Du, bara

Ahlund, Anna

| 2016

"Frank, det här är min lillebror John." Han tittar upp och ser på mig. Jag håller andan. Hans ögon är elektriska. Svarta som ett natthav där blixten slagit ner. Utan att släppa mig med blicken reser han sig upp, ler och sträcker fram handen. Jag tar två steg fram och fångar den. Hans handflata är sval. "Hej John." Du, bara är en romantisk och hjärteknipande historia om sextonåriga John som blir kär i den två år äldre Frank. Frank är oturligt nog redan är tingad av Johns storasyster Caroline. Och Caroline är van att få som hon vill. John är van att backa, men det tänker han inte göra nu. Dessutom har Frank en egen vilja. Och ett krossat hjärta i bagaget, vilket krånglar till saker. Det handlar också om en bästis, ett båthus, en pappershandel, ett hustak med utsikt över hela Uppsala, Nick Drake, Räddaren i nöden, tusen papperstranor och trädgårdsrosor från Svartbäcken. Och så en hel del...

Hanna Thorn

2017-08-04

Så jäkla fin hbtq-bok. inspirerande, pirrig och stark!

Linnéa Ahl

2017-03-20

Detta är utan tvekan min favoritbok! Sista sidorna hade mig storbölandes. Inte för att det var sorgligt, utan tvärtom, det var det finaste jag läst. Kanske berodde det även på att boken snart var slut. "Vad skulle jag nu läsa som var lika bra som detta?". Bokens normbrytande enkelheter och oförutsägbarheter var tilltalande. Jag läste "Du, bara" i somras och funderar på att läsa den snart igen.

Sonster Tha Monster

2017-03-14

En av de bästa ungdomsböckerna jag läst på väldigt länge. Blev helt varm och pirrig inombords! Så otroligt skönt att ibland kunna läsa en bok där kärlek kan få vara normbrytande, utan att det görs någon stor grej av det eller överhuvudtaget uppmärksammas. Har verkligen saknat detta.

Frida Pallin

2017-01-30

Helt klart min favoritbok någonsin!

Nathalie Johansson

2016-12-28

Väldigt fin och bra bok som jag streckläste under några timmar!

Malin H

2016-09-13

Jättefin! Så heta sexscener så det nästan var jobbigt att läsa i offentligt rum och det är man ju inte bortskämd med i ungdomslitteraturen. Blev kär i typ alla i boken. Samt referenser till tha fault in our stars.

Pia *

2016-06-04

En ungdomsroman som fullkomligen sprakar av kärlek. Recension finns på min blogg gingiberi.blogg.se