Dubbla slag

Det fanns en tid då Hanna inte behövde anstränga sig, när hon var ung och lovande med toppbetyg från alla skolor och universitet. Drömjobbet fick hon utan att ens söka det. Då verkade allt så lätt. Bara en enda stund. Mamma. En? säger Hannas yngsta dotter när hon ska bli lämnad på dagis. Jag borde verkligen gå, tänker Hanna. Jag borde gå på en gång, innan det blir värre, innan hon börjar gråta. Dubbla slag är en roman om livet på en advokatbyrå och den blivande trebarnsmamman Hanna. Men däremellan är det också en bok om kärlek och glastak, dubbelmoral och gruvlig hämnd. Malin Persson Giolito är jurist, född 1969 och efter tio års anställning på en av Sveriges största advokatbyråer arbetar hon nu på Europeiska kommissionen. Sin utbildning skaffade hon sig på fyra olika universitet: i Sverige, Frankrike och Belgien. Hon är född och uppvuxen i Stockholm men bor numera med...

Alexandra Coard

2018-06-24

Handlingen är mycket tunn och på sidan 100 något undrade jag fortfarande vad bokens egentliga handling är och när jag läst ut boken förstår jag fortfarande inte riktigt. Men i brist på handling blir det desto mer utrymme över till att fördjupa sig i huvudpersonen som ställls inför många av de svårigheter medelålders högutbildade kvinnor ställs inför idag när man ska balansera på en spindeltråd med arbete, äkta man och barn på sina skuldror. Vilket i sig är ganska intressant.

Anna Lacke

2018-06-15

Möjligt att författaren kan hantera det svenska språket, men det är också allt. Vad vill Persson Giolito berätta egentligen med sin bok, det saknas något mycket viktigt- det finns inget djup i författandet. Ledsamt.

Lena

2018-05-17

Bra, men inte mer än så.

Åsa G

2018-02-02

En sån där bok där jag inte alls gillar huvudpersonen utan mest blir irriterad på hennes ständiga utbrott. Boken i sig är ganska tråkig, handlingen tunn och lite oklar...

Malin Hansson

2016-08-31

Gjorde ett antal försök till sidan 160, men sen gav jag upp.

Fredrik Engström

2015-08-30

Relativt ytligt om nyanställd jurist på den stora advokatbyrån. Ganska poänglös.

2013-06-04

Som ett glas ljummet vatten. Fruktansvärt tråkig!

Gunilla E

2013-01-06

Ej läst ut den - inte intressan.

2010-08-01

Läste inte ut den.

Louise A

2010-04-03

Oavsett om pappa heter Leif GW Persson, så klarar hon sig utmärkt på egna ben. Mycket bra debut!

Helena Hallman

2010-04-03

Grym igenkänningsfaktor för en arbetande småbarnsmamma. Men storyn i sig var lite tunn och även om det antyddes en hämnd i slutet så hade jag hoppats på lite mer.

Annelie Carlsson

2010-03-09

Lättläst, handlar om en kvinnlig advokat som får problem på jobbet när hon blir mamma och är mammaledig.

Sofia Åkerberg

2010-02-06

Bara för att man kan affärsadvokatyrket utan och innan och dessutom har vissa mammaerfarenheter betyder inte det att man kan spinna en hel historia runt dessa två element. Dubbla slag kan liksom inte bestämma sig, den försöker vara en relationsroman, en livspusselroman, en deckare och en kvinnoroman på en och samma gång, och inget av det blir egentligen särskilt bra. Persson Giolito klarar aldrig av att göra mer än skrapa på ytan.

Tove Skarstedt

2010-01-13

Rätt underhållande om en ung kvinna som inte bara är advokat utan även mamma (trean föds under bokens gång). Lite för mycket av det gamla vanliga "han tar inte ansvar för hemmet o barnen utan hon får slita dygnet runt och kan inte ens gå på toa ifred..." Jo, jag vet att det är så, men det vet alla mammor, och det är bara kvinnor som köper den här boken så varför ödsla krut?
Advokatbyråns beteende däremot är det som är intressant här och hennes stigande insikt om hur det egentligen gick till väga. Där skulle hon satt in stöten istället för att börja julstöka och baka.
Det bästa hade varit om författaren skrivit om den till en spänningsroman där huvudpersonen fått ta en härlig hämnd och släppt alla realistiska krav. Jag trodde det skulle bli så och blev därför rätt så besviken på slutet.

Karin Karlsson

2009-08-09

Den här boken var sådär, var lite ojämn. Bra på vissa ställen, men lite seg på andra. Allt advokatsnack var nog inte riktigt min grej heller.