Drömfakulteten : tillägg till sexualteorin

Stridsberg, Sara

| 2006

Den svenska författaren Sara Stridsberg får Nordiska rådets litteraturpris 2007 för verket Drömfakulteten. Ett hotellrum i Tenderloin District, torskdistriktet i San Francisco. Det är april 1988 och Valerie Solanas ligger och dör i lunginflammation på en smutsig madrass och nedkissade lakan. Den 30 april hittas hennes kropp av hotellpersonalen. I polisrapporten står det att den döda knäar vid sängkanten, att hennes kropp är täckt av maskar och att döden troligen har inträffat någon gång kring den 25 april. Några veckor tidigare har någon i hotellpersonalen sett henne sitta och skriva vid fönstret. Jag tänker mig högar av papper på skrivbordet, silverkappan på en galge vid fönstret och lukten av saltvatten från Stilla Havet, jag tänker mig Valerie febrig i sängen där hon försöker röka cigaretter och göra anteckningar. Jag tänker mig utkast och manuskript överallt i rummet? sol kanske?...

Henrik Johansson

2023-04-26

Vet inte vad jag tycker. En stark berättelse, samtidigt fullständigt surrealistisk.

Helene Ollo

2018-05-02

Berörande. Stridsberg är en författare av världsklass.

2016-05-26

Tung och sorglig men samtidigt vackert och starkt skriven. Fortfarande aktuell gällande kvinnlig utsatthet, berör övergrepp, psykisk sjukdom och drogmissbruk på ett poetiskt sätt.

mili dub

2015-11-18

Mästerligt!

Malin Mireille

2014-07-01

Mästerverk.

Sandra Björn

2014-02-11

vill skriva ner varje del av den, spara och bära med mig överallt.

Sandra Björn

2014-02-11

vill skriva ner varje del av den, spara och bära med mig överallt.

Linea Karlsson

2013-06-29

Var inte jätteförtjust i denna bok, men språket i boken höjde betyget.

Sanna Carlborg

2012-10-10

Först: det är ett bra tag sedan jag läste den här boken. Ändå blir jag illamående och ilsken varje gång jag får ögonen på den. Snälla människor, byt ut manshatet i boken mot judehat, apartheid, för all del kvinnohat eller vad fan som helst som idiotiskt skiljer på folk och folk. Det är otroligt oroande att hatromantiseringar som denna blir så älskade. Varför som kvinna drömma om att bli lika usel som de grupper av män som förtrycker, vad gör man annat än att bevisa att man i grund och botten är gjord av samma ruttna virke? Boken motbevisar sig själv på så sätt: det är inte könet som bestämmer om man är en skitstövel, utan positionen man är i.

Tvåan får boken för att den då och då känns välskriven, men då måste man fixa att se den ur ett ironiskt perspektiv (vilket jag dock inte tror är meningen). Och för att omslaget var fint.

Anna Gunnarsson

2012-09-01

Världen behöver fler böcker som den här. Alldeles underbar och perfekt på alla sätt och vis.

Annika P

2012-07-22

Årets, hittills, bästa bok jag läst!

Jorl Vandrar

2011-09-28

Guld.

Elin Möllerstedt

2011-08-18

Jag borde förmodligen tycka att det här är bra, men det gör jag inte. Jag är imponerad av Sara Stridsbergs sätt att skriva, att få ihop de fragment boken består av till en sammanhängande berättelsen. Läsningen är njutbar, men på något sätt går det ändå inte hem hos mig.

Maria Eriksson

2011-02-20

En omtumlande läsning. Berättelsen om Valerie Solanas och SCUM-manifestet är skriven med ett fascinerande språk och gestaltat så att smutsen, äcklet och miljöerna känns nära. Men det är svårt att ta till sig ett sådant manshat. Även om jag håller med om att det är dags att se på kvinnors låga värde i ett globalt perspektiv och låta ilskan över övergrepp och våld brisera.

Å

Åsa Svärd

2011-01-24

Hade aldrig läst denna bok om det inte var för min fantstiska bokklubb! Super bra men svår i början!

Kenneth Olausson

2010-12-08

I en yttre ram som är delar av Valerie Solanas´ liv, berättar Stridsberg en egenartad och sällsam historia i en formmässigt imponerande roman. Hennes språk är, vad ska jag säga, musikaliskt. Hennes röst febrig och förtvivlad. Eller är det Solanas´ liv som är sådant? Solanas, vars hjärta och hjärna brinner av längtan efter det som tycka vara ouppnåligt och som blir hennes nederlag och död.

Klinga

2010-12-08

Boken som aldrig lämnar mig. Tempot, bilderna och kraften. Läste den för ett par år sedan men tänker på den ofta.

Eva-Karin Kyrling

2010-10-18

Starkt berörande!

Petra Norstedt

2010-09-18

Orkade bara med de första kapitlen...

jan dalgren

2010-04-25

Bilder ur von Triers breaking the ways, där kvinnan offfrar och tvingas söka sig mot förnedring och äckel, ges liv via ett otroligt starkt och vackert språk .mötet mellan det vackra i språket och det destruktiva sökandet ner mot undergången skapar en spänning som bara ropar eftrer mer.

Lotta Berling

2010-03-15

4,5 nästan 5. Åh, vad jag blir glad av ett lyckat formexperiment! Det här är bra, riktigt bra och jag som inte har något behov av att äga böcker har redan beställt denna för den vill jag alltid ha i mitt hem så att jag kan återkomma till den, bläddra lite här, stryka under lite där. Jag tycker väldigt mycket om Stridsbergs sätt att använda orden. Avsnitten om mordet på Andy Warhol är svidande vackra: "Sekunder som smärtar som brinnande snö i ditt hjärta (---) Nej nej Valerie... gör det inte..." (s.325) "När du skjuter Andy Warhol gör du dig samtidigt av med alla möjligheter att vara en person människor lyssnar till, det enda du drömmer om, författare, konsnär, revolutionär, psykoanalytiker, rebell. " (s.327) "Du håller pistolen mot hans hjärta. Sedan skjuter du sönder hans bröst och alla framtidsmöjligheter. Du skjuter sönder allting som borde ha varit du." (s.328) Svidande vackert och så sorgligt.

2010-02-06

Valerie Solana dömdes 1968 för mordförsök på konstnären Andy Warhol. Se även http://sv.wikipedia.org/wiki/Valerie_Solanas Boken är faktiskt rolig också. Tappade intresset vid sidan 123.

Emma Utter

2009-10-13

Stridsbergs hjältinna och huvudperson i Drömfakulteten är den autentiska Valerie Solanas, mest känd som författare till den extremfeministiska SCUM:manifestet och för att hon sköt Andy Warhol. Detta är en fantastiskt mångbottnad roman och rent formmässigt tycker jag den emellanåt är helt suverän. Må hända att det blir lite väl utdraget ibland. Boken låter beskriva ett riktigt tragiskt levnadsöde fullt av droger, psykoser, prostitution och övergrepp, samtidigt som Stridsberg aldrig viker från att stå på huvudpersonens sida. Boken blir emellanåt till något av ett finstämt kärleksbrev till Valerie Solana. Tragistkt, men otroligt vackert.

Mia Hansén

2009-10-01

Jag gillar verkligen sättet Sara låter mig följa Valerie Solanas liv, speciellt när hon själv "träffar" huvudpersonen. Och vilket liv sedan, både med helt vettiga tankar om män och kvinnors sidor, men också med tankar som kanske uppkommit ur en hemsk barndom. SCUM manifestet har jag inte läst, men jag ska ställa mig på kö direkt och även minnas Stridsberg och hennes ovanliga berättarsätt.

Den som lyckas se förbi den överdrivet sentimentala tonen har oerhört fascinerande läsning att vänta. Det är när bokens undetittel, "Tillägg till sexualteorin", gör sig gällande som det är som mest intressant, och då gör det inte så mycket att den poetiska inramningen känns krystad.

Susanne Eriksson

2009-07-05

Får återkomma till den här. Orkade inte igenom den nu.

Karin Waller

2009-04-13

Minst hälften av gångerna jag tänker på den här boken så tänker jag ”Stridsfakulteten,” av… nej, vänta nu, det stämmer inte. Samtidigt stämmer det märkligt väl.

Valerie Solanas skrev SCUM-manifestet (SCUM = Society for cutting up men) och sköt Andy Warhol. Varför? ”Frågan är felställd. Den bör lyda: Varför skjuter hon inte?”

En tragisk, arg och upprörande roman mycket väl berättad, ilsket, noggrant och förtvivlat berättad, det ”tvångsmässiga frammanandet av textfragment och kroppsmaterial”. Kanske ett försök till en baklänges psykoanalys av huvudpersonen, samtidigt som det är en dekonstruktion (”Allting bör ryckas ur sitt sammanhang.”) av både psykoanalys och begreppen ’förstå’ och ’varför’. Man blir förbannad.

”Döden är slutet på alla berättelser. Det finns inga lyckliga slut.”
”Kom ihåg att jag är den enda kvinnan här som inte är galen.”
”Ge upp är inte svaret, fucka upp är svaret.”
”Vad spelar det för roll om berättaren ljuger?”
”Vad betyder det när jag säger att det inte finns någon berättelse? (…) Det betyder att det finns en berättelse.”