Drakskeppet

Bylock, Maj

| 1997

I riddarens borg gick det rykten om att vikingar från Norden brände och härjade långt in i Frankerriket. Då var det farligt att gå utanför de trygga murarna. Att bli fångad av vikingarna, att bli träl i deras kalla land, var ett öde värre än döden! Men den 10-åriga Petite, riddarens dotter, var trött på att sitta med mor och systrarna för att sy med trasslig silketråd. Inte heller kunde hon smyga sig till att i hemlighet höra på när bröderna tragglade med läsning, nu när de fick öva stridskonst i stället. Petite springer ut i skogen, inte kommer hon ihåg att det är farligt... Där ligger vikingar på lur, Petite blir bortrövad och så småningom såld som träl till en rik bonde. I förtvivlan rymmer hon, rakt ut i skogen. Där hittar runristaren Steins hustru Boel henne. Den lilla flickan måste vara gudarnas gåva, det barn hon bett om så länge! Petite blir Åsa. De andra i byn tror att hon är en...

Klass 4 Sternö

2021-12-17

Vi tycker det här var en bra bok där man får följa Petite från att tillhöra en riddare till att hon blir en runristares dotter.

Klass 4 Sternö

2021-12-17

Intressant att följa Petite och hur hon går från de rika till de fattiga.

Klass 4C, Ryaskolan

2021-12-01

En väldigt spännande bok om Petite, som lever på vikingatiden och tillsammans med Petite får vi uppleva flera tillfällen från denna tid. Väldigt bra bok!

Den var spännande.

Den var spenande men det var ett lite hastigt slut

Den var bra men lite oväntat slut.

den var spenande

Boken har varit bra men slutet var lite oväntat. Man hade förväntat sig ett annat slut. Spännande och bra. Den passade bra att läsa när man jobbar med vikingatiden i åk 4.

Mycket spännande och det passade bra med vikingatiden som vi läser i SO

Den var spännande och man kom in den ganska fort. Man fattade vad som hände.

Den var spännande. Man blev fångad av handlingen, då den handlade om vikingar. Den var lätt att förstå.

Aya Abbas

2011-03-08

Den är mycket spännade.

Lejla Ibricic

2011-02-11

Det här är en bra bok att lysna på. den är spännande .

Nettan Holmér

2011-02-09

Detta är en fantastisk högläsningsbok!

Sofia Hansen

2010-07-08

Kommer ihåg att jag älskade den här boken när jag var liten!