Drömmar ur snö

Jansson, Anna

| 2004

Visst är det skönt att tonåringarna har sysselsättning hemma med sina datorer. Då vet man ju var man har dem. Eller? "Vi söker ett ansikte till vår nya sminkkollektion. Kan vi ses så jag får ta några bilder. Sminket får du givetvis behålla oavsett hur det går. Och du, lova att det stannar oss emellan. Det här är vår hemlighet." Vem möter de där ute i cyberrymden? Och vart kan det locka dem? En 14-årig flicka försvinner på väg hem efter en filmkväll i skolan. Dagen därpå finner man hennes livlösa kropp i skogen. Kriminalinspektör Maria Wern får det plågsamma uppdraget att meddela fadern, som är präst i Kronviken. Utredningen drar ut på tiden. När ytterligare en flicka försvinner ligger paniken på lur och man söker en syndabock bland samhällets utstötta. En avvikande ung man har besökt prästgården och även setts följa efter flickorna. Hans största intresse är datorer. Misstänksamma...

Mycket bra!!!

Helena Rasmusson

2018-11-19

Helt ok deckare

Anna Jensen

2015-04-12

Helt suverän! Älskar hur Jansson verkligen får till tonåringarna i den här berättelsen. Hon är en klippa på att skriva om människors sätt och leverne.

Denna bok gillade jag verkligen. Jag hoppas att fler hittar till denna bok =)

Jag tycker denna var väldigt bra, känns trovärdig och personerna var verkligen intressanta. Det väger upp Maria Wern som ibland kan kännas lite tråkig. Maria Wern är lite väl förstående och präktig ibland, hade någon gjort som Christer gjorde här, hade jag blivit skitarg. Uppläsare Marie Richardsson är perfekt till denna bok

Annimoure Nilsson

2013-05-03

Det här är min första Anna Jansson faktiskt. Jag blev positivt överraskad över hennes stundvis målande språk och gestaltningar. Jag tycker också om hennes sätt att ibland låta karaktärerna stanna upp och fundera, ofta rätt kritiskt, om olika företeelser i samhället.

Historien var lite småsnurrig på sina ställen. Istället för att åka hem och prata med offrets pappa, hänger man på en toker utanför hans hus och någon sida senare sitter man hemma hos tokerns mamma och fikar kaffe och bullar och pratar om (just då) rätt ovidkommande saker. Sista tredjedelen började jag "ögna" mig fram. Jag ville komma framåt i berättelsen. Allt hände de sista 25 sidorna och jag blev verkligen besviken på det overkliga slutet. Mördaren var "orealistisk" och slutscenen banal. Jag ska prova att läsa någon annan av hennes böcker ändå, för jag tycker om hur hon för fram sina karaktärer och gestaltningen.

2013-04-10

Femte delen om Maria Wern blev en riktig besvikelse för mig, jag som precis börjat tycka att böckerna hade blivit lite bättre. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/04/drommar-ur-sno-av-anna-jansson.html

Carina Svensson

2012-07-29

Riktigt spännande, in i det sista! :)

Marina Trenkoska

2011-07-03

Andra boken som jag läser av Anna Jansson. Klart bättre än Silverkronan. Mysig!

Anette Marcusson

2011-03-15

Liselotte Johansson

2010-11-15

Som vanligt en bra deckare av denne författare, viktigt är att läsa dem i kronologisk ordning så man hänger med i huvudpersonernas händelser

Jonna Österlund

2009-12-05

Jag gillade hennes stil. Tankar och relationer i fokus. Första boken jag läst av Anna Jansson men är sugen på minst en till.