Under en läktare i Engelbrektskyrkan i Stockholm påträffas en liten pojkdocka som enligt de närvarande har en märkvärdig egenskap; ett bultande hjärta. Dockan försvinner spårlöst men visar sig bära på en sällsam historia. År 1897 får kyrkans arkitekt, Lars Israel Wahlman, i uppdrag av familjen Dickson att rita ett elisabetanskt slott vid halländska kusten. Wahlman reser till Skottland för att få idéer och hans upplevelser ger en försmak av de besynnerligheter som ska kanta hans arbete med Dicksons Tjolöholm ? en storslagen byggnad där luften är tung av girighet, kärlek och plötslig död. Eva-Marie Liffner följer upp sin augustprisnominerade roman Imago med en atmosfärrik spökhistoria om förlust och det förflutnas återverkningar i nuet.
Eva Marie Liffner gjorde en uppmärksammad debut 2001 med den flerfaldigt prisbelönta romanen Camera. Hennes andra bok, Imago, nominerades...
Visa mer
Under en läktare i Engelbrektskyrkan i Stockholm påträffas en liten pojkdocka som enligt de närvarande har en märkvärdig egenskap; ett bultande hjärta. Dockan försvinner spårlöst men visar sig bära på en sällsam historia. År 1897 får kyrkans arkitekt, Lars Israel Wahlman, i uppdrag av familjen Dickson att rita ett elisabetanskt slott vid halländska kusten. Wahlman reser till Skottland för att få idéer och hans upplevelser ger en försmak av de besynnerligheter som ska kanta hans arbete med Dicksons Tjolöholm ? en storslagen byggnad där luften är tung av girighet, kärlek och plötslig död. Eva-Marie Liffner följer upp sin augustprisnominerade roman Imago med en atmosfärrik spökhistoria om förlust och det förflutnas återverkningar i nuet.
Eva Marie Liffner gjorde en uppmärksammad debut 2001 med den flerfaldigt prisbelönta romanen Camera. Hennes andra bok, Imago, nominerades till Augustpriset 2003.
"Det händer inte ofta att man stänger en bok efter avslutad läsning och känner en stark impuls att öppna den igen och börja om omedelbart. Eva-Marie Liffners tredje roman Drömmaren och sorgen framkallar precis den känslan. Romanen är drygt 250 sidor men så förtätad och detaljrik att det känns som om jag läst en dubbelt så lång bok, som paradoxalt nog också tar slut alldeles för fort.
...
Miljöbeskrivningarna, karaktärerna, dialogen - allt är genomfört med en nästan häpnadsväckande säkerhet och precision. Inget ord känns överflödigt, inget tonfall klingar falskt.
... "Drömmaren och sorgen" är helt enkelt bland det bästa jag har läst på länge."
Paulina Helgeson, Svenska Dagbladet
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker
Det finns något svårfångat, något svårdefinietrat som hörs genom berättelsen, som obehindrat rör sig över tid och rum. Och detta något ger boken en särskild klang som hörs inom läsaren också när vi tror att vi är färdiga med den. Som en viskning genom tiden.
Tider: Nutid, 1893, 1897, 1922 och 1952. Berättare: L.I Wahlman och Lo Dickson. Berättelsen hoppar fram och tillbaks i tiden och är därför svårläst. Onaturliga, sagoaktiga inslag i boken. Berättelsen fascinerar just därför att den är mystisk och oklar. Poetisk i tonen.