Drakhjärta och Hamnskiftare

Hultén, Jerker

| 2014

?Då dök där upp en drake mitt framför ögonen på henne. Det var inte så att den växte fram ur tomma luften eller att den kom nedsvepandes från det tjocka molntäcket ovanför. Istället kom den gående från sitt gömställe bakom en stor sten på klippkanten ovanför. De hårda fjällen var klarröda, vingarna var indragna tätt intill ryggen och den såg ut som om den var arg på allt och alla runt omkring. Hade det inte varit för att den inte var mycket större än att Vera kunde lyfta den med ena handen hade hon nog sprungit därifrån.? Drakhjärta och Hamnskiftare handlar om Vera och Albin, två syskon i en värld kallad Nordanländerna. När de hjälper en samling egendomliga drakar på flykt, dras de mot sin vilja in i en kamp mellan ont och gott, en kamp där få är vad de först utger sig för att vara ? varken deras fiender eller de som står dem allra närmast. Samtidigt som de upptäcker nya häpnadsväckande...

Nu har sonen lyssnat igenom ”Drakhjärta och Hamnskiftare” samt de tre efterföljande böckerna ”Lönnmördare”, ”Kungar och drottningar” samt ”Mörkermagiker”. Tillsammans är de fyra en fantasyserie skriven av Jerker Hultén och utgiven av Idus förlag.

När jag frågade A vad han tyckte om böckerna när sista boken var avslutad svarade han entusiastiskt:
”Fantastiska! Alla fyra böcker ihop får 1000 stjärnor av 5 stjärnor”.
När jag försökte fiska lite mer om vad som är bra så sa han ”Men skriv bara alla positiva ord du kan - då blir det rätt! För de är jättebra!”
Detta har verkligen varit en bokserie som tagit A med storm och han har försvunnit iväg in i böckernas värld och avskärmat sig.
En intressant detalj är att A också velat diskutera om karaktärerna. T.ex om Lönnmördaren som är på de ondas sida som ändå inte riktigt är ond. Författaren själv har påpekat att böckerna har många gråzoner vilket verkar stämma bra överens med A’s kommentarer. Utöver det har författaren sagt att böckerna är genusmedvetna, men då jag ej har lyssnat med A kan jag ej kommentera kring detta.

Läskighetsmässigt tycker A att böckerna är ungefär lika läskiga som Harry Potter, med undantag att det dessutom är ett krig med i varje bok. En detalj han har uppskattat är att böckerna är oförutsägbara t.ex i sättet som de goda hanterar situationer när de hamnat i knipa.