Drömhjärta

Samartin, Cecilia

| 2011

En gripande berättelse om kärlek och sorg, hopp och vänskap. »Gråtfaktorn är stor och flera gånger kisar jag för att se texten bakom tårfyllda ögon. « Vagabond »Omöjlig att sluta läsa. Det är sådan berättelse som fångar från första sidorna.« Tidningen Kulturen »En rörande berättelse om vänskap. « ETC.nu Cecilia Samartin har sålt i en halv miljon exemplar i Norge och har puttat ner både Stieg Larsson och Dan Brown från bästsäljarlistorna. Kusinerna Nora och Alicia lever ett bekymmerslöst liv på 1950-talets Kuba, två små flickor som möjligen oroar sig för om det kommer att bli regn på förmiddagen. Det är den vackra, blonda Alicia som är den drivande av de två, och den försiktigare Nora hänger glatt med. Alicia har stora planer för deras framtid. Ibland ska de bli balettflickor på Copacabana, ibland tänker de ansluta sig till en cirkus och lära sig att gå på lina och rida...

Matilda Norberg

2016-08-16

Intressant hur olika livet kan utveckla sig, och hur det påverkar känslor, tankar och hur man måste förhålla sig till omvärlden och sig själv

Evelina Austen

2014-11-18

Oj vilken historia! En sådan där man minns länge efteråt. Språket var också mycket bra.

Caroline Forslöw

2014-05-02

En av de mest fantastiska böcker jag någonsin läst!!

Per-Anders Tornås

2014-02-19

Underbar!

Louise Ö

2013-06-30

Bra, men många stavfel och lite " töntig". Inte lika bra som Senor Peregrino. Vissa tycker att den här är jättebra. Jag tycker sådär!

Carolina Pettersson

2013-02-28

Dålig bok. Ger en väldigt ensidig bild av Kuba, och tar inte in några andra perspektiv än en spanskättliga överklassen. Även språket och historieuppbyggnaden är platt och rent ut sagt dåligt. Anledningen till att den inte fick en etta är att den var ganska lättläst.

Carina Rejmus Cohen

2013-02-17

Har svårt att beskriva mina känslor för denna bok. Helt enkelt fantastisk från början till slut.

Charlotte Lundquist

2013-01-31

En riktig läsupplevelse! Stark, vacker, sorglig och du lär dig mycket om livet på Kuba, före och under Fidel Castro.

Monica Carlsson

2013-01-26

En mycket gripande bok. Och den fängslade mig från första sidan.

Karin Lundberg

2013-01-08

Härlig och lätt läsning. Gillade allt förutom slutet med det ganska onödiga sjödramat. "Drömhjärta" känns lite som en kubansk version av Mario Vargas Llosas "Bockfesten", fast i simplare format.

Nettan Holmér

2012-10-28

En mycket stark trea, gillar personerna, den annorlunda miljön och historien.

Ulrika Svensson

2012-05-13

En femma i betyg, jag vet inte om det räcker. Jag har hittat en ny favoritförfattare! En vacker, sorglig gripande historia skriven med fantastiskt målande språk. Jag kunde inte släppa den här boken, läste ut den på några dagar. Längtar redan på hennes nästa bok.

Annicka Olsson

2011-11-06

Missa inte denna underbara bok som innehåller så mycket smärta ,sorg men också glädje.

Anita Sjögren

2011-05-06

Författaren var bara några månader när den välbeställda familjen lämnade Cuba. Det märks!