Du klarar det, Amina!

Amina backade. Hon tryckte sig mot husväggen så att Hanna inte skulle få syn på henne. Såg hon rätt? Hade Hanna stulit pengar? Amina kunde inte tro att det var sant. Hennes storasyster Hanna hade tagit en bunt sedlar från kassan i den lilla kiosken. Hur ska Amina göra? Ska hon berätta för mamma? När allt verkar ordna sig rymmer Hanna hemifrån. Mamma och Amina letar överallt. Tänk om hon är kidnappad? Eller skadad? Vart har Hanna tagit vägen?

Kim M. Kimselius

2020-03-12

Tonårskänslor, oro, skam är vad den här boken handlar om. Jag väntar på att något dramatiskt ska hända, något spännande, men det kommer aldrig. Avslutet är inte vad jag hade väntat mig, jag hade väntat mig mer.

Ändå är det här en läsvärd bok, om vänskap och syskonkärlek och om att våga stå upp för den man här. Läs boken!

Therese's Boklåda

2018-03-09

En fin och lättläst bok om "det där" samvetet, vad är rätt och vad är fel, men framför allt att tillsammans blir allt mycket lättare.

Gripande, stark och fin!

@barnbokstips

2018-01-31

Amina bor med sin mamma och storasyster Hanna. Deras pappa har lämnat dem och skaffat en ny familj. Mamman jobbar mycket, är trött och lättretlig och de har fått flytta till en mindre lägenhet.På sin blogg kan Amina låtsas att hon inte har några bekymmer. En dag får hon se sin syster Hanna stjäla.Det hela blir värre när Hanna också rymmer. Ska mamma och Amina hitta Hanna? Kommer detta föra dem längre ifrån varandra eller leder det till att de kommer närmare varandra igen som familj?
En lättläst bok som jag tyvärr tror att allt för många ungdomar kan känna igen sig i när det gäller föräldrarnas separation och att känna sig bortglömd och bortvald. Passar från årskurs 6 och uppåt skulle jag säga.