Drottningens chirurg

Pleijel, Agneta

| 2006

CD-bok Innehåll: 5 cd - ca 6 tim Uppläsare: Peder Falk Herman Schützer var kirurg och hovläkare i slutet av 1700-talet i Stockholm. Han var framstående men omstridd, sökte sig till det outforskade, och då helst kvinnans inre. Agneta Pleijels nya roman bjuder på en tidsresa till Gustaf IIIs Sverige. En roman om kärlek och vetenskap, kvinnor och läkare, förnuft och vantro. Drottningens chirurg bygger på historisk grund. Huvudpersonen är Herman Schützer, son till den invandrade tyske fältskären Salomon Schützer, var verksam som förlossningsläkare i Stockholm i slutet av 1700-talet. Han var en stark anhängare till vetenskapens framåtskridande och ville i tidens skarpa strid mellan medicinare och kirurger sätta sitt märke. Han anlitades av hovet och förlöste drottning Lovisa Ulrikas son, som sedermera skulle bli Gustaf III. I Agneta Pleijels roman skildrar hon en man som drivs...

2021-03-13

Intressant om läkarvetenskapen på 1700-talet. Fint berättad och ett härligt språk men storyn fängslar inte fullt ut. Stark 3:a

Maddox

2020-06-13

Lovisa Ståtenhag

2017-05-26

Pleijel har ett finslipat språk och visar med denna bok stark förmåga att fånga läsaren, även om jag tycker att historien inte riktigt når någon höjdpunkt. Flera gestalter i boken har funnits på riktigt, men det stör mig att inte helt veta vilka som funnits eller inte. Dessutom undrar man vilka av de mest spännande passagerna som har verklig förlaga och inte. Denna oklara blandning av historia och uppdiktning försämrar läsnöjet något. Dock intressant att läsa om det medicinska och kirurgiska kunskapsläget under 1700-talet i episk berättelseform.

Klinga

2012-03-01

Fantastiskt bra. Jag kan inte bedöma det historiska men det är en levande miljö med riktiga människor. Nu vill jag läsa de två följande berättelserna i trilogin.

Josefine Ejebjörk

2011-10-15

Språket var bra och Pleijel är bra på att måla landskap, men handlingen är bara ok.

Pia Ekeroth

2011-06-11

Inte en bok jag kommer att rekomendera vidare. Tillkonstrad med franska och tyska meningar som inte översätts. Ingen skarp handling utan mest ett jaha det var det. Boktipset estimerade ett betyg på 4,1 medan jag skulle vilja ge boken 2,5- 2,7 inte mer.

Xenia Oxenstierna

2010-10-31

En riktigt sträckläsare. Vilket språk Agneta har. Riktigt bra

Maria Nordström

2010-08-18

En bok som knappt går att lägga ifrån sig.

2010-02-04

Inget större fel på denna roman, men den är ju så livlös och tråkig. En faktabok om kirurgins ställning på 1700-talet kan ju få vara så här trist, men inte skönlitteratur.

Patricia B

2010-01-25

Sträckläste den en kväll. Riktigt mysig bok!