Du är alltså svensk?

Andersson, Lena

| 2005

"Detta är briljant politisk satir. Den är hård mot de hårda strukturerna men öm mot människorna som fastnat i dem." Upsala Nya Tidning "- Den stora svenska samtidsromanen som alla brukar efterlysa, alltså?- Det kan man lugnt säga. Fast det kanske inte var den här samtiden vi hade önskat oss." Kulturnyheterna, SVT Fatima har kommit till Sverige som flykting och behöver ett jobb. Efter ett lämplighetstest för ett integrationsprojekt hamnar hon av en slump på regeringskansliet, där statsministern gör henne till vaktmästare och så småningom - till sin älskarinna. Fatima fylls av blind passion och allt går bra tills hon glömmer sig och blir överfallen av den amerikanske presidentens livvakter. Plötsligt ställs allt på sin spets: Hur viktig är egentligen Fatima för statsministern? Har hon återigen blivit ett projekt för någon, en mångfaldssatsning? "...ohyggligt underhållande,...

2019-12-06

En politisk satir är nog rätt benämning på denna roman. Efter att ha läst egenmäktigt förfarande hade jag mycket höga förväntningar på denna bok men den når inte alls upp till samma nivå. Den är bra och tänkvärd. man känner igen sig i hur människor agerar. I politikern ser jag Göran Perssons uppblåsta egenkära jag och jag tror att det går till som det beskrivs alltför ofta i verkliga livet. Trots det saknar boken den glöd och nerv i både berättande och personbeskrivningar som finns i just egenmäktigt förfarande. Ändå är boken läsvärd. Stark tvåa.

Mylar .

2015-08-06

Idioti kan förkläs som absurdism och dålig humor som satir, men oavsett benämning är det här inte alls i min smak. En företeelse blir inte automatiskt rolig för att den är helt osannolik och ologisk, det krävs även lite innehåll. Vissa poänger finns dock, vilket räddar boken från bottenbetyget.

Karolina A

2014-05-02

Upplevde boken tungläst, stundtals roande. Sista delen något "bättre"

Heléne Niitsoo

2013-07-14

Jo, hon skriver ju ofta så läsvärda debattinlägg, Lena, så förväntningarna på boken var väl lite högre. Men boken kändes verkligen både bisarr och tråkig. Om detta är "briljant politisk satir" undrar jag för vem den är skriven? Att hon karikerar Göran Persson som statsministern är för det mesta ganska tydligt (och rätt underhållande stundtals) men som helhet kändes det nog som om jag slösade bort min tid...Om jag skulle rekommendera den så vore det möjligen till personer som är med i Mensa och gärna dessutom vill skryta med det ;)

Lars Sederlin

2011-01-16

Bra ironi av en intelligent författare och debattör

Mia Dahlstrand

2009-12-22

2009-12-22
Åh, så trååååkig! Jag läste inte ens ut boken. Stod inte ut. Livet är för kort för trista böcker.