Drive your Plow over the Bones of the Dead

Tokarczuk, Olga

With Drive Your Plow Over the Bones of the Dead, Man Booker International Prize-winner Olga Tokarczuk returns with a subversive, entertaining noir novel. In a remote Polish village, Janina Duszejko, an eccentric woman in her sixties, recounts the events surrounding the disappearance of her two dogs. She is reclusive, preferring the company of animals to people; she?s unconventional, believing in the stars; and she is fond of the poetry of William Blake, from whose work the title of the book is taken. When members of a local hunting club are found murdered, Duszejko becomes involved in the investigation. By no means a conventional crime story, this existential thriller by ?one of Europe?s major humanist writers? (Guardian) offers thought-provoking ideas on our perceptions of madness, injustice against marginalized people, animal rights, the hypocrisy of traditional religion, belief in...

Isabella Lindegård

2022-07-07

3,5/5
Tänkvärd och annorlunda. Det händer en hel del men tempot är ändå ganska lungt. Överraskande slut.

2020-10-06

Tänkvärt och annorlunda. Vad är rätt och fel och vem bestämmer vad som är rätt och fel. Filosofisk diskussion på hög nivå med härligt språk.

Therese

2020-06-15

Välskriven och annorlunda. Poetisk och samtidigt rak. Tempot i boken känns lugnt trots att det händer massor. Jag tycker ibland synd om huvudpersonen samtidigt som jag hejar på henne. Det finns även en speciell stämning över boken som jag inte riktigt kan sätta fingret på, men jag gillar den.

2020-02-15

Mycket tankeväckande bok som inspirerar till ifrågasättande och analyserande av olika ämnen. Jag gillar de små bihistorierna och huvudkaraktärens sidospår i tankarna. Hon är en riktigt häftig gammal dam som agerar på sin tro, och som också får en att ifrågasätta rätt och fel. Man får fundera mycket över makt, rättvisa och vems perspektiv som råder.

Kristina Carlsson

2020-02-11

En bok helt i min smak. En fantastisk historia som utspelar sig i sydvästra Polen, precis vid gränsen till Tjeckien. Huvudpersonen är en äldre lite speciell kvinna som undervisar i engelska och är en sann djurvän. Hon har några få vänner, vänner som sedan visar sig vara verkligt sanna vänner. Naturbeskrivningarna är fantastiska och i denna skogsidyll sker det ena mordet efter det andra. Läs och njut! Fyra plus i betyg av mig.

2020-01-17

Den tog sig mot slutet men emellanåt var den ganska seg, jag tror inte jag uppskattar den här typen av litteratur nog mycket för att vara riktigt rätt målgrupp. Men absolut läsvärd!

Marianne Skoglund

2019-12-30

Det är berättandet snarare än berättelsen i sig som är denna boks storhet. Gunilla Abrahamssons inläsning är lysande.

Henrik Johansson

2019-12-25

Alldeles lysande om att leva på gränsen mellan genialitet och vansinne. I den kontexten blir slutet alldeles självklart.

Solveig Andersson

2019-12-16

talbok, storytel
En sådan underbar skröna. Tokarczuks prosa är enastående och den udda fågeln Janina är underbart gestaltad. Läs den!

2019-10-21

Jag hade verkligen extremt låga förväntningar när jag började lyssna på denna bok. Jag hade lagt märke till den redan för flera år sedan men aldrig kommit mig för att läsa den. Nu när Olga Tokarczuk fick nobelpriset i litteratur så såg jag hur man låtit lägga upp radioföljetongen som sändes för ett antal år sedan, laddade ner den och började lyssna. Jag brukar aldrig tilltalas av nobelpristagare i litteratur, men helt otroligt nog så fastnade jag för denna mycket udda sagoliknande deckare med den mycket charmiga enstöringen Janina som älskar djur och för djurens talan- i huvudrollen. Människor är hon inte lika förtjust i. Efter några avsnitt så hade jag otroligt svårt att lägga den här boken ifrån mig. Språket, karaktärerna, kulturen är verkligen förträffligt. För att inte glömma bort humorn, den här är faktiskt riktigt humoristisk till och från. Jag tyckte verkligen att den här udda romanen var suverän, den östeuropeiska musiken som spelades slutet av varje avsnitt på följetongen passade perfekt och uppläsaren, Gunilla Abrahamsson läste suveränt. Min första nobelpristagare som jag faktiskt tyckte om. Jag läser mer än gärna fler böcker av polska Olga Tokarczuk och kan dessutom varmt rekommendera den här romanen som ju faktiskt också är något av en udda och humoristisk deckare.
Toppbetyg!

Lars B.

2018-08-10

Efter två lästa böcker måste jag nog utse Olga Tokarczuk till en av mina absoluta favoritförfattare. Nobelpriset bör vara inom räckhåll.

Christian Rydberg

2014-04-21

Merja A

2012-10-29

Vilken underbar bok! Lyssnade till den som radioföljetong och den var så otroligt bra att jag mot slutet lyssnade 3-4 avsnitt åt gången. Författaren lyckas med humorns hjälp beskriva kampen mellan huvudpersonen Janina och ett gäng jägare i en liten by i Polen. Väldigt fina personskildringar och mycket handlar om djur och natur.

Josefine Ejebjörk

2012-10-14

En femma var det beräknat från Boktipset. Nja, det tyckte jag långt ifrån att de var. Boken var underhållande ibland men historien höll sig inte jämn genom boken.

Lotta Berling

2012-07-07

En bok med en egen ton och särpräglade karaktärer i ödslig polsk landsbygd. Skön, men svår att kommentera.

Ulla Englund

2012-05-06

Omöjlig att klassificera, inte är vill jag kalla boken en deckare i alla fall. Jag måste snarast läsa något mer av Olga T.

2012-04-16

Janina skulle man nog kunna kalla ett orginal. Bor för själv och värnar om djuren. Inte så lätt alla gånger. Hon håller också på med astrologi och funderar mycket, många kloka tankar. Hon är en person som jag tyckte var underbart att lära känna.

Lena Floser

2011-10-07

Intelligent, välskrivet och roligt.

Gun Petersson

2011-03-28

Absurd roman om mord på den gudsförgätna polska landsbygden. Inte lik någon annan deckare. Rolig läsning, berättarens tankar och åsikter är förvirrande men väl värda att sätta sig in i.