Drakens Dotter - Viljornas Krig

Rexmond har tagit Drokina till Drakdemonernas rike där hon hålls inlåst mot sin vilja. Mark har ? efter att han hävdat att det finns demoner i skogen ? låsts in på stadssjukhusets psykiatriska avdelning där han börjar ifrågasätta allt han vet om världen. Rachel och Nicki kommer till hans undsättning, men måste samtidigt se till att hålla både sig själva och honom gömda från drakdemonerna. De gör sitt bästa för att rädda Drokina samtidigt som mer av deras trasiga förflutna kommer tillbaka till ytan.Drakens Dotter ? Viljornas Krig är del två på den normbrytande bokserien Drakens Dotter. Första delen Drakens Dotter ? Resans Början blev hyllad för sina starka kvinnliga karaktärer och nu fortsätter berättelsen om Drokinas kamp för ett eget liv med egna val.Boken är del 2 av 6 ??

Jag är helt förälskad i de här böckerna! De är så otroligt spännande och hela världen som Ulrica har byggt upp med alla olika varelser är så intressant att få ta del av. Jag är helt övertygad om att Ulrika är Sveriges fantasydrottning nr 1!

Suggestiv, spännande och skickligt skriven!

Det här är en bok som startar i full fart och sen håller i den farten rakt igenom. Det händer alltid något och boken har ett klart driv rakt igenom. Något som underlättar detta är absolut att det inte bara är en persons berättelse som vi får ta del av, utan tre olika grupperingar och deras historia. Då blir det av självklara anledningar så att dödtiden liksom mer försvinner och händer i bakgrunden, medan vi får veta om de andra istället. Första delen i serien fick lite kritik av somliga för att vara trögstartad, och det är inget man som läsare behöver vara nervös över i den här boken. Det märks på sättet historien utvecklas och berättas att Edvinsson Sundin har utvecklats som författare.

För mig, som har läst första delen i serien, är det här många välkända ansikten som kommer tillbaka. Har man inte läst den första delen och kan tänka sig att göra detta, bör man kanske inte helt fortsätta med att läsa recensionen, då det kommer att betyda att det kanske finns några spoilers med som inte stör läsningen av bok nummer två, men bok nummer ett. Om man inte har läst bok nummer ett, men står med bok nummer två i sin hand och funderar på om det går att läsa Drakens Dotter – Viljornas Krig utan att ha läst Drakens Dotter – Resans Början så vill jag hävda att det går utan problem.

I Drakens Dotter – Viljornas Krig följer vi Drokina (och Rexmond); Rachel, Nicki, Mark, Tommy och Ricki; samt Damien, på väg framåt från där den förra boken slutade. Den som har läst bok ett vet att slutet var en riktig cliffhanger, men allt får sin förklaring i den här boken. Persongalleriet är ganska stort, i och med alla olika perspektiv, men eftersom de håller sig till sina grupperingar, blir det inte lika jobbigt som om alla skulle vara i en enda stor grupp.

Även den här gången skulle jag hävda att det är en bra serie som inkörsport till fantasy, för det är inte helt orealistiskt och spaceat, även om den här boken har tydligare kopplingar mot fantasy än första delen, som mest utspelade sig i en stad i den ”omagiska delen av världen” medan den här nästan enbart utspelar sig på den magiska sidan.

Något som är speciellt för den här serien, skulle jag säga är de starka kvinnliga karaktärerna som nästan rakt igenom är ledare och starka i sig själva. Det jag gillar med den här boken, är att man får se fler sidor av både Nicki, Rachel och Drokina som kan ge unga tjejer förebilder eller igenkännande. Även manliga förebilder finns som är ganska komplexa, och det gillar jag också. Att allt inte är svart eller vitt utan att vi som människor faktiskt är ganska mycket gråskala.

Jag tänker inte kommentera språket särskilt mycket, då jag har varit med och sponsrat den här boken via mitt företag genom snabb genomläsning för uppenbara korrfel, men även utan mina korrigeringar har Edvinsson Sundin ett lättflytande språk som passar genre och karaktärer väldigt bra.

Drakens Dotter – Viljornas Krig slutar även den med en cliffhanger och nu vill jag såklart veta fortsättningen på en gång!