Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats

Levén, Eli

| 2010

Vi ska bli något du och jag Sebastian. Vi måste skydda det som är vårt. Det är Valborg i Vitabergsparken när Sebastian möter den gåtfulle Andreas. De inleder ett passionerat och omstörtande förhållande. Men innerst inne bär Sebastian en annan person inom sig, någon som han själv men ingen annan ser. Hon heter Ellie och ska en dag resa sig ur askan av honom. Eli Levéns debutroman kretsar kring helgonbilden av Sankt Sebastian, genomborrad av pilar och fastbunden vid ett träd. Han går längs gångstigarna, han möter människor och här verkar ingen höra hemma. Han möter inte ofta blickar även om de är mera välkomnande här än annars i den här staden. Alla blickar utom en, den söker upp hans illa dolda följsamhet. Blicken är så: den vill slå ner honom eller sätta på honom. Den har ett sällskap, de är likadana men sällskapets blick är riktad bortåt, uppåt. Sebastian stannar vid ett träd...

Sanna Carlborg

2015-11-08

Språket besitter vissa poetiska kvaliteter och det transsexuella perspektivet känns viktigt och värdefullt. Men särskilt mycket story bjuder boken inte på. Övergrepp, våldtäkt och utflippade sexlekar tar mest plats.

vanessa lopez

2015-02-20

Vissa författare har ju den unika förmågan att kunna föra handlingen framåt med en egen karakteristisk språk som Eli Levén gör, boken blev ju till filmen Någonting måste gå sönder som i sin fick en Guldbagge pris för bästa kvinnliga huvudroll.

Det skrevs historia i Sverige när Saga Becker blev den första transperson att få priset för bästa kvinnliga huvudroll.

Allt detta tack vare Elis fantastiska initiativ! Huvudrollen i denna bok innehas nämligen av Sebastian som vill vara Elie egentligen och är en transperson. Andreas inleder en romans med Sebastians.Transfobi, erotik, villkorslös kärlek och tårar. Jag kan inte släppa ifrån mig denna bok!

Rekommenderas starkt till de som vill vidga sina vyer.

BLiP

2013-08-16

språket, på samma gång bokens största styrka och största brist.

Emeli Backström

2012-07-05

Rått och direkt skriver, gör ont att läsa. Inget för den pryde.

Rebecca Eriksson

2012-04-17

Språket var hoppigt och förvirrande, jag hängde inte med och tappade fokus. Synd, jag hade hoppats på denna bok.

Susanna Stavling

2011-10-03

En mycket stark och välskriven bok med ett viktigt tema om transpersonerns utsatthet men också förmåga att överleva i ett i vissa fall inskränkt samhälle.

arvida byström

2010-07-20

Jag vet inte, kanske var jag alternativtonåring för länge och har sett för många bloggar skrivna med samma taffliga språk. Kanske passar inte min romantisering av livet in på Levéns och tvärtom. Jag bara känner att jag sett det förut och metaforer samt liknelser känns inte tillräckligt genomtänka.

lysol *

2010-07-02

Detta är en debutroman, vilket också märks vid läsningen. Förmodligen hade slutprodukten bråttom till tryckeriet för i boken finns en del störande grammatiska felaktigheter såsom syftningsfel och försök till poetisk prosa som ibland blir riktigt pinsam. Storyn håller dock måttet och är viktig. Fokus ligger vid könsidentitet och hur det är att inte passa i den heteronormativa rollen. Som författarprodukt lovar boken mer än vad den kan hålla.

Lotta Berling

2010-05-16

Med sitt språk skapar Eli Levén en stämning som följer mig genom boken. Det är ungt, vilset, romantiskt, destruktivt, känslosamt, sårigt. Det handlar om sökandet efter sig själv, kärleken och kanske framför allt bekräftelse. "Sebastian hade verkligen hoppats hitta en lönndörr i livet, och här var den. En dörr som skulle få dagarna att kännas som filmer, mjukare. Någonting som gjorde att man inte behövde röka för att kunna andas. Något som inte var så skarpt i konturerna att man var tvungen att vara full för att stå ut." (s.50-51). Och det handlar om drömmen om ett alter ego "som våldför sig på tidens kraft och könets inbillade gränser". Detta andra jag "är inte en nattklubbarnas drottning av slattar och letar inte kärlek på de allra kargaste av platser." (s.131) Man behöver inte själv avvika från heteronormen för att känna igen sig i känslorna som skildras.

2010-03-10

Den här boken tyckte jag verkade vara riktigt bra när jag läste om den. Men tyvärr så nådde den inte riktigt upp till mina förväntningar.

Den var alldeles för poetisk och "djup" för mig. Jag måste nog tillstå att jag inte riktigt förstod den. Visst var den både känslosam och tragisk, kärleksfull och utlämnande. Men jag kunde ändå inte riktigt förstå den.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Fiona *

2010-03-09

Se min blogg

Kristina Simar

2010-02-25

Fint och poetiskt skriven, men tyvärr tycker jag att de ingående sexscenerna var lite för magstarka fgör mig.