Drömfångaren

Lindell, Unni

Nittonåriga Therese Geber bor i Oslo och delar lägenhet med sin tvillingsyster och en väninna. En dag hittas Therese mördad i hamnbassängen, till synes helt utan motiv. Vad de två överlevande flickorna inte vet är att det i hyreshuset mitt emot bor en man som spanar på dem från sitt fönster. Och han har nyckel till deras lägenhet? Kriminalkommissarie Cato Isaksen leder mordutredningen under stor press. Han har flyttat hem till exfrun Bente, men känner att tiden aldrig räcker till. Och när en femårig flicka försvinner från området där Therese bodde börjar en skräckslagen stämning att sprida sig. Samtidigt som mördaren redan har utsett sitt nästa offer

2020-05-15

Lite rörigt är det, inte minst Cato Isaksens privatliv som aldrig upphör att förvåna. Kan en vuxen man bära sig så dumt åt? Tja, kanske. Denna andra del i serien är klassisk deckarläsning, men med ett mycket abrupt och slarvigt slut. Men jag fortsätter nog med serien, det kanske tar sig.

Lotta Strandberg

2016-07-18

Spännande slut framför allt, lite segt imitten. Första boken jag läst som ebok i min nya läsplatta, en positiv upplevelse, lite förvånande.
Cato är en spännande figur, med alla kvinnor, barn och besvärligheter. Ska bli ett nöje att följa honom vidare. Välskrivet!

Pernilla Ohlsson

2012-08-04

Bra och lättläst, men slutet kom lite hastigt därför fick den "bara" en 4:a.

2011-04-29

Något bättre än en dussindeckare, i alla fall vad gäller svårigheten att gissa mördaren. Det var inte helt solklart, men det kan ju också bero på mängden människor som blandades in i leken. Språkmässigt tycker jag det var klart under medel, mycket upprepningar blev det och är det bara jag som tycker att små barn i böcker pratar väldigt vuxet? Det stör mig nästan mer än mansgrisen Cato Isaksen. Måste poliser i deckare alltid vara alkoholister, mansgrisar, känslomässigt handikappade och helt enkelt bara på dekis? Fast nu måste man ju bara fortsätta läsa serien för att få veta vad som händer Cato och hans familj(er).

Anna Lidin

2010-07-23

En utmärkt sommarbok där sidorna rinner fram. Inget behov av tysta omgivningar eller längre lässtunder för att kunna hitta tråden, fastna i berättelsen eller kunna fokusera. En lättsmält deckare helt enkelt!