Drömmar och dilemman

Eldestrand, Elin

| 2017

Man kommer långt med artighet, men ännu längre med problemlösning.Charlie växer upp med sin mamma i en fallfärdig stuga strax utanför Luddinges finaste bostadsområde. Mamma erbjuder sina tjänster till karlar i utbyte mot pengar och Charlie drömmer om att gifta sig med drömprinsen och bli hemmafru på gräddhyllan.När andra delen av En framtida hemmafrus bekännelser tar vid är Häxan Lömsk död och begraven. Charlie har hittat Drömprinsen i Erik och allt borde vara frid och fröjd, men icke. En kvinna uppenbarar sig som är otäckt lik Häxan Lömsk och vem är den där karlen som mamma sällskapar med? Någon hotar Charlies gravida väninna Eva-Stina med tvångssterilisering och så vill Erik presentera Charlie för sin adliga familj.Efter sitt misslyckade försök att döda Majken har Charlie legat lågt med problemlösning, men när hoten blir för många och farliga tvingas...

Bettan_bokprataren

2020-12-05

Del två och tre om Charlie fortsätter i samma sköna stil som den första boken En framtida hemmafrus bekännelser.
Den här gången blev jag inte lika förvånad över hur Felica skrivit de här feelgood böckerna då jag tidigare läst del 1.
Jag gillar verkligen hennes sätt att raljera på och beskriva sina karaktärer.

Det här är feelgood historier med väldigt annorlunda inslag, de är dråpliga och väldigt roliga. De är charmigt och underhållande skrivna, och vi fortsätter följa berättelsen om Charlie och hennes liv.
Ett rappt språk, ett högt tempo med ett härligt persongalleri som genomsyrar båda böckerna.
Böcker som hela tiden har glimten i ögat och du kommer att få många goa skratt.
De var väldigt lättlästa och underhållande och så jag gillade dem.
Riktiga bladvändare.

Marc Moore

2020-10-02

Lika skruvad och läsvärd som den första.

2019-02-26

Den andra boken med Charlie och hennes mamma Rut som tar "hand" om sina respektive problem på ett lite udda sätt år 1960/61 i den fiktiva staden Luddinge. Det här är den fristående andra delen efter "En framtida hemmafrus bekännelser" som jag älskade och som var mycket underhållande och spännande. Jag har även läst ett flertal av noveller med Charlie där hon likviderar folk på löpande band som alla också har varit mycket underhållande att få läsa. Även den här boken är härlig. En underhållande, mycket lättsam, småspännande och mycket engagerande mysdeckare som verkligen sticker ut bland dessa dussindeckarförfattare som det finns alldeles för många av och som alla skriver om samma sak om och om igen. För mig så är Elin Eldestrand en betydligt skickligare författare än alla dessa. Jag skulle kunna namnge ett hundratal författare som alla tråkar ut mig och som Eldestrand enkelt slår ut, men då får jag väl troligen en eller ett flertal stämningar på mig. Och så roligt ska vi inte ha det. Personligen tycker jag inte riktigt att den är lika bra som den första boken, kanske därför att fler ramlade av pin i första boken, hihi. Men även den här tyckte jag var riktigt bra! Jag tycker mycket om karaktärerna och jag ser fram emot att få läsa en tredje bok om Charlie, Erik och Rut. Även om boken är fristående så bör dem nog ändå läsas i ordning för att få ett lite bättre grepp om vem som är vem. Jag lyssnade i det här fallet på ljudboken och tyckte som vanligt att Gunilla Leining gjorde ett toppennjobb som uppläsare!
Slutbetyg, en stark 4:a! Kan varmt rekommenderas!

Bokdjungeln

2018-12-04

Så härligt med denna uppföljare. Det är en speciell bok och den kanske inte faller alla i smaken, men jag gillar den! Den är rolig samtidigt som den är allvarlig. Jag tycker också att Eldestrand är duktig på att beskriva hur platser och personer ser ut så man skapar sig lätt bilder i huvudet, även om det var mer detaljerat i den första boken om Charlie. Boken är snabb. Det är korta kapitel och det händer saker hela tiden, love it. Jag vill gärna läsa mer om Charlie och hennes mamma och allt som händer i Luddinge, helst nu direkt.

Underhållande, gripande och fängslande!

Karolina Jonsson

2017-05-21

Drömmar och dilemman är den andra boken av En hemmafrus bekännelser och jag måste säga att det blir bara bättre och bättre, jag fullkomligt älskade den här boken. Den första boken tog mig lite tid att få grepp om vad jag tyckte och till slut kände jag att ja, jo, den är bra! Men nu, i Drömmar och dilemman faller jag pladask och det är så väldigt roligt att få följa Charlie igen. Jag har suttit ute i solen idag och sträckläst boken, jag ville skratta högt och det är som vanligt helt underbart hur det mördas på rullande band så fort någon står i vägen. Händelserna och karaktärerna är så roliga, finurliga och chockande att det blir en salig blandning som rörs ihop till en fantastisk feel-good. Det här är en bok du inte vill missa! Men först tycker jag du ska läsa första delen. Ha så kul och skratta högt! För det gjorde jag, haha. Fullpott!