Draksvärdet

En dag upptäcker Ossian och hans bror Ville en port bakom skolvaktmästarens förråd. De kliver in i ett äventyr som leder dem till landet Athirion. Det är ett rike med älvor, drakar, den buttre Erbil och Schedwian med magiska förmågor. Sakta går det upp för Ossian att han har ett uppdrag. Det är en uppgift som är svårare än han anar. För hur ska en orolig och försiktig kille som han kunna göra något så farligt? Kan han vara säker på vem han ska lita på? Och på vilket sätt hänger uppdraget i Athirion ihop med hans mamma? Malin Wennerhult bor i Hallstahammar med sin man och deras tre pojkar. Hon är grundskollärare och har under många år rest runt och haft barnsamlingar. Draksvärdet är den första delen i Uppdrag i Athirion.

Den var spännande.

Dagens boktips! Jag har läst Draksvärdet av Malin Wennerhult, boken är utgiven av Semnos Förlag 2018. Ossian bor tillsammans med sina föräldrar och bröderna Ville och Arvid. Mamma sover mest och Ossian försöker hålla ordning på hemmet och sina bröder för att mamma ska må bättre. En dag när Ossian och Ville är i skolan leder en fjäril dem bort mot en port bakom skolvaktmästarens förråd. Porten ser exakt ut som en port i ett spel som Ossian har sett i en trailer. Ville drar ner handtaget trots att Ossian är tveksam. Med ett gnisslande ljud öppnar han dörren till en annan värld… Draksvärdet är en riktigt spännande bok och jag var fast redan från första sidan. Boken har ett bra språk som flyter fint och passar både att läsa själv för dem som har kommit igång att läsa, samt för högläsning. Jag gillar hur författaren har vävt ihop vardag, psykisk ohälsa, fantasi, äventyr, datorspel och spänning. En superspännande bok som passar barn mellan 6 och 12 år beroende på barn! Ett riktigt bra äventyr att läsa i sommar! Draksvärdet är den första delen i bokserien Uppdrag i Athirion och jag ser fram emot att läsa de andra böckerna.

Joseph Davis

2019-08-14

En fin och enkel berättelse som berörde mig djupt.

Gullis lästips

2019-05-22

Draksvärdet är en fantasifylld och lättläst kapitelbok som tar oss till den undangömda världen Athirion.
Ett magiskt gränsland där älvor och drakar finns.

~ Här får vi följa med när bröderna Ossian och Ville hamnar i ett fantasifullt äventyr i den magiska världen Athirion som syskonen kommer till via en portal på skolgården. Sakta går det upp för Ossian att han har ett uppdrag att genomföra. Ett uppdrag som plötsligt blir viktigt att utföra snabbt då hans bror hastigt insjuknar. Och på något sätt hänger även uppdraget i Athirion ihop med hans mamma som ligger hemma i utmattningsdepression. Men hur ska en orolig och försiktig kille som Ossian kunna utföra ett så farligt uppdrag och hur kan han vara säker på vem han ska lita på på?

Draksvärdet är första boken i trilogin Uppdrag i Athirion. Berättelsen är ett enda stort äventyr fylld med mystisk och spänning och den fristående fortsättningen följer i boken Kristallhjälmen.

Här har författaren lyckats skapa en välskriven bok med ett målande språk där författaren även har lyckats locka dagen unga läsare på deras nivå med en fängslande framsida och den aktuell koppling till dagens spelkultur, där datavärlden öppnar upp en parallell dörr till fantasilandet Athirion. Denna lättlästa boken lär på så sätt fånga många barn i åldern 6 - 9 år och uppåt.

Draksvärdet är första delen i en kommande fantasyserie där vi får följa Ossian på hans äventyr i en annan värld han kommer till via en portal på skolgården. Undan för undan blir det tydligt att Ossian har ett uppdrag att genomföra. Ett uppdrag som ställs på sin spets när hans bror hastigt insjuknar.
Vem ligger bakom den framkallade sjukdomen som kan kosta brodern hans liv?

En detalj vi gillar extra mycket i boken är
att Ossian får nästintill ett varsel om det kommande äventyret när första ledtråden till världen i Athirion kommer via ett spel på surfplattan. Där kommer reklam upp för ett nytt spel där man först ser ryggen på spelkaraktären, mot reklamens slut märker Ossian att karaktären är honom själv. En aktuell koppling till dagens spelkultur hos många barn i åldern som boken vänder sig till.

En annan detalj som lyfter boken är sidoberättelsens kring Ossians hemförhållanden med en mamma som verkar gå igenom en depression. Den känns genuin och äkta.

Just fantasyberättelsen i sig är inget som fångar oss särskilt mycket. Den är helt okej och A lyssnade genom boken. Men berättelsen blir enligt oss aldrig särskilt spännande och känns som ett ihopkok av klassiska fantasyelement och en transportsträcka till slutet av boken. Även om det finns en twist på slutet så blir det aldrig något unikt som fångar oss i berättelsens. Men vi har också läst bisarra mängder fantasy och för en mer oerfaren läsare så kan säkert berättelsen underhålla något mer än här.

Men fint att berättelsen lyfter fram en mjuk och eftertänksam pojke, fint med sidoberättelsen om familjen och tummen upp för detaljen som knyter an till barns spelkultur.