Du, bara

Ahlund, Anna

| 2016

"Frank, det här är min lillebror John." Han tittar upp och ser på mig. Jag håller andan. Hans ögon är elektriska. Svarta som ett natthav där blixten slagit ner. Utan att släppa mig med blicken reser han sig upp, ler och sträcker fram handen. Jag tar två steg fram och fångar den. Hans handflata är sval. "Hej John." Du, bara är en romantisk och hjärteknipande historia om sextonåriga John som blir kär i den två år äldre Frank. Frank är oturligt nog redan är tingad av Johns storasyster Caroline. Och Caroline är van att få som hon vill. John är van att backa, men det tänker han inte göra nu. Dessutom har Frank en egen vilja. Och ett krossat hjärta i bagaget, vilket krånglar till saker. Det handlar också om en bästis, ett båthus, en pappershandel, ett hustak med utsikt över hela Uppsala, Nick Drake, Räddaren i nöden, tusen papperstranor och trädgårdsrosor från Svartbäcken. Och så en hel del...

Fin, träffande och gripande. Läs den!

Jag har läst ganska mycket om den här boken, tyckte väldigt mycket om presentationen av både baksidestexten och omslaget men samtidigt tänkt att den säkert är upphypad ganska rejält men kände ändå att jag verkligen ville läsa den eftersom jag tycker att det behövs sådana här böcker, om killars kärlek till andra killar, så jag ställde mig i reservationskön på biblioteket efter att ha väntat i ett par månader på att exemplaren skulle finnas inne. Bara det säger en hel del tycker jag. Jag fick ställa mig i reservationskö efter ett par månader, så många har velat läsa den.

När jag väl fick hämta den valde jag att börja läsa den, trots alla andra böcker i min hög. Jag var nyfiken, och ville se om jag skulle tycka om den så mycket som jag hoppades på att jag skulle göra. Det gjorde jag såklart inte, men jag behövde inte bli ett dugg besviken för jag tyckte om den så mycket mer än vad jag trodde. Att det är en ungdomsroman (alltså en bok som behandlar en ungdoms hinder och prövningar) spelar ingen som helst roll. Allt lever och jag dras med på en gång.

Karaktärerna är trovärdiga och självklara. Jag vill kunna vara som Ellie, Johns bästa kompis, och ett tag i början var jag faktiskt tvungen att lägga bort boken ett tag bara för att jag som 29-åring inte vågar vara så mycket mig själv som Ellie och John vågar, som 16-åringar.

Boken är lättläst och flytande, det går fort men det beror också mycket på att jag faktiskt inte ville sluta läsa. Igår kväll satt jag mig med sovande barn i famnen, bara för att hinna läsa så mycket som möjligt. Och det, mina damer och herrar, det är ett väldigt gott betyg.

Hanna Thorn

2017-08-04

Så jäkla fin hbtq-bok. inspirerande, pirrig och stark!

Sonnie

2017-03-14

En av de bästa ungdomsböckerna jag läst på väldigt länge. Blev helt varm och pirrig inombords! Så otroligt skönt att ibland kunna läsa en bok där kärlek kan få vara normbrytande, utan att det görs någon stor grej av det eller överhuvudtaget uppmärksammas. Har verkligen saknat detta.

Frida Pallin

2017-01-30

Helt klart min favoritbok någonsin!

Nathalie Johansson

2016-12-28

Väldigt fin och bra bok som jag streckläste under några timmar!

Malin H

2016-09-13

Jättefin! Så heta sexscener så det nästan var jobbigt att läsa i offentligt rum och det är man ju inte bortskämd med i ungdomslitteraturen. Blev kär i typ alla i boken. Samt referenser till tha fault in our stars.

Pia *

2016-06-04

En ungdomsroman som fullkomligen sprakar av kärlek. Recension finns på min blogg gingiberi.blogg.se