Du r viktig! Till dig som r anhrig till en person med alkohol- eller narkotikaproblem

Bng, Carina

| 2016

Att leva nra ngon som lngsamt frstr sitt liv genom ett beroende av ngot slag, innebr ofta r att leva med ngest, nedstmdhet, sorg och saknad. Mnga anhriga knner rdsla och frtvivlan och sker svar p frgor som; Hur ska jag kunna hjlpa? Hur ska jag ta hand om mig sjlv? Hur ska jag frhlla mig? Vad ska jag gra? Vad ska jag sga? Den hr boken har ett srskilt fokus p frldrar till ungdomar med alkohol- och drogproblematik, men kan vara hjlpsamt fr alla som lever nra. Den innehller kunskap, intervjuer och egna reflektionsvningar fr att hjlpa anhriga att hantera smrtsamma knslor och tankar, samt att besvara ngra av de frgor som anhriga s ofta vill ha svar p. I Sverige finns uppskattningsvis 4 miljoner frldrar, barn, syskon och partners till personer med beroendeproblematik. Kanske lever de dagligen med konsekvenserna av att ngon de bryr sig om har ett riskfyllt...

Bde som uppvxt i missbruk och som jobbar med missbruk, s r denna boken mycket anvndbar ur bda perspektiv. Lttlst och som ett slagverk, men ven med praktiska tips som fr mig blir det som skiljer denna frn andra bcker p ett positivt vis! nskar att jag som anhrig hade haft denna boken fr 10 r sedan!

Detta r en bok som alla br lsa. Jag jobbar med beroendet, r sjlv anhrig och jobbar ven mot anhriga. Jag ser stor nytta i denna bok, oavsett om man r anhrig eller inte. Denna problematik finns runt om oss alla. Boken r lttlst och mste ndvndigtvis inte lsas frn prm till prm. vningarna r jttebra,
ven i sunda relationer. Kommunikationsdelen r en hjrtefrga fr mig, i den delen hittar man mycket gott.
LS DEN!! =) //Erica

En oerhrt bra bok som alla med missbruk runt sig borde lsa. Den r myrket lrorik och ger mnga Aha upplevelser och man knner igen sig i mnga situationer. Man lr sig tnka p nya stt och hantera olika situationer. Man lr sig ocks att kommunicera p rtt stt

Jag r inte frlder till ett barn med beroendeproblem men jag r god vn till ngon som r det och eftersom vi str varandra s nra s tycker jag att denna bok talade till mig med. Jag har inte tidigare lst Carina Bngs bcker men genom denna ftt upp gonen fr allt annat hon skrivit och ser fram emot att stta tnderna i hennes approach. Det finns s mnga bra tips i boken och sm uppgifter som du MSTE gra, det r s vrt det. Jag har redan kpt en till min kra vnnina. Tack fr en fantastisk guide!

Har lnge skt en bok som riktar sig till mig som frlder till ett barn som r beroende, nu har jag ntligen hittat rtt!
Knner igen mig sjlv & relationen/knslorna/situationerna kring mig & mitt barn som finns i samband med ett missbruk. Uppskattar bde beskrivningar & handfasta rd som finns i boken, kommer g tillbaka efter behov ven i framtiden.
Nr mitt barn p ett stt som hjlpt mig massor(CRAFT) och pminner MIG om vikten av att slppa kontrollen och ta hand om mig sjlv ocks.
Titeln sger allt, Du R viktig!
Tack Carina Bng fr denna fantastiska bok.

Janique Svedberg

2016-12-22

Du r viktig! Drfr behver vi alla lsa denna bok - vi R viktiga! En mycket bra och informativ bok om och fr medberoende och anhriga.
ven som beroende r det en bra bok! Carina Bng frklarar p ett enkelt stt med mnga historier som r igenknnande - jag sjlv upplevde mnga Aha upplevelser bland annat genom historierna men ocks uppgifterna i boken. Rekomenderar boken starkt! Den bsta sjlvhjlpsboken p marknaden fr medberoende och anhriga! Du r Viktig! - ls den s frstr du!

Janique Svedberg

2016-12-22

Jessica Boderus

2016-12-04

En fantastisk bok fr alla mnniskor. Kommunikationen frndras s mycket om man anvnder dessa ppna frgor. vningarna hjlper dig p vgen fr att f insikt och ta bttre hand om dig sjlv. Ls speciellt hur Joakim ser p beroendet fantastisk bra frklarat.

Katarina Andersson

2016-12-04

Boken "Du r viktig" r ett mste fr alla frldrar till barn med beroendeproblematik. Jag har lst hela boken och kan bara sga att allt i boken r lika angelget och ger hundra procent igenknning. Sorgen, ensamheten, maktlsheten, frtvivlan, overklighetsknslorna, berg- och dalbanan och framfrallt den stndigt nrvarande och bottenlsa oron. Men frfattaren lmnar inte lsaren ensam och vergiven utan hjlper till med verktygen och framfrallt genomsyras hela boken av omsorg om mig som anhrig.