Dunkelstjärnan - kampen om tusenvärld

Davis, Joseph A

| 2020

Tolvåriga Julia märker direkt att någonting med hennes nya klasskamrat, flyktingpojken Kasir, inte stämmer. Men hon anar inte helt hur annorlunda han är förrän den ödesdigra natten de blir jagade av fruktansvärda levande skuggor.Tillsammans med hennes lillebror Edvin och en mystisk gubbe som kallas för Trubaduren blir de tvungna att fly genom en magisk portal till Kasirs hemland. Det är en värld av gränslös skönhet där konst blir levande men där allt det vackra håller på att förstöras av skuggorna. Medan Julia och Edvin brottas med ett nytt språk, en ny kultur och okända faror upptäcker de att de har en hemlig koppling till Kasirs värld och att de kanske har makten att rädda den.En bra och välskriven berättelse som kan fånga en stor publik i olika åldrar. (Christina, kulturskribent)Jag kunde jag inte släppa boken förrän den var slut. Helt underbar och mycket välskriven. Jag ser...

Här har vi ett fartfyllt äventyr för alla fantasy-fans. Dunkelstjärnan har ett högt tempo och fångar läsaren från början. Den innehåller stora portioner äventyr, magi och fantasi.

Boken är lättläst, välskriven och lyfter viktiga ämnen som kamratskap, mod, avundsjuka och solidaritet. En riktig bladvändare som stärks ytterligare av fantastiska illustrationer ✨
Boken passar utmärkt både som högläsning eller att läsa själv 📚

Toppen att det även finns gratis lärarhandledning till boken att ladda ner på trolyrien.com 🙌

Bokfrun

6d

Fantastisk bok!

Spännande, fascinerande & rolig!

Det här är ett välskrivet och händelserikt äventyr för alla fantasy-fans, rekommenderad ålder är från nio till tolv men den kan förstås vidgas lite nedåt och bra mycket uppåt. En lättläst och välskriven fantasy, med lagom långa kapitel för att behålla bladvändardrivet. De fina svartvita illustrationerna av Yulia Ryabtseva levandegör karaktärerna på ett bra och stiligt sätt. Jag gillar på det sätt boken lyfter problematiken om utanförskap, hur det är att komma till en ny kultur. Även teman som misslyckanden, avund och vänskap är centrala i boken. Men först och främst är Dunkelstjärnan ett svindlande och spännande äventyr, som börjar redan i första kapitlet och håller sig i hela vägen till slutet. Dunkelstjärnan är bok är med andra ord att rekommendera till den som gillar fantasy, oavsett ålder.

En otroligt fantasifull bok som man kan försvinna in i utan problem. Jag älskar hur karaktärerna utvecklar sina relationer till varandra samtidigt som magin flödar. Konceptet att konst blir levande gör boken ännu mer fantastisk. Jag tycker även att många viktiga ämnen tas upp såsom utanförskap och att göra allt för att passa in, men i slutändan är det vänskapen som betyder mest.

🍂

Språket är helt underbart, jag fick känslan av att det riktade sig till både barn och vuxna, det var helt enkelt magiskt! Spänningen och nyfikenheten i varje kapitel fick mig att vilja läsa sida efter sida utan stopp, vilket är ett mycket bra betyg! Även många underbart vackra bilder i boken som förhöjer läsupplevelsen!

🍂

Jag kan rekommendera den här till barn såsom vuxna, alla som gillar böcker med mycket magi och äventyr helt enkelt! ✨

Om du vill ha magi, konst, spänning och en magnifik saga/serie så läs denna! Heeelt magiskt bra bok som jag har fått äran att läsa! Det är spänning från första blad till sista!!!

Vi får lära känna Julia, Kasir, Edvin som är Julias lillebror. Dom går på samma skola men Julia har bett Edvin att inte låtsas om att dom känner varandra på skolan för hon tycker det är pinsamt.

En magisk, konstnärligt utformad bok som jag inte kunde sluta läsa!

Julia, 12 år, tycker från första stund att det är något konstigt med flyktingpojken Kasir som nyss börjat i hennes klass. Men att hans udda beteende skulle leda till att Kasir själv, Julia och hennes lillebror Edvin en kväll blir jagade genom Åsviks gator med skuggmonster efter sig hade hon aldrig kunnat ana. Och vem hade kunnat ana att den enda personen som har kunskap att hjälpa barnen är stadens alkoholist, också kallad Trubaduren. Genom en magisk portal tar han med barnen till Kasirs hemland där det visar sig att Kasir inte riktigt är den han utgett sig för att vara, men där även Julia och Edvin upptäcker sina sanna identiteter..

Wow, vilken häftig bok! Jag fick samma känsla av den här som jag fick när jag läste ’Trollkarlen från Oz’ första gången. Den magiska världen kändes genomtänkt och välgjord och handlingen var klurig och bjöd på spännande svängar. Den hade ett djup också där många viktiga ämnen togs upp: kamratskap, solidaritet, avundsjuka, skadeglädje, mod och det finaste av allt- styrkan du och andra kan finna i vänliga och uppmuntrande ord. 💜

Det är kul med en barn- och ungdomsbok som funkar i alla åldrar, men det är ju också ett tecken på skickligt författarskap och en välskriven bok! Måste också få påpeka att illustrationerna av Yulia Ryabtseva höjde boken ytterligare ett snäpp. Superfina! Den här boken ska jag läsa för mina barn när dom blir lite större 😊

Jag har läst författarens tidigare böcker om Markus av Trolyrien som jag gillade väldigt mycket. Den här boken är väldigt annorlunda jämfört med de om Markus, men så himla bra! Jag tycker faktiskt att Dunkelstjärnan är den bästa författaren skrivit hittills. Den är oerhört spännande, originell och fartfylld. Karaktärerna är väldigt levande och trovärdiga.

Jag tycker speciellt om delarna med Kasir och hans svårigheter med språket, för det omvända händer med Julia när hon kommer till Kasirs värld. Helt plötsligt är det hon som inte kan göra sig förstådd och det är då man verkligen förstå att det inte är så enkelt att komma till ett nytt land med en helt ny kultur och nytt språk.

Jag får inte heller glömma att nämna de otroligt fina illustrationerna! De förgyller och förhöjer verkligen läsupplevelsen något enormt.En jättebra och underhållande bok som jag verkligen vill läsa uppföljaren till!

En bok för alla som gillar äventyr, magi och fantasi. Längtar efter uppföljaren.
Passar alla från 6 åringar och uppåt antingen som högläsning eller läsa själv, även vuxna.