Drömhuset

Henry, Veronica

Hunters Moon är det ultimata drömhuset. Det ligger bredvid en porlande flod i Peasebrook Valley i Cotswolds, och har tillhört familjen Willoughby i över femtio år. Nu är det dags för mäklaren Belinda Baxter att hitta nya ägare. Men försäljningen av Hunters Moon öppnar dörrarna till en livstid av hemligheter. Och även Belinda blir tvungen att möta sitt förflutna. Veronica Henry är en av Englands mest omtyckta feelgoodförfattare. 2019 ger Printz Publishing ut hela tre fristående romaner av henne, en för varje årstid. Den första heter Familjereceptet, den andra Drömhuset och den tredje Hjärtats bokhandel.

Mysig feelgood❤

Härlig feelgood.

Drömhuset är den andra boken som jag läser av författaren. Precis som Familjereceptet är även Drömhuset en lättläst och charmig feelgood. I Drömhuset kretsar berättelsen kring huset Hunter’s Moon, ett ställe som varit i familjen i generationer. Men nu är läget förändrat när Alexander drabbats av ALS och familjen måste sälja för att ha råd med vården. Mäklaren Belinda kallas in för att hjälpa familjen med försäljningen.
Romanen växlar mellan att följa Alexander och Sally som unga 1967 och i nutid. För mig är dåtiden det mest intressanta och jag gillar hur väl författaren skildrar livet på Hunter’s Moon och alla familjemedlemmar. Boken har egentligen alla förutsättningar för att bli en riktigt hit men för mig når den aldrig dit. Jag blir aldrig berörd av berättelsen och stör mig lite på dess förutsägbarhet. Ganska tidigt anar jag var berättelsen ska sluta och mycket riktigt blir det så. Men det går inte att sticka under stol med att det är underhållande läsning för stunden! Dock slår jag igen boken med viss mått av besvikelse, jag hade kanske lite för höga förhoppningar på den efter att jag har läst den mysiga Familjereceptet innan. Jag hoppas att den kommande Hjärtats bokhandel ska bli en riktig fullträff istället!

Lollos Bokhörna

2019-07-01

”Drömhuset” av Veronica Henry är en bok i min smak. Veronica seglar upp i topplistan över favoritförfattare just nu. Hon skriver så levande, med värme och kärlek. Jag läser och läser och vill egentligen inte att boken ska ta slut, men jag vill ju också veta hur det ska gå för Sally, Alexander och Belinda.

Boken växlar mellan nutid och dåtid där de vävs samman till en underbar feelgood. ”Drömhuset” är en bok att drunkna i, att fastna i. Det är en berättelse om kärlek, vänskap, att vilja ha något bättre än det man har. En berättelse om att gå vidare i livet och att våga på nytt. Jag blev kär i denna bok och jag rekommenderar den varmt! Längtar redan efter @veronicahenryauthor nästa bok som ges ut på svenska i höst.

2019-06-23

Toppen📚