller sig i hela vägen till slutet. Dunkelstjärnan är bok är med andra ord att rekommendera till den som gillar fantasy, oavsett ålder.

Sara Wennergren

2020-10-16

En otroligt fantasifull bok som man kan försvinna in i utan problem. Jag älskar hur karaktärerna utvecklar sina relationer till varandra samtidigt som magin flödar. Konceptet att konst blir levande gör boken ännu mer fantastisk. Jag tycker även att många viktiga ämnen tas upp såsom utanförskap och att göra allt för att passa in, men i slutändan är det vänskapen som betyder mest.

🍂

Språket är helt underbart, jag fick känslan av att det riktade sig till både barn och vuxna, det var helt enkelt magiskt! Spänningen och nyfikenheten i varje kapitel fick mig att vilja läsa sida efter sida utan stopp, vilket är ett mycket bra betyg! Även många underbart vackra bilder i boken som förhöjer läsupplevelsen!

🍂

Jag kan rekommendera den här till barn såsom vuxna, alla som gillar böcker med mycket magi och äventyr helt enkelt! ✨

Cecilia Grip

2020-10-14

Om du vill ha magi, konst, spänning och en magnifik saga/serie så läs denna! Heeelt magiskt bra bok som jag har fått äran att läsa! Det är spänning från första blad till sista!!!

Vi får lära känna Julia, Kasir, Edvin som är Julias lillebror. Dom går på samma skola men Julia har bett Edvin att inte låtsas om att dom känner varandra på skolan för hon tycker det är pinsamt.

En magisk, konstnärligt utformad bok som jag inte kunde sluta läsa!

Bokbimbon

2020-10-13

Julia, 12 år, tycker från första stund att det är något konstigt med flyktingpojken Kasir som nyss börjat i hennes klass. Men att hans udda beteende skulle leda till att Kasir själv, Julia och hennes lillebror Edvin en kväll blir jagade genom Åsviks gator med skuggmonster efter sig hade hon aldrig kunnat ana. Och vem hade kunnat ana att den enda personen som har kunskap att hjälpa barnen är stadens alkoholist, också kallad Trubaduren. Genom en magisk portal tar han med barnen till Kasirs hemland där det visar sig att Kasir inte riktigt är den han utgett sig för att vara, men där även Julia och Edvin upptäcker sina sanna identiteter..

Wow, vilken häftig bok! Jag fick samma känsla av den här som jag fick när jag läste ’Trollkarlen från Oz’ första gången. Den magiska världen kändes genomtänkt och välgjord och handlingen var klurig och bjöd på spännande svängar. Den hade ett djup också där många viktiga ämnen togs upp: kamratskap, solidaritet, avundsjuka, skadeglädje, mod och det finaste av allt- styrkan du och andra kan finna i vänliga och uppmuntrande ord. 💜

Det är kul med en barn- och ungdomsbok som funkar i alla åldrar, men det är ju också ett tecken på skickligt författarskap och en välskriven bok! Måste också få påpeka att illustrationerna av Yulia Ryabtseva höjde boken ytterligare ett snäpp. Superfina! Den här boken ska jag läsa för mina barn när dom blir lite större 😊

Nerdy Books

2020-10-13

Jag har läst författarens tidigare böcker om Markus av Trolyrien som jag gillade väldigt mycket. Den här boken är väldigt annorlunda jämfört med de om Markus, men så himla bra! Jag tycker faktiskt att Dunkelstjärnan är den bästa författaren skrivit hittills. Den är oerhört spännande, originell och fartfylld. Karaktärerna är väldigt levande och trovärdiga.

Jag tycker speciellt om delarna med Kasir och hans svårigheter med språket, för det omvända händer med Julia när hon kommer till Kasirs värld. Helt plötsligt är det hon som inte kan göra sig förstådd och det är då man verkligen förstå att det inte är så enkelt att komma till ett nytt land med en helt ny kultur och nytt språk.

Jag får inte heller glömma att nämna de otroligt fina illustrationerna! De förgyller och förhöjer verkligen läsupplevelsen något enormt.En jättebra och underhållande bok som jag verkligen vill läsa uppföljaren till!

Jenny Jönsson

2020-10-10

En bok för alla som gillar äventyr, magi och fantasi. Längtar efter uppföljaren.
Passar alla från 6 åringar och uppåt antingen som högläsning eller läsa själv, även vuxna.