Drakhjärta & Hamnskiftare

Hultén, Jerker

| 2014

Drakhjärta och Hamnskiftare handlar om Vera och Albin, två syskon i en värld kallad Nordanländerna. När de hjälper en samling egendomliga drakar på flykt, dras de mot sin vilja in i en kamp mellan ont och gott, en kamp där få är vad de först utger sig för att vara - varken deras fiender eller de som står dem allra närmast. Samtidigt som de upptäcker nya häpnadsväckande sidor hos sig själva måste de nu, tillsammans med drakarna, slåss mot ondskan för att rädda Nordanländerna.

Nu har sonen lyssnat igenom ”Drakhjärta och Hamnskiftare” samt de tre efterföljande böckerna ”Lönnmördare”, ”Kungar och drottningar” samt ”Mörkermagiker”. Tillsammans är de fyra en fantasyserie skriven av Jerker Hultén och utgiven av Idus förlag.

När jag frågade A vad han tyckte om böckerna när sista boken var avslutad svarade han entusiastiskt:
”Fantastiska! Alla fyra böcker ihop får 1000 stjärnor av 5 stjärnor”.
När jag försökte fiska lite mer om vad som är bra så sa han ”Men skriv bara alla positiva ord du kan - då blir det rätt! För de är jättebra!”
Detta har verkligen varit en bokserie som tagit A med storm och han har försvunnit iväg in i böckernas värld och avskärmat sig.
En intressant detalj är att A också velat diskutera om karaktärerna. T.ex om Lönnmördaren som är på de ondas sida som ändå inte riktigt är ond. Författaren själv har påpekat att böckerna har många gråzoner vilket verkar stämma bra överens med A’s kommentarer. Utöver det har författaren sagt att böckerna är genusmedvetna, men då jag ej har lyssnat med A kan jag ej kommentera kring detta.

Läskighetsmässigt tycker A att böckerna är ungefär lika läskiga som Harry Potter, med undantag att det dessutom är ett krig med i varje bok. En detalj han har uppskattat är att böckerna är oförutsägbara t.ex i sättet som de goda hanterar situationer när de hamnat i knipa.

Kim M. Kimselius

2015-12-26

"Med darrande händer lyfte han staven mot den grådisiga himlen utanför fönstret. Det bleka ljuset spelade över runorna som var ingraverade längs med dess sida och de tycktes komma till liv framför hans ögon, glödande och slingrande över den blanka ytan. Det var runor av ett mycket gammalt språk, laddade med trolldom mörkare och mer kraftfull än någon annan i Nordanländerna, runor precis som de som täckte hans egen kala hjässa och ansikte."

När jag läser prologen tänker jag "så här bra vill jag skriva".

Efter den inledningen var jag fast och slukade boken.

Jerker bygger skickligt upp spänningen genom hela boken. Miljöskildringarna tar mig med till alla platser författaren beskriver.

Jag älskar de oväntade vändningarna och hur Albin leker med sin nya förmåga när han upptäcker att han är Hamnskiftare. Ibland under läsningen önskade jag att jag också hade förmågan att skifta gestalt när det passade. Det känns som om allt är fullt möjligt, även om Albin skiftar från noshörning till fluga. Något som är mycket användbart när han ska bekämpa ondskan som tagit makten över landet.

Tillsammans med sin syster Vera är de ett ovanligt syskonpar. I början av boken går Vera vilse och räddas av en liten drake. Utan att tänka sig för bjuder Vera in draken och hans familj att komma och bo i deras borg. Där finns ju plats för alla, tänker Vera.

Det är med denna handling allt startar. Alla tycker inte om drakarna, många är rädda för dem och det finns personer som vill lägga beslag på drakarna för egen del.

När Vera upptäcker att även hon har en unik förmåga, blir jag lite avundsjuk. Jag är där, i berättelsen, tillsammans med Vera och Albin och jag vill också ha en unik förmåga och få möjlighet att umgås med drakar.

Magin skimrar mellan raderna. Börjar du läsa har du svårt att sluta! Det här är fantasy när den är som bäst! En bok jag varmt rekommenderar dig att läsa. Nu kastar jag mig över nästa del i berättelsen om Albin och Vera.

Ett stort plus för det magiska bokomslaget som lockar till läsning.

Jag har fått en ny favoritförfattare: Jerker Hultén.