Drottningen vänder blad

Bennett, Alan

| 2008

Om det inte varit för de olydiga hundarna så skulle den engelska drottningen förmodligen aldrig ha upptäckt bokbussen. Drottningen stiger på den slitna kommunala bussen som står parkerad vid Westminister Palaces köksregioner för att be om ursäkt för sin skällande hund och av artighet lånar hon en av böckerna från hyllorna. Det visar sig dock vara en omåttligt torr och tråkig roman, men drottningen läser pliktskyldigt ut den, lämnar tillbaka den och återvänder till slottet med en ny bok i väskan. Den här gången får bokvalet förödande konsekvenser. Boken i fråga väcker nämligen Hennes Majestäts passion för läsning. En passion som växer sig så stark att hennes officiella plikter snart blir lidande. Och medan drottningen förlustar sig med världslitteraturen så konspirerar hennes undersåtar om hur Hennes Majestäts litterära utsvävningar ska få ett slut. Med skarp humor och mycken värme beskriver...

2016-06-08

En underbart fin pärla till bok som man inte annat kan än att älska!

Nina Gustafsson

2015-04-25

Vad gör drottningen egentligen om dagarna? Småkul beskrivning av en regent vars vardag förändras av att hon upptäcker läslustan.

Anna Katarina

2015-01-11

Trivsam liten bok.

SteffySivA .

2014-09-25

Bennett lyckades inte fängsla mig med denna historien men han lyckas då vilja få mig att få tillbaka läslusten igen och det ska han ha cred för.

D

Dan Tilert

2014-07-25

En kort bagatell som för all del har en del roliga och underfundiga utvikningar men som på det hela taget inte växer långt bortom baksidestexten.

Nicolina Jacobsson

2014-04-28

Denna lilla bok fångade mig som på flugpapper från första meningen. Läste ut den i en sittning, njöt och småfnissade. HELT underbar!!

Lina Zackrisson

2014-01-26

Roande om läsning

Gunnar Bernler

2013-10-30

Ovanligt charmerande även för mig som inte är så såld på feel-good-böcker

Johanna Smeds

2013-07-29

Det finns böcker som faktiskt får en att tänka efter och så finns det böcker som bara är nöjesläsning. "Drottningen vänder blad" av Alan Bennett är ett exempel på den senare sorten. En liten, drygt hundrasidig bok av mysläsning. Historien börjar med att Drottningen råkar se att det står en bokbuss inte långt ifrån slottet. Hon blir nyfiken och går in, av artighet lånar hon också en bok. Plikttrogen som hon är så läser hon även ut boken och återvänder nästa vecka för att lämna in boken och låna en ny. Och så håller det på - och eskalerar - för snart nöjer hon sig inte med en bok i veckan utan börjar läsa många böcker i veckan, varje dag, varje ledig stund. Drottningen har på ålderns höst upptäckt läsandets njutning och konst, men det uppskattas inte alltid av omvärlden. Så visst kan man ändå säga att den här boken får en att tänka efter litegrann, kring när och hur och var litteraturen är socialt accepterad och när den blir provocerande. Det här är ändå ingen "måste läsa"- bok, men ett trevligt sätt att fördriva sin tid.

2013-02-14

En mysig liten bok. Som bokälskare kan man förstå drottningens passion. ;)

Carina Svensson

2012-12-17

En tjuvrolig bok, med många kloka tankar kring litteratur och läsande. Hade dock önskat mig ett mer utförligt slut på boken. Därför blir det en stark trea, istället för en fyra.

Lina Forss

2012-11-02

Genialiskt smart och rolig, så där som bara britterna vågar vara. Och slutet, slog ihop boken och gav boken en smällpuss så galet suveränt var det. Notera just ordvalet, suveränt. Läs!

Ulrika Svensson

2012-05-05

En riktig feelgoodbok som lästes ut på en dag! Läs!!

Johanna Engström

2012-04-22

Kort bok! Smårolig och trevlig att läsa! Kul tema.

Fatima Andersson

2012-04-14

En snabbläst bok som var svår att lägga ifrån sig. Hade kul åt tanken i sig, men varför inte??? Det var väl så det började? Vi är alla fast i bokens värld allihopa på ett eller annat sätt???

harriet karlsson

2012-03-31

Roligt koncept, jag riktigt hörde drottningen och såg det framför mig.

Alva Ordnörden

2012-03-30

Men skarp och annorlunda humor och med mycket värme har Alan Bennett skrivit denna underbart fantastiska bok! :D

En väldigt speciell och "charmig" bok som bara måste läsas! Det är egentligen en vuxenbok, men jag rekommenderar den även till läsvana barn och unga.

A Bookaholic Swede

2012-02-24

Underbar!

Inger Mårtenson

2011-12-07

Jätteunderhållande bok om läsning.

Gunvi Lundqvist

2011-05-17

så väldigt engelsk eller brittisk för att var korrekt , humorn är underfundig, personerna kan du se framför dig. En liten tunn bok som jag läst under ngn av resorna mellan mina"boländer."

2011-05-16

Egentligen 3,5, men det finns ju inte. En trevlig (ja, här passar det ordet verkligen in!) liten bok om läsande och hur litteratur uppfattas olika beroende på erfarenhet och var man befinner sig i livet. Ser drottning Elisabeth framför mig :)

Sofie Petersson

2011-05-13

Sagoliknande berättelse i kort format. En satir om den engelska drottningens begynnande läsvanor som ställer till med mycket förtret bland hovets tjänstefolk. En fin historia. Vill dock inte gå så långt som Svenska dagbladet som tydligen uttryckte sig på följande vis om boken: "..nästan oanständigt underhållande". Hade uppskattat fler händelser och mer liv - men det är ändå engelska drottningen boken handlar om. Självklart fiktivt. Tycker om tonen i boken. Den känns självklar, smart och jag ville ogärna sluta läsa. Boken handlar om kärleken till litteraturen, bara en sådan sak leder till ett intresse.

lotte sigurd

2011-03-10

Tvekar verkligen mellan 3 och 4 i betyg. 3,5. Tycker slutet är lite abrupt, men så är han ju manusförfattare i botten.

maria karlsson

2011-03-08

Nåja, inte tillräckligt givande bok.

Sara

2011-01-22

Fantastisk och söt!

Ciccis bokblogg

2011-01-11

Underbar bok! Jag vill ha mer!!!
Gillar du som jag att läsa böcker om böcker så är det här en bok för dig.

Karin Lundberg

2011-01-01

Kul, trevlig och snabbläst bok som blivit en favorit.

Ulla Englund

2010-09-12

En liten härlig bok, olik det mesta jag läst

2010-09-03

En lustig bagatell, Lagom läsning för en konvalescent?

Stephanie G

2010-08-04

Jag läste att den var nästan oanständigt underhållande och jag kan faktiskt inte annat än att hålla med.

Maria Nordström

2010-07-18

En helt fantastisk bok. Läs den! Det är en hyllning till läsningen fylld med värme och humor.

Maria Sundin

2010-07-02

En söt och befriande kort bok om hur Englands drotting ramlar in på en bokbuss och sedan fastnar i läsandet. Bokbussen liksom!! Gotta love it!

Gabriella Hahr

2010-04-11

Är detta ett försök till att ställa sig in hos drottningen och göra henne mer mänsklig? Jag fattar faktiskt inte varför boken är skriven och vad författaren ville säga med den.

Gullig liten bok om drottningens vardag i förändring!

Louise A

2009-11-25

Helt underbar liten bok. Med humor och värme berättas historien, om hur Storbrittaniens drottning råkar hamna på en bokbuss, vilket förändrar hennes tillvaro. Oanad höjdare.

Tove Skarstedt

2009-10-11

Jag tycker detta är en djupt tragisk bok, inte någon myspysbok som många andra tycker. Stackars drottningen, stackars England och stackars de som tycker kunskap är något att ha.

Nenne No

2009-10-11

Ganska tråkigt skriven, från att vara en hyllning till litteraturen blir det mer och mer en hyllning till författaren själv och äran i att själv vara författare. Sen små sidokommentarer i boken som finns där för att berika språket gör det bara löjligt.

Mats Dahlström

2009-05-15

Drottningen av England börjar av en händelse - horribile dictu - läsa böcker. Till hovets, henns rådgivares och inte minst premiärministerns förskräckelse blir hon en riktig bokmal och förpestar sin omgivning med kommentarer och frågor om typer som Jean Genet och Marcel Proust samtidigt som han tappar alltmer intresse för representationsuppgifter. Sådant går ju inte för sig, och den här synnerligen underhållande lilla romanen handlar om de fåfänga försöken att få drottningen att sluta läsa och återgå till sitt förutsägbara representativa beteende. Mycket brittiskt och mycket elakt. Pricksäkra birollsporträtt, t.ex. av drottningens gamle pensionerade och mycket skröplige tjänare för vilken man framför sig ser Anthony Hopkins gamla tjänarpappa i The Remains of the Day.