Dreams from my Father

Obama, Barack

| 2004

The son of a black African father and a white American mother, Obama was only two years old when his father walked out on the family. Many years later, Obama receives a phone call from Nairobi: his father is dead. This sudden news inspires an emotional odyssey for Obama, determined to learn the truth of his father's life and reconcile his divided inheritance. Written at the age of thirty-three, "Dreams from My Father" is an unforgettable read. It illuminates not only Obama's journey, but also our universal desire to understand our history, and what makes us the people we are.

Jennie

2014-08-15

Denna boken var inte fr mig helt enkelt. r fr lite intresserad av politik. Den frsta delen var dock intressant d den berttade om hans uppvxt.

Teresia Kjellgren

2013-09-14

Bra. Intressant bakgrund och uppvxthistoria om USAs nuvarande president.

Den hr boken kallar jag en sjlvbiografi.S mycket p s kort tid! Boken kom redan 1995 och slutar med brllopet med Michelle. Den hr killen har gjort en otrolig resa och vet vad det innebr att inte vara "vit". Med honom vid rodret borde det bli ett bttre USA med mindre utanfrskap, men en svala gr ingen sommar!!!

Ulf Pettersson

2012-02-29

kanske lite lngrandig med fr.a. mycket namn p slktingar som var svrt att hlla reda p. I slutet av boken en bra sammanfattning av kenyas utveckling

Susanne Eriksson

2012-01-02

Fr trkig kom inte igenom...

Linn van Keppel

2011-10-26

Jag tar mej bara inte frbi de frsta kapitlena!
Brukar aldrig lmna en bok olst men det hr var tusan omjligt!

Elisabeth Karlberg

2011-09-18

Mycket intressant och upplysande bok. Vilken resa denna man gjort. En mycket beundransvrd person.

Anna Ling

2011-09-03

Lite seg, men vldigt intressant!

Charlotte Malm

2011-07-17

Efter jag lst boken knner jag mig trygg med att ha Obama som USA:s president. Viken man han r!

Anita Sjgren

2011-05-06

Frfattare OBAMA - hardly unknown...

sa Landin

2011-02-15

Blev tyvrr lite utdragen i vissa delar... jag har inte riktigt bestmt mig vad jag tycker om honom som president men som frfattare gillar jag honom. Nsta bok r redan bestlld!

Anna-Karin L

2011-01-14

Jag r njd med att ha lst den och ftt ta del av Barack Obamas bakgrund och uppvxt , men tyckte det var rtt segt i mnga bitar och hngde ibland upp mig p konstig versttning.

Ethel slund

2010-12-18

Det den gav mig var skildringen av hur historian och personer omkring oss formar ett mnster i vrt liv - och nr man insett detta frga sig sjlv vem man vill bli, och vilket liv man vill leva, utifrn det

Martin Bjerver

2010-06-02

Hller med ang. den undermliga versttningen. Ls den p engelska om ni kan!

Lena Sletteberg

2010-05-12

versttningen var undermlig vilket kanske gr att man fr ett smre intryck.
Ex Djuren p stppen skrdade grset ??

Anette B

2010-04-14

Fruktansvrt seg bok. Knns som om jag lst den flera gnger d jag fick lsa om sidorna eftersom koncentrationen brast och tankarna kom p avvgar

Oskar Henriksson

2010-04-06

Intressant om de svartas kamp i USA och om Obamas uppvxt. Vrt att notera r ju att boken skrevs d Obama fortfarande var relativt ung. Boken kunde dock kortas ned en del, blir lite vl mycket moralpredikningar om de svartas kamp.

Johan Lautmann

2010-03-18

Vlskriven, spnnade bok som ger en bra bakgrund till personen Barak Obama men ocks till frgan om hur vi bygger att samhlle som r fr alla.

Rebecca Mazur

2010-01-13

Den tredje och sista delen nr Barack r i Kenya r den som lyfter boken ngot. Det tidigare r bara segt och trkigt enligt mig.

Intressant att flja Obamas skande efter sina rtter. Men vissa partier kunde jag ha hoppat ver. Blev faktiskt frvnad ver att det dr med att vara svart i USA fortfarande r en tuff kamp.

harriet karlsson

2009-11-01

Jag tyckte den var trkig. Lngrandig utan att sga ngot. Kapitel om Kenya var ok .
Frvntade mig ngot bttre

Gunvi Lundqvist

2009-09-03

lska en bok och lska en man blir till ett , mycket lsvrd. Boken r dessutom lttlst, och gllande Obama som vrldens president har jag inga svrigheter efter att ha lst boken. Ls, ls, ls.

Cicci Harstrm

2009-08-08

En mycket intressant och bra bok! Den r personligt skriven och ibland knns den mycket utlmnande, han r ju faktiskt president i USA. :-) Det r dock flera r sedan han skrev den. Han gr verkligen till djupet med att finna sig sjlv och vem han r. En bok som jag tycker att alla borde lsa!

Karl Sandberg

2009-07-30

Intressant om bakgrunden till vr idag mktigaste person. Ibland kanske ngot seg, men kompenseras vl av andra mycket bra delar. Anser att tiden i Chicago som "samhllsorganisatr" och kampen med de unga mdrarna fr asbestsanering av bostder var den bsta delen. Man saknar en terkoppling frn idag hur olika mnniskors den blev. Ls boken r min rekommendation.
En sak mste tillggas i rlighetens namn. jg anser att Obama undviker ibland skickligt sjlvutlmnandet i lggandet av sikter och vinklingar till andra personer och hndelser.

Nina Nykvist

2009-07-12

En bok att skratta och grta sig igenom. Helt makals!

Trodde aldrig att den skulle vara sa intressant!

Anna Lidin

2009-06-17

Honom skulle jag vilja dela en flaska vin med!

Per Eric Mattsson

2009-06-16

Jag lste boken ngra soliga dagar i mitten av juni i sommarstugan p Tjrn. D hade jag veckan innan lyssnat p direktsndningen frn Barack Obamas tal i Kairo, som han i huvudsak riktade till vrldens muslimer. Det var ett tal utan manus som skert blir historiskt. Och jag tvekar inte att stta hgsta betyg ocks p hans memoarer Min far hade en drm. Boken slutar med hans eget brllop med Michelle men sista sidan gnas en av brllopsgsterna hans egen halvbror Roy- som bytt livsstil och nu kallade sig Abongo, som han hette p luosprket. Roy hade konverterat till islam, blivit smal och vaken i blicken. Konverterandet hade gett honom fast mark under ftterna och han var stolt ver sin plats i tillvaron. Han hade brjat vga stlla de svrare frgorna och kastat av sig de frdiga svaren. Det r en oundviklig process: hans hjrta r fr generst och rymmer fr mycket humor, hans instllning till sina medmnniskor r fr vnlig och frltande fr att han skall nja sig med enkla lsningar p gtan vad det egentligen innebr att vara en svart man.
Obama skriver boken nr han r 33 r gammal och han har nnu inte inlett sin politiska karrir. Han r nygift med Michell och lser juridik p Harvard. Han har just blivit utsedd till den frste afro-amerikanske redaktren fr Harvard Law Review vilket vckte stort uppseende. Han blev erbjuden att skriva en bok och fick frskott frn frlaget. Boken r delad i tre ungefr lika lnga avsnitt. Det frsta kallar han Ursprung, det andra Chicago och det tredje Kenya. Frsta avsnittet handlar om hans egen barndom men brjar med att han i 20-rsldern fr ett telefonsamtal frn en frmmande kvinna (i sjlva verket en av hans afrikanska fastrar) som berttar att fadern pltsligt dtt i en bilolycka. Undan fr undan vxer bilden av fadern fram i boken. Modern och moderns slkt kan bara frmedla korta fragment.
Barack r frukten av ett studentktenskap mellan en vit amerikansk kvinna och en svart man frn Kenya. Nr han r tv r lmnar fadern familjen i Hawaii och ker hem till Afrika. Modern gifter om sig i ett nytt studentktenskap och familjen flyttar till styvfadern Lolos land Indonesien dr Barack vxer upp och fr starka intryck av den fattiga muslimska omgivningen. S smningom blir det skillsmssa igen och familjen flyttar hem till morfrldrarna i Hawaii. En gng kommer fadern p ett mnadslngt besk nr Barack r i 12-rsldern. Som barn brukar skms han en smula ver sin far men blir mycket stolt nr fadern gr succ i Baracks skola.
Det r frst i tredje avsnittet som bilden av fadern frdjupas nr Barack 27 r gammal reser till Kenya tillsammans med sin halvsyster Auma. Dr trffar han sin stora slkt. En hjdpunkt i boken r nr en av gammelfarfars hustrur, som fortfarande lever, berttar slktens historia och i synnerhet faderns och farfaderns. Det r en skildring som nr bibliska proportioner.
Nog knns det bra att ett av vrldens frmsta mbeten innehas av en person som s insiktsfullt kan resonera kring mnniskans roll i tillvaron. Mellanavsnittet som handlar om hans arbete som ngon slags socialarbetare i Chicago r full av lrdomar i konsten att f mnniskor att handla och sjlva ta tag i sin situation.
Boken r ocks vlgrande fri frn klasskampsretorik.

Cecilia Jansson

2009-05-12

Denna bok r en gripande och djup bok om en pojke som mot alla odds tar sig fram i livet genom att ha ml och en strvan efter ett bttre samhlle

Ellinor -

2009-05-12

Jag har nog aldrig lst en bok s lngsamt som denna. Inte fr att den var tunglst utan fr att jag verkligen inte ville att den skulle ta slut. Obama r en lika god frfattare som han r talare. Han berttar personligt och utelmnande om allt han varit med om och hur det har format honom. Eftersom boken skrevs fr mer n tio r sedan r det intressant att lsa den shr med facit i handen.