Du r allts svensk?

Andersson, Lena

| 2005

"Detta r briljant politisk satir. Den r hrd mot de hrda strukturerna men m mot mnniskorna som fastnat i dem." Upsala Nya Tidning "- Den stora svenska samtidsromanen som alla brukar efterlysa, allts?- Det kan man lugnt sga. Fast det kanske inte var den hr samtiden vi hade nskat oss." Kulturnyheterna, SVT Fatima har kommit till Sverige som flykting och behver ett jobb. Efter ett lmplighetstest fr ett integrationsprojekt hamnar hon av en slump p regeringskansliet, dr statsministern gr henne till vaktmstare och s smningom - till sin lskarinna. Fatima fylls av blind passion och allt gr bra tills hon glmmer sig och blir verfallen av den amerikanske presidentens livvakter. Pltsligt stlls allt p sin spets: Hur viktig r egentligen Fatima fr statsministern? Har hon terigen blivit ett projekt fr ngon, en mngfaldssatsning? "...ohyggligt underhllande,...

2019-12-06

En politisk satir r nog rtt benmning p denna roman. Efter att ha lst egenmktigt frfarande hade jag mycket hga frvntningar p denna bok men den nr inte alls upp till samma niv. Den r bra och tnkvrd. man knner igen sig i hur mnniskor agerar. I politikern ser jag Gran Perssons uppblsta egenkra jag och jag tror att det gr till som det beskrivs alltfr ofta i verkliga livet. Trots det saknar boken den gld och nerv i bde berttande och personbeskrivningar som finns i just egenmktigt frfarande. nd r boken lsvrd. Stark tva.

Mylar .

2015-08-06

Idioti kan frkls som absurdism och dlig humor som satir, men oavsett benmning r det hr inte alls i min smak. En freteelse blir inte automatiskt rolig fr att den r helt osannolik och ologisk, det krvs ven lite innehll. Vissa ponger finns dock, vilket rddar boken frn bottenbetyget.

Karolina A

2014-05-02

Upplevde boken tunglst, stundtals roande. Sista delen ngot "bttre"

Helne Niitsoo

2013-07-14

Jo, hon skriver ju ofta s lsvrda debattinlgg, Lena, s frvntningarna p boken var vl lite hgre. Men boken kndes verkligen bde bisarr och trkig. Om detta r "briljant politisk satir" undrar jag fr vem den r skriven? Att hon karikerar Gran Persson som statsministern r fr det mesta ganska tydligt (och rtt underhllande stundtals) men som helhet kndes det nog som om jag slsade bort min tid...Om jag skulle rekommendera den s vore det mjligen till personer som r med i Mensa och grna dessutom vill skryta med det ;)

Lars Sederlin

2011-01-16

Bra ironi av en intelligent frfattare och debattr

Mia Dahlstrand

2009-12-22

2009-12-22
h, s trkig! Jag lste inte ens ut boken. Stod inte ut. Livet r fr kort fr trista bcker.