Dråpslaget

Hellberg, Björn

| 1992

Dråpslaget är en isigt nervpirrande thriller i sommarmiljö. Precis som i Björn Hellbergs övriga kriminalromaner utspelas handlingen i Staden, en fiktiv plats med klara drag av ett par sydsvenska orter. Och åter heter problemlösaren Sten Wall, en originell kommissarie med rymligt hjärta och påtagliga viktbekymmer. Denna gång har han att kämpa mot en samvetslös mördare som sätter skräck i Stadens invånare - särskilt de kvinnliga? "Björn Hellbergs kriminalromaner och noveller har en psykologisk skärpa som få svenskar i genren kan bjuda. (?) Han är en skarpögd, obarmhärtig iakttagare med en säregen prosa som har sin egen bouquet och smak." Jean Bolinder, Skånska Dagbladet "En mästerlig språkbehandlare, en ordkonstnär." Jens Tolgraven, Sveriges Radio

2023-06-01

Del 3 i serien Sten Wall.
Jag tycker att det här var en ganska ojämn deckare som till och från var mycket spännande. Men så blev det rätt så "gubbigt" mellan varven och tydligen skulle det föreställa att mördaren klarade sig?
Men samtidigt är det lättläst, med ett bra driv i texten och så gillar jag Sten Wall!
Slutbetyg, en 3:a!