Du, bara

Ahlund, Anna

| 2016

"Frank, det hr r min lillebror John." Han tittar upp och ser p mig. Jag hller andan. Hans gon r elektriska. Svarta som ett natthav dr blixten slagit ner. Utan att slppa mig med blicken reser han sig upp, ler och strcker fram handen. Jag tar tv steg fram och fngar den. Hans handflata r sval. "Hej John." Du, bara r en romantisk och hjrteknipande historia om sextonriga John som blir kr i den tv r ldre Frank. Frank r oturligt nog redan r tingad av Johns storasyster Caroline. Och Caroline r van att f som hon vill. John r van att backa, men det tnker han inte gra nu. Dessutom har Frank en egen vilja. Och ett krossat hjrta i bagaget, vilket krnglar till saker. Det handlar ocks om en bstis, ett bthus, en pappershandel, ett hustak med utsikt ver hela Uppsala, Nick Drake, Rddaren i nden, tusen papperstranor och trdgrdsrosor frn Svartbcken. Och s en hel del...

Detta r utan tvekan min favoritbok! Sista sidorna hade mig storblandes. Inte fr att det var sorgligt, utan tvrtom, det var det finaste jag lst. Kanske berodde det ven p att boken snart var slut. "Vad skulle jag nu lsa som var lika bra som detta?". Bokens normbrytande enkelheter och ofrutsgbarheter var tilltalande. Jag lste "Du, bara" i somras och funderar p att lsa den snart igen.

En av de bsta ungdomsbckerna jag lst p vldigt lnge. Blev helt varm och pirrig inombords! S otroligt sknt att ibland kunna lsa en bok dr krlek kan f vara normbrytande, utan att det grs ngon stor grej av det eller verhuvudtaget uppmrksammas. Har verkligen saknat detta.

Frida Pallin

2017-01-30

Helt klart min favoritbok ngonsin!

Nathalie Johansson

2016-12-28

Vldigt fin och bra bok som jag strecklste under ngra timmar!

Malin H

2016-09-13

Jttefin! S heta sexscener s det nstan var jobbigt att lsa i offentligt rum och det r man ju inte bortskmd med i ungdomslitteraturen. Blev kr i typ alla i boken. Samt referenser till tha fault in our stars.

Pia *

2016-06-04

En ungdomsroman som fullkomligen sprakar av krlek. Recension finns p min blogg gingiberi.blogg.se