Döttrar av natt

Hurtig, Caroline

| 2017

Fyra träd som växer ur samma rötter? Det sista kriget som någonsin ska utspela sig i gudinnornas värld är över. Demonen Agares är död och alla har blivit tvungna att finna sig nya platser och nya roller. I en dimension där frid och stillhet för första gången är en realitet föds det fyra barn. Fyra själar från olika familjer men vars själar hör samman på oförklarliga sätt. Med mäktiga och ovanliga förmågor fostras de till krigare, till att använda sig av sina krafter som beskydd. Men skydd mot vad? Ett nytt hot har obemärkt smugit sig in i världarna, ett som kan ge katastrofala konsekvenser. Men hur stoppar man något man inte vet vad det är, eller var det kommer ifrån? Döttrar av natt är fjärde boken ur serien Själarnas öden.

Kim M. Kimselius

2018-02-03

"Jag kommer Dimma", sa han beslutsamt, samtidigt som mörkret krälade omkring hans kropp, löpte runt i cirklar och tog honom med sig, bort till demonernas landskap."

Caroline Hurtigs böcker Själarnas öden handlar om varelser med vingar. Då kanske det inte är så underligt att Caroline lyckats ge orden vingar. Att läsa hennes berättelser är en njutning, jag flyger bort i fantasin. Hon har förmåga att bygga upp magiska världar som är så trovärdiga att det känns som om jag är där. Och kanske är jag det, för en stund, iallafall i fantasin där allting är möjligt och det onda slåss mot det goda. Dessutom får hon mig alltid att längta till fortsättningen när jag lägger boken ifrån mig, med saknad och längtan.

Ännu något som gör dessa böcker bra och trovärdiga är att hjältarna inte alltid klarar sig. De dör. Hade jag dödat mina romanfigurer hade mina läsare blivit galna. Men i Caroline Hurtigs böcker är många hjältar, nya hjältar föds och vävs skickligt in i berättelsen. När de äldre hjältarna dör, fäller jag någon tår, men ser fram emot att få följa en ny hjältes öde.

Tycker du om fantasi och annorlunda böcker ska du definitivt läsa den här! Har du inte läst de tidigare böckerna i serien, ska du börja med första delen: Ödesgudinnans val.