Drakhornet

Källner, Oskar

| 2011

Han höjde armarna och slungade sig bakåt, precis utom räckhåll för gripande händer. Fallet var långt. Det tog aldrig slut. När han väl träffade vattenytan blev allt svart.Erik är bara en enkel stallpojke. Så varför är han jagad av soldater? Och varför är kyrkoherde Kloo så mån om att ge honom husrum?Efter en vild flykt hamnar Erik i Kilsbergen. Där bor Hanna med sin försupne far. Hon är bortlovad till en flera gånger äldre man och söker sin frihet, medveten om att priset kan bli mycket högt. Snart upptäcker Erik att det finns varelser i skogen och att alla inte är vänligt sinnade. När ett märkligt väsen försöker dränka barnen i byn dras Erik och Hanna in i ett spel som de inte förstår, men desperat måste vinna.Oskar Källners debutroman Drakhornet är en smart, spännande och bitvis obarmhärtig ungdomsfantasy. Den utspelar sig i det tidiga 1800-talets Sverige där det fortfarande finns älvor...

Eje Snygg

2016-02-29

Drakhornet är första delen av Nornornas vävnad. Det som jag tycker är roligt med boken är att Källner utnyttjar figurer ur våra folksagor såsom troll, näcken och älvor. Vi har ju en sagoskatt som är väl värd att få fortsätta leva i nya verk, och inte bara vara hänvisad till äldre sagolitteratur som "Bland tomtar och troll". Boken är välskriven, bra berättad och fängslande även för en 73-årig pojke. Det enda jag hade svårt för var att den utspelades på slutet av 1700-talet. Vaför det stör mig har jag inte den blekaste aning, men jag hade kanske föredragit att den istället hade tilldragit sig i nutid. Boken får en 3: av mig.

Sandra Petojevic

2015-02-24

Drakhornet av Oskar Källner (Fafner förlag) är en mycket spännande fantasy som utspelas någonstans i Mellansverige i början av 1800-talet, i en värld som kunde ha varit skapad av konstnären John Bauer med troll, dryader, najader, älvor och andra varelser ur den svenska folktron. Berättelsens övergripande tema är människa kontra natur, och vi får följa stallpojken Erik som får bo hos kyrkoherde Agathon Kloo som inte riktigt verkar vara den han utger sig för att vara. Vi får även möta Hanna som är bortlovad till en äldre, osympatisk herre, pojken Waldemar som kan se märkliga fenomen, samt många andra intressanta karaktärer som driver handlingen framåt och som man saknar när boken är slut. Men som tur är finns det en fortsättning i nästa bok, eftersom Drakhornet är den första delen i sviten Nornornas vävnad, något som jag är glad över eftersom man verkligen inte vill lämna denna fantastiska värld. En mycket rafflande och tänkvärd saga med suggestivt beskrivna miljöer och den innehåller även kulturkrockar mellan människor och troll. Versioner tryckta år 2014 och tidigare innehåller dock interpunktionsfel, besynnerliga ordval och andra grammatiska lapsusar, vilket drar ner betyget på dem till en fyra. Däremot är e-boken utan korrfel, den får fem stjärnor av fem.

Joss Mal

2012-08-07

Spännande ungdomsfantasy där myter och legender som troll och älvor kommer till liv. Författaren är beläst vad det gäller dessa varelser vilket gör dem oerhört levande.
Böckerna (andra delen: Skogens hjärta) utspelar sig i 1800-talets Sverige, även här är författaren beläst och drar på så sätt in läsaren i världen på ett underbart sätt.

Jag gillade verkligen denna bok, den var både spännande och mystisk.
Den hade en bra story & är helt klart värd sin 5a =)