Drottningoffret

Holst, Hanne-Vibeke

| 2009

Elizabeth Meyer är ordförande för de danska socialdemokraterna och har en stor uppgift: att vinna det nära förestående valet. Med sin långa erfarenhet av dansk och internationell politik vet hon att politiken har ett pris och oroar sig inte för hotet från muslimska fundamentalister, trots att hon anses behöva livvakter. För Meyer vet att en långt farligare fiende kan sätta stopp för hennes ambitioner. Det är tre år sedan hon fick beskedet att hon lider av en ärftlig demenssjukdom. Inte ens Kjell, hennes älskade, har fått veta. Elizabeth Meyer för en kapplöpning med tiden. Hon måste nå sitt mål innan sjukdomen avslöjas och hon måste se till att Charlotte Damgaard, kronprinsessan, är beredd att ta över. Charlotte är osäker ? hon har just fått ett fint erbjudande om civilt jobb och hon vill också få mer tid med Thomas och barnen. Men kan hon svika Meyer? Hur stark är hennes längtan...

2019-02-26

En riktigt bra och intressant triologi kring politikerlivet. Jag tror att det i många avseenden är precis så här det fungerar. Maktbegär, svek, lögner och taktik i en salig blandning. Klart läsvärt. Stark 3:a

Annika Winning

2016-05-16

För lång.

D

David H

2015-10-08

Gedigna porträtt av persongalleriet. Stark berättelse. Ändå inte mer än 3:a. Kanske hade jag gett högre betyg om jag läst själv... Inläsningen upplevde jag tyvärr stå lite i vägen för inlevelsen.

Anette Marcusson

2011-03-17

En riktig kioskvältare från första sidan.Underbart att den bestod av 623 sidor. Mycket bra skriven.

Carina B

2010-08-07

Blev bättre efter hand..Dock lite långdragen ibland..Men mycket bättre mot slutet!

Kerstin Uhlén

2010-03-11

Jag läste den under stress, men hade kunnat läsa om den. Jag hade lånat den och tyckte tiden var inne att lämna tillbaka. Det var en bra bok som tål att tänka på.

2010-02-20

Ett fruktansvärt uppstyltat språk. Kanske är det översättarens fel.

Maria Nordström

2010-02-11

Jag tycker verkligen om denna bok. Den är modern och skriven för den samhällsintresserade. Det är synd att detta är den sista boken i triologin. Jag vill läsa mer om Charlotte, Yasmin och de andra. Skildringen av att Elisabeth Meyer är mycket gripande. En väldigt läsvärd bok.

Tove Skarstedt

2009-07-03

Här har vi då avslutningen på trilogin som börjar med Kronprinsessan och andra delen Kungamordet. Holst skriver på ett effektivt sätt, det är spännande och bra och angeläget. Själv tycker jag hennes bästa bok är "Min mosters migrän" där hon berättar om kvinnorna i sin egen släkt, men även den här trilogin gillar jag - åkej, den är för socialdemokratisk för att vara idealisk i min smak, men hon är uppriktig och vill något. Det otäcka i den här avslutande delen är Meyers smygande sjukdom. Riktigt läskigt tycker jag - vilken mardröm. Själv har jag varit glömsk hela livet, men för en superkontrollpersonlighet måste det vara förfärligt att få diagnosen alzheimers. Hela trilogin är mycket läsvärd, men kanske del två ändå är den bästa. Fast såklart måste man nog läsa alla tre!

Jonas Bonnier

2009-06-17

Förbryllande omständlig. Eller kanske måste man ha läst de två tidigare delarna? Eller kanske måste man tycka att dansk politik är sjukligt spännande redan innan den görs fiktiv?