Drömmen förde dej vilse

Jansson, Anna

| 2010

"Med några enkla tryck på tangentbordet kunde han via satellit se de små människornas vardagliga liv. Dessa vidskepliga och svagbegåvade trodde ännu på slumpen. Det gav honom en känsla av makt då han hela tiden kunde iaktta dem. När väderförhållandena var gynnsamma kunde han till och med observera deras aningslösa ansikten. Kanske var det just det som gav honom den största tillfredsställelsen." Den gotländska myten om vita havsfrun har funnits sedan Tjelvar tände elden och ön steg ur havet. Det berättas om en ung kvinna som drunknade på bröllopsnatten och som sedan dess i sin osalighet försökt locka ned män i underströmmarna utanför västkusten. Myten väcks till liv en tidig morgon, strax före midsommar, när en sjuksköterska hittas mördad i lusthuset på Tempelkullen i Botaniska trädgården. Hon är klädd till brud. Kriminalinspektör Maria Wern utreder fallet. Det blir en ojämn kamp där mördaren...

Riktigt spännande och bra!

Mariann Winge

2016-08-08

Trevligt med beskrivningarna från Gotland, men helt osannolik mordhistoria.

Anna Jensen

2015-07-18

Den här gången är det äckliga mord som gäller och inga söta tanter så långt ögat kan nå. Suverän, som vanligt! Älskar att man kan gripas och förföras av Janssons böcker trots att de är så lättlästa.

När jag känner för en lättläst bok med inte alltför många nya personer att hålla reda på, brukar jag läsa Anna Jansson. Man känner igen huvudpersonerna och får ett antal andra att hålla reda på, handlingen brukar inte heller vara alltför tillkrånglad med massa sidospår.
I denna bok tycker jag dessutom hon får till handlingen riktigt bra och den känns trovärdig, ja kanske inte det allra sista. Denna bok handlar mycket om Erika och hennes nya kärlek och väldigt lite om Maria. Men det gjorde den nästan mer intressant för lite trött är jag på Maria och hennes Per.

Marianne Strandberg

2014-08-12

Rätt rörig o förutsägbar.

Fia Kitti

2014-07-16

Första jag läser av Anna Jansson och måste säga att den överraskade mig positivt. En riktig bladvändare om än lite förutsägbar.

2014-07-07

Standard!!! det verkar som om alla svensk deckare följer samma mall.... Ok spänning för stunden.

Denna bok var bättre än vad jag trodde att den skulle vara. Denna bok rekommenderar jag er till er andra =)

Sussie S

2014-02-03

Väldigt bra bok. Jag blev lite sur i mitten eftersom jag trodde mig ha löst gåtan, men tji fick jag.

Kerstin Hellgren

2013-01-07

Lite lagom läsning! Inte förr hemsk!

Jenny Jansson

2012-10-29

Åh jag tyckte denna bok var riktigt bra, hade ingen aning om hur det skulle kunna sluta.

Carina Svensson

2012-08-17

Boken med den ruggigaste scenen hittills. Både förutsägbar och inte. Har lite svårt att betygsätta den. Vill ge 3,5.

Helena Rasmusson

2012-07-23

Bra deckare! Lättläst och spännande, men lämnar inga djupare intryck!

Maria Johnson

2012-06-28

En tämligen förutsägbar historia.

Hanna *

2011-12-15

Inte alls min stil av författare. Långdragen och förutsägbar!

Marina Trenkoska

2011-08-13

Stark trea.

2011-05-19

En bok jag streckläste. Den var spännande och verkligen svår att lägga ifrån sig, även om jag ganska tidigt räknade ut vem som låg bakom morden.
Det är även den andra boken jag läst på väldigt kort tid som tar upp ämnet om vårt informationssamhälle och det problem det kan vara med hur kartlagda människors liv kan bli och hur det kan användas på otäcka sätt när intelligens sammanbundet med maktmissbruk regerar.

Anette Marcusson

2011-03-17

Jessica Nilsson

2011-03-09

En bra bok av Anna Jansson. Har läst alla hennes böcker. Lättläst och man kommer in i handlingen snabbt. Spännande

Camilla Eriksson

2010-12-05

Denna bok ger jag 3,5 i betyg handlar om en mördare som bevakar människorna via satelit .

Helena S

2010-07-26

Tyckte boken var spännande och man fick följa andra personer som hon skildrade bra. Kom tidigt på vem och varför men det gjorde inget då boken ändå hade en spännande handling. Gillar att hon även tar upp en del etiska funderingar, det märks att hon har arbetat inom vården.

Lena L

2010-06-27

Spännande och underhållande men trots allt lite väl förutsägbar. De blev som vanligt när det gäller Anna Jansson ett väl hastigt slut.

Pia Stendahl

2010-06-10

Anna Jansson är en ganska ojämn författare och böckerna känns inte alltid så trovärdiga. Med Drömmen förde dej vilse är författaren tillbaka, på gott och på ont, till en klassisk pusseldeckare. En pusseldeckare som på sin höjd ger ett visst tidsfördriv.

Boken innehåller tyvärr två grepp som jag inte gillar.
1. Läsaren får stundom följa mördarens tankar. Detta känns för det mest krystat och jag tycker inte att det bidrar med något.

2. Mördaren är så fantastiskt smart att han kan göra saker vi andra vanliga dödliga endast kan drömma om. Här är mördaren ett riktigt datasnille som kan spåra personer med hjälp av satelliter och hacka sig in i vilken server som helst. Det känns bara töntigt.

Läs gärna fler av mina ljudbokrecensioner på www.bokbrus.se.

/Pia

Camilla Skans

2010-05-17

Måste säga att jag är lite aningens besviken på boken, hade högt ställda förväntningar efter att ha gillat Annas andra böcker om Maria Wern, men denna handlade nästan knappt om Maria alls, inte i samma anda som tidigare då man fått följa hennes liv även privat. Tyvärr får den bara knappt godkänt. Även M. Richardsson som i tidigare böcker läst så himla bra kändes ganska avslagen i denna, tror att hon kände att den inte var lika bra. Ser fram emot nästa bok och hoppas att den är bättre.