Du en av oss

Efron, Vera

| 2007

Den unga Erika Wendt skickas trots sin motvilja mot nazismen från Tyskland till Sverige för att arbeta på den tyska underrättelsetjänsten. Hon hamnar i centrum av ett flöde av ytterst känslig information. Erika möter Teddy Ternberg som intrigerar för att värva henne som svensk agent. Hon lockas inte bara av kampen mot Hitler, utan förälskar sig i kapten Ternberg. Deras passion växer i skuggan av kriget trots att Erika ständigt svävar i livsfara och kan avslöjas av Gestapo vilken minut som helst. Erika Wendt har kallats Sveriges bästa agent genom tiderna, och hennes upplysningar var avgörande för att Sverige aldrig drogs in i kriget. Hennes liv är en historia om att våga göra motstånd, om omöjlig kärlek och att överleva svek, om spioneri och stormakternas hemliga spel, och om den svenska regeringen som glömde sin främsta hjältinna. Du en av oss är baserad på verkliga...

Evert Nilsson

2013-10-12

En dokumentärroman. Lite obalans mellan Erika Wendts romantiska och spännande äventyr, Per-Albins vedermödor och Stalins paranoia. Omöjligt att veta hur stor del som är sant och bevisat och det är väl det som är dokumentärromanens svårigheter och charm. Men att kärlek och mod är så starkt förknippade är ju intressant.

eva arkelid

2012-07-21

en besvikelse, jag ville ha en berättelse om henne inte påhittade tankar hos Stalin. Det hade varit bättre om det hade varit en ren faktabok.

Camilla Eriksson

2010-09-04

Handlar om den unga Erika Wendt som var en av Sveriges bästa agent under andra världskriget. Baserad på verkliga händelser.