Du gamla du fria

Marklund, Liza

| 2011

Annika Bengtzon är tillbaka på Kvällspressens redaktion i Stockholm efter tre år som tidningens korrespondent i Washington. Hon har återförenats med sin make, Thomas, som arbetar på justitiedepartementet med internationella säkerhetsanalyser. En eftermiddag hittas en ung småbarnsmamma död och översnöad bakom ett daghem i förorten Axelsberg i södra Stockholm. Hon är det fjärde offret på kort tid under liknande omständigheter: kvinna, ung, mamma, knivhuggen bakifrån. På Kvällspressen anar man en seriemördare, något Annika avfärdar som vilda fantasier.Thomas befinner sig på en konferens i Nairobi. Under en rekognoseringsresa vid somaliska gränsen kidnappas hela delegationen sju personer från olika delar av Europa. Allt eftersom kvinnomorden i Stockholms...

Lotta Lettenstrm

2016-02-12

Trkigt skriven. Inget driv alls frrn det allra sista.

2015-09-19

Nej, det hr blir tummen ner! Framfr allt om det ska kallas deckare. Bara kvllstidningsmiljerna och jargongen roar, vrigt r transportstrckor med funderingar kring otrohet och vlordnade Europa kontra frfrliga Afrika. Hr har Annika Bengtzon inget att gra.

2015-05-09

Jag har lst alla de tta tidigare bckerna om Annika Bengtzon, men det var drygt sex r sedan jag lste frra delen (En plats i solen). Varfr denna har blivit stende olst r ett mysterium, speciellt som det faktiskt r s att jag gillat de tre fregende delarna mycket mer n de frsta. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2015/05/du-gamla-du-fria-av-liza-marklund.html

Maria Jacobsson

2014-12-22

Inte s mycket deckare, men oerhrt spnnande kidnappningsdrama. Sknt befriande med en huvudrollskaraktr som inte r felfri utan har brister som normala mnniskor, och kanske lite mer nr det gller Annika B...

Eva Pettersson

2013-10-28

Den hr hr till de bttre i serien om Annika Bengtzon enligt min mening.

Christina Nilsson

2013-07-17

Helt ok, ganska osympatiska karaktrer, fast det r vl iofs realistiskt. Avdrag fr att de tappade trden om morden...

Stefan Teppas

2013-04-17

Lste den 2011-12-19. Och jag gav den 3,8 i betyg.

Anna Nyman

2013-03-24

Jag gillar karaktren Annika bengtzon, just drfr att hon r irriterande. Hon knns trovrdig tycker jag.

Nog aningen spnnande, men irriterar mig som vanligt p Annika B.

Theresa Gyllander

2013-01-18

En riktigt bra bok!
Brukar knna mig lite, eller ganska, irriterad p bde Annika Bengtzon och hennes make i bckerna. Gjorde det till viss del ven i denna bok, men sjlva boken, vad den ville sga, kndes mycket strre och viktigare n vad Annika Beng... bckerna brukar gra. Positivt veraskad :)

Johanna Hellstrm

2012-11-11

En ganska beige lsupplevelse efter att nyss ha lst Kepler.

Eyez Only

2012-07-09

Liza Marklunds deckare brukar ofta sgas men jag har aldrig riktigt frsttt varfr. Det r bra och okomplicerade historier, passar perfekt som semesterlsning.

Lina <3

2012-06-15

Spnnande bok. Varvar intressant fakta om Afrika och terrorism med sknlitterr spnning.

Pia Stendahl

2012-05-15

Tempot i boken r relativt lgt trots en handling som verkligen skulle kunna skapa hgt tempo och bra driv. Det r synd fr ett bttre tempo hade gjort boken mer spnnande.

Jag upplever sprket och miljbeskrivningarna som ganska torftiga. Dremot r karaktrsskildringarna hyffsade. Bst r skildringarna av Thomas tillvaro hos kidnapparna.

I boken saknar jag folks, bl a barnens, reaktion p det som hnder Thomas. ven Annikas reaktion p det som hnt beskrivs ganska vagt. Hade dessa knslor skildrats p ett trovrdigt stt hade boken blivit mycket mer intressant enligt min mening.

Sammantaget r boken ungefr det jag frvntat mig. Boken r spnnande, lttlst och ganska medioker.

P www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Jeanette Melander

2012-04-20

Lttlst svammel.

Karin Lundberg

2012-04-15

Tyvrr var "Du gamla du fria" inte alls vad jag frvntat mig. Tycker att Marklund kom upp sig i och med "Nobels testamente", men den hr senaste var ju att ta steget tillbaka till t.ex. "Prime Time".

Lars Lisspers

2012-04-08

Frstr inte vad storyn om de mrdade kvinnorna hade med denna bok att gra. Det r vl Marklunds stt att visa att hon alltid "bevakar" kvinnofrgan.
Hyfsat spnnande och rtt obehaglig i beskrivningen om vad som sker i Afrika.
Frsta bok jag lst av Marklund och troligen den sista.

Sofie Petersson

2012-02-12

Vet inte riktigt. Lite vl intetsgande. Tycker om Lizas stt att bygga upp trovrdiga karaktrer som fr ha fel och brister, men jag dras inte med i handlingen.

Caroline Johansson

2012-02-10

en av de bttre bckerna om Annica Bengtzon, Sttrcklste den. :)

Carin Lundberg Papp

2012-01-31

I ungefr halva boken knde jag bara hur trtt jag r p Annika Bengtssons gestalt. Omogen och egocentrisk mot alla utom barnen. Senare delen var inte fullt s centrerad p hennes person utan mer kring kidnappningen. Nu svag 3a men med en intressantare frsta del hade den ftt en stark 4a.

Jennie Durukan

2012-01-27

Nej, nu fr Liza Marklund nog hitta p ett nytt koncept. Det hr hller ju inte.

Rasmusmatte .

2012-01-24

En av Liza Marklunds btre bcker

Hanna Bragberg

2012-01-13

Sjlva "kriminalgtan" var ju helt verfldig i denna historia, hade kunnat strykas helt.

A H

2012-01-12

Annorlunda!

Boken handlade mest om kidnappningen och inte s mycket om kvinnomorden. Den knns vlskriven och genomtnkt.Den r mer intressant n spnnande, men jag gillade den. Jag tror ocks det blir en fortsttning

Liza Carlsson

2011-12-13

Den smsta av alla bcker om Annika Bengtsson. Hade hga frvntningar.

Eva Bommelin

2011-12-12

Knns som om Annika Bengtzon vandrat i Liza Marklunds kngor. Liza har bara tillsatt Annikas historia nr hon sjlv r i Afrika. Hon pstr ven att de svarta flyktingarna hamnar p hennes strand i Spanien, men inte sett det sjlv! Nej det r ingen kioskvltare.

Victoria Antonsson

2011-12-11

Jag har lst alla bcker i serien om Annika Bengtzon och strcklser dem alla, men jag fattar sjlv inte varfr... Sprket r taffligt och jag tycker ofta att storyn r verdriven och orealistisk. Men nd r det nt som griper tag i mig, jag tror det r karaktren Annika Bengtzon - jag kan inte lta bli att tycka om henne, sympatisera med henne, trots att hon egentligen bara r egoistisk och en olycklig produkt av dagens mediesamhlle.

Katarina Michnik

2011-12-08

Det r inte varje dag som jag hittar en romankaraktr med samma efternamn som jag.

Maria Larsson

2011-12-06

Pminner mer om ett politiskt manifest n en spnningsroman.

2011-11-27

Jag har lst alla dom tidigare tta bckerna i Liza Marklunds bokserie om Annika Bengtzon. Jag har tyckt om allihopa, men vissa mer och andra mindre. Den senaste boken En plats i solen tyckte jag inte var en av dom bttre.

Den hr nionde boken dremot, Du gamla, du fria, tyckte jag verkligen var jttebra, och helt klart en av dom bttre i serien.

Boken var mycket spnnande. Vlskriven och lttlst var den ocks. Otck och gripande likas.

S jag kan verkligen rekommendera boken. Och ven om det r bra om man har lst dom tidigare bckerna, s tror jag nog att man kan ha behllning av den nd, om man inte har gjort det.

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )

Kristina Simar

2011-11-23

Jag har lst ngra bcker om Annika Bengtzon innan, men de har inte fallit mig i smaken. Jag tycker sprket r torftigt och gestaltningen av karaktrerna och miljer alldeles fr dliga. Hade jag inte sett ?Sprngaren? p film hade jag aldrig ftt ett ansikte p Annika Bengtzon.
Jag hade lite mer frhoppningar nr jag brjade lsa denna bok och den handlade om de fyra kvinnorna som blivit knivhuggna till dds, men sedan blev det mera fokuserat p kidnappningen av Thomas. Jag ser inte heller Annika som en sympatisk person. Tycker hon hela tiden stter sig sjlv i frsta hand och barnen kommer i klm. S tyvrr var boken mer ett smnpiller att lsa n den dr spnnande kriminalromanen som man bara inte kan lta bli att strcklsa.

Tarja Ahlgrn

2011-11-20

Det r samma Annika Bengtzon och samma hgljudda Marklund. Frnsett ngon liten uppdatering av de journalistiska arbetsverktygen knns Du gamla du fria mest som ett nytryck av gamla texter utan ngra som helst framsteg i sjlva skrivandets konst. S synd, s synd. Man hoppas ju att frfattare sjlva villl utvecklas. Men okej, hgljudda frfattare med samhllsengagemang behver vi och Marklund vet att ta plats.