Du är en gräslig man, herr Grums!

Stanton, Andy

| 2010

Herr Grums är en riktig plåga som hatar barn, djur, nöjen och kokta majskolvar. Den här boken handlar enbart om honom. Och om en ilsken älva som bor i hans badkar, och en liten flicka som heter Polly och en elak slaktare som älskar att smida otäcka planer tillsammans med herr Grums. Och om hjältedåd, äventyr, godis och hunden Jack, som Polly måste rädda från ett fruktansvärt öde ... DU ÄR EN GRÄSLIG MAN, HERR GRUMS! har nominerats till en mängd priser och belönats med bland annat "Blue Peter Book Award" och "Red House Children's Book Award". Förra året vann författaren Andy Stanton även "Roald Dahl Funny Prize". Recensionsutdrag: "... skriven i sann knashumoranda med nonsensformuleringar och överraskande tvära kast. Monty Python möter Roald Dahl!" Karin Markowski, BTJ

FrederikkeL

2018-02-13

Min dotter, 8 år, tyckte mycket om den här boken. Den var lättläst men ändå inte _för_ enkel, den var tokigt rolig och hade ett annorlunda slut. Hon kastade sig över bok nummer två och väntar nu på nr tre!

Ciccis bokblogg

2012-03-11

Den här boken passar utmärkt till pojkar (även flickor) som inte har upptäckt det underbara med läsning än och vill ha en rolig bok plus att den inte är svårläst eftersom det är luftig text med tokigroliga bilder till.
Både humorn och bilderna tycker jag är en blandning av Roald Dahl och Ole Lund Kirkegaard.