Drömmen om Everest

Archer, Jeffrey

| 1905

Han hade två stora kärlekar i livet och en av dem blev hans död ... Francis Drake, Robert Scott, Percy Fawcett, Charles Lindbergh, Amy Johnson, Edmund Hillary och Neil Armstrong är alla exempel på människor som lyckats förverkliga till synes ouppnåeliga drömmar. De har hyllats och ärats och alla har de blivit legender med en självklar plats i historieböckerna. George Mallory hade en lika stark dröm och kanske lyckades han också uppfylla den. Fast det inte finns några bevis. Allt som talar för att han nått sitt mål är en sedan länge död kropp och ett saknat fotografi av en älskad hustru ... Det här är en spännande roman inspirerad av George Mallorys liv - mannen som kan ha varit den förste som bestigit Mount Everest.

Kim M. Kimselius

2013-08-23

Den här boken är mycket annorlunda, fängslande och så fin! Läs mer här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/08/23/holl-mig-fangslad-fran-forsta-sidan/

Kim M. Kimselius

2013-08-23

En underbar bok, jag önskar att jag hade kvar att läsa! Läs mer: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/08/23/holl-mig-fangslad-fran-forsta-sidan/

2013-07-21

Fängslade mig trots att bergsklättring inte intresserar mig.

Tobbe Fransson

2013-05-02

Vem var egentligen först på Mount Everest? Vaqr det verkligen Hilary?

Lotta Karlsson

2012-12-10

Det var länge sedan jag läste Archer, men jodå han skriver riktigt bra alltjämt. Måste nog gräva fram Kain och Abel samt Precis på öret ur förrådet och läsa om dem;) Boken blev en god fortsättning på "Himalaya förändrade mitt liv"

2011-02-16

Fantastisk bok, man undrar vad som driver dessa män(och några kvinnor) att riskera liv och lem för något som inte ska gå att genomföra.

Ing-Marie Haglund

2010-10-23

Det är alltid vanskligt att skriva romaner om verkliga personer, särskilt som Archer påstår att Mallory och Irvine nådde toppen. Känsligt. Kommer definitivt att läsa en biografi om Mallory

Elisabeth Karlberg

2010-08-08

Fantastiskt bra och intressant bok. Jag personligen har dock svårt att förstå/acceptera att man kan offra ALLT för vad som egentligen är en "egotripp". Mycket läsvärd!

C H

2010-06-20

Handlar om den den första som (de tror) besteg Mount Everest - jättebra!!