Du och jag, Rejsab

Furberg, Lena

I det mysiga lilla Tuvastallet finns sex hästar. Ingen är den andra lik och alla har sin egen, speciella historia. Gänget som har hästarna hjälper varandra i vått och torrt. Det finns inga genvägar för att hitta fram till hjärtat hos en knepig häst, men heller ingen större glädje än när det lyckas ? och ingen smärtsammare sorg än när man måste skiljas åt ...  Rejsab, den fina kallblodstravaren, är Katrins häst. Och Petras älsklingshäst. Att han någonsin ska bli hennes är bara en omöjlig dröm. Medan Petra letar efter en annan drömhäst får hon hjälpa till med Rejsab. Och det är bättre än ingenting ? ända tills hon en dag är nära att förlora honom för evigt.

Du och jag Rejsab handlar om en tjej som vill ha en häst. Alla hennes kompisar har en häst men inte hon. Hon har en favorithäst som heter Rejsab men han är Katrins häst. En dag åker hon släde med Rejsab. Då åker dom på en järn väg och släden fastnar. Från ett avstånd hör hon ett tåg. Hon skriver och Rejsab lossnar. När hon kommit hem till stallet så har hennes vänner fångat in Rejsab. Jenny som är en av Petas vänner har fått en ny ponny som är jättegullig i stallet, men när man rider honom så bockar han bara. Jenny råkar stuka armen när hon ramlade. Hennes mamma säger att dom måste lämna tillbaka honom. I utbyte får hon en jättesnäll och söt ponny. En dag ska stallgänget åka och hälsa på en kompis som äger en gård och fått en PRE. När dom är där ser Petra en mager ponny gå själv i en hage. Då frågar hon gårdens ägare varför hon går själv. Och hon svarade att det inte är hennes häst utan en gubbe hyr plats hos henne och att hästen förmodligen kommer slaktas. Innan dom går in i huset går Petra till den magra hästen och hälsar. Sedan ber Petra sin vän om hon kan fråga stall ägaren om gubbens telefonnummer. Tillslut vill gubben bli av med hästen så mycket att Petra får hästen FÅR alltså gratis och Petra har aldrig kunnat vara lyckligare.

🌹Denna  Feelgood bok började riktigt bra &
Spännande & den är en riktigt Mysig Bladvändare
I en härlig Hästmiljö
Men den är även lite Sorlig😢
💜💜💜💜💜 av 5st 🐴🌹

Nina Hansson

2020-01-13

"Du och jag, Rejsab" Är den första boken i en serie om Stallgänget på Tuva. Boken är skriven av Lena Furberg och utgiven av Egmont publishing. Den vackra och speciella illustrationen på framsidan är tecknade av författaren. Hästböcker är verkligen speciella. Jag kan inte låta bli att älska dem alla. Den här serien om stallgänget på Tuva, är verkligen en helt underbar hästbok. Författaren är känd för sina vackra illustrationer och vem känner inte till Mulle världens mesta häst? Om ni gillar häst böcker så blir man inte besviken på denna bok. Lena berättar så målande och fint om hästarna och ungdomarna på stallet. Man kan nästan känna den underbara doften av häst och den för mig tillbaka i tiden när jag var häst tjej i tonåren. Jag kan längta tillbaka till tiden i stallet, hästarna och kompisarna där. Jag ser fram emot att läsa fortsättningen på den här fina hästbok serien. Boken är underbar och mysig och den får 🐎🐎🐎🐎🐎/5.