Du är viktig! Till dig som är anhörig till en person med alkohol- eller narkotikaproblem

Bång, Carina

| 2016

Att leva nära någon som långsamt förstör sitt liv genom ett beroende av något slag, innebär ofta är att leva med ångest, nedstämdhet, sorg och saknad. Många anhöriga känner rädsla och förtvivlan och söker svar på frågor som; Hur ska jag kunna hjälpa? Hur ska jag ta hand om mig själv? Hur ska jag förhålla mig? Vad ska jag göra? Vad ska jag säga? Den här boken har ett särskilt fokus på föräldrar till ungdomar med alkohol- och drogproblematik, men kan vara hjälpsamt för alla som lever nära. Den innehåller kunskap, intervjuer och egna reflektionsövningar för att hjälpa anhöriga att hantera smärtsamma känslor och tankar, samt att besvara några av de frågor som anhöriga så ofta vill ha svar på. I Sverige finns uppskattningsvis 4 miljoner föräldrar, barn, syskon och partners till personer med beroendeproblematik. Kanske lever de dagligen med konsekvenserna av att någon de bryr sig om har ett...

Vicky Taylor

2018-08-23

Information och verktyg som är lätta att ta till sig och en personlig berättarröst som jag kan relatera till. Mycket genuin bok som verkligen talade till mig och fick mig att förstå innebörden av de budskap som så många försökt tala om för mig under åren. Rekommenderar denna bok starkt för alla som har någon omkring som som har någon typ av beroendeproblematik.

Melinda Jönsson

2017-03-05

Både som uppväxt i missbruk och som jobbar med missbruk, så är denna boken mycket användbar ur båda perspektiv. Lättläst och som ett slagverk, men även med praktiska tips som för mig blir det som skiljer denna från andra böcker på ett positivt vis! Önskar att jag som anhörig hade haft denna boken för 10 år sedan!

Erica Larsson

2017-02-28

Detta är en bok som alla bör läsa. Jag jobbar med beroendet, är själv anhörig och jobbar även mot anhöriga. Jag ser stor nytta i denna bok, oavsett om man är anhörig eller inte. Denna problematik finns runt om oss alla. Boken är lättläst och måste nödvändigtvis inte läsas från pärm till pärm. Övningarna är jättebra,
även i sunda relationer. Kommunikationsdelen är en hjärtefråga för mig, i den delen hittar man mycket gott.
LÄS DEN!! =) //Erica

Barbro Krantz

2017-02-23

En oerhört bra bok som alla med missbruk runt sig borde läsa. Den är myrket lärorik och ger många Aha upplevelser och man känner igen sig i många situationer. Man lär sig tänka på nya sätt och hantera olika situationer. Man lär sig också att kommunicera på rätt sätt

Cecilia Rydberg

2017-02-01

Jag är inte förälder till ett barn med beroendeproblem men jag är god vän till någon som är det och eftersom vi står varandra så nära så tycker jag att denna bok talade till mig med. Jag har inte tidigare läst Carina Bångs böcker men genom denna fått upp ögonen för allt annat hon skrivit och ser fram emot att sätta tänderna i hennes approach. Det finns så många bra tips i boken och små uppgifter som du MÅSTE göra, det är så värt det. Jag har redan köpt en till min kära vännina. Tack för en fantastisk guide!

Y

Yvette Enberg

2017-01-31

Har länge sökt en bok som riktar sig till mig som förälder till ett barn som är beroende, nu har jag äntligen hittat rätt!
Känner igen mig själv & relationen/känslorna/situationerna kring mig & mitt barn som finns i samband med ett missbruk. Uppskattar både beskrivningar & handfasta råd som finns i boken, kommer gå tillbaka efter behov även i framtiden.
Når mitt barn på ett sätt som hjälpt mig massor(CRAFT) och påminner MIG om vikten av att släppa kontrollen och ta hand om mig själv också.
Titeln säger allt, Du ÄR viktig!
Tack Carina Bång för denna fantastiska bok.

Janique Svedberg

2016-12-22

Du är viktig! Därför behöver vi alla läsa denna bok - vi ÄR viktiga! En mycket bra och informativ bok om och för medberoende och anhöriga.
Även som beroende är det en bra bok! Carina Bång förklarar på ett enkelt sätt med många historier som är igenkännande - jag själv upplevde många Aha upplevelser bland annat genom historierna men också uppgifterna i boken. Rekomenderar boken starkt! Den bästa självhjälpsboken på marknaden för medberoende och anhöriga! Du Är Viktig! - läs den så förstår du!

Janique Svedberg

2016-12-22

Jessica Boderus

2016-12-04

En fantastisk bok för alla människor. Kommunikationen förändras så mycket om man använder dessa öppna frågor. Övningarna hjälper dig på vägen för att få insikt och ta bättre hand om dig själv. Läs speciellt hur Joakim ser på beroendet fantastisk bra förklarat.

Katarina Andersson

2016-12-04

Boken "Du är viktig" är ett måste för alla föräldrar till barn med beroendeproblematik. Jag har läst hela boken och kan bara säga att allt i boken är lika angeläget och ger hundra procent igenkänning. Sorgen, ensamheten, maktlösheten, förtvivlan, overklighetskänslorna, berg- och dalbanan och framförallt den ständigt närvarande och bottenlösa oron. Men författaren lämnar inte läsaren ensam och övergiven utan hjälper till med verktygen och framförallt genomsyras hela boken av omsorg om mig som anhörig.