Droppstensgrottans hemlighet

Öhnell, Åsa

| 2013

Klara har sett fram mot resan till Grekland. Men det börjar inte så bra. Det har blivit något fel på hotellbokningen, storasyster Malin vill inte bada och Klara längtar efter bästisen Bella. Men så dyker det upp en bekant figur på hotellet. Och en kändis! Plötsligt är Klara indragen i en spännande tjuvjakt och semestern blir allt annat än trist. Detta är andra boken om KLARABELLADECKARNA

Mina pojkar på åtta och tio år och jag har lyssnat på ljudboken Droppstensgrottans hemlighet av Åsa Öhnell, boken är utgiven på Idus förlag 2013 och som ljudbok på Saga Egmont 2018. Klara åker på en efterlängtad resa till Kreta tillsammans med sin familj. Semestern börjar dock inte så bra. Det är problem med hotellet, Klaras syster är sur och så saknar Klara sin bästa kompis Bella. Ganska snart vänder tråkigheterna, Bella dyker upp med sin familj och ska bo på samma hotell. Och inte nog med det, det bor en dokusåpakändis på hotellet. Plötsligt hamnar Klara och Bella mitt i en tjuvjakt och deras semester blir minst sagt spännande… Vi tycker alla tycker alla tre att boken är jättebra och spännande och lite rolig. Jag kan erkänna att jag blev lite sugen att på att resa till Kreta när jag lyssnade på boken. Ett spännande äventyr som passar bra för barn i ålderskategorin 9-12 år, men den kan nog passa många som både är yngre och äldre. Magdi Saleh som har läst in boken har en behaglig och röst att lyssna på. Droppstensgrottans hemlighet är del två i bokserien Klarabelladeckarna. Vi har tidigare läst del ett som heter Snögubbens hemlighet som jag också vill rekommendera. Vi kommer garanterat att läsa eller lyssna på fler böcker i serien om Klarabelladeckarna!

Carl O

2013-11-11

Min dotter köpte denna bok och jag har aldrig sett henne så trollbunden i sitt läsande tidigare. Jag bestämde mig därför för att läsa den själv. Storyn handlar om två bästa kompisar (Klara och Bella) som bestämmer sig för att reda ut en märklig stöld som just inträffat på hotellet där de bor på semestern. Boken var faktiskt givande att läsa även som vuxen då många igenkännande karaktärer dök upp och att brottets upplösning inte riktigt var vad jag från början väntade mig...

Emma Nilsson

2013-08-26

Fristående fortsättning på Snögubbens Hemlighet som jag läste för klassen i våras. Här åker huvudpersonerna till Grekland där de hamnar på samma hotell som en dokusåpakändis vars smycken försvinner.boken blir mycket spännande på slutet och är dessutom emellanåt rolig. Särskilt uppskattar jag granntanten Rut som fanns med på ett hörn även i Snögubbens hemlighet. Jag kommer att ha med boken i ett läsprojekt i klassen i höst