Drakens år

Kanger, Thomas

| 1905

En man med många hemligheter försvinner från radarn och hans arbetsgivare - ett amerikanskt vapenföretag - tänker inte låta honom komma undan. Samtidigt sker ett brutalt mord i Västerås. De båda händelserna hänger ihop på ett ödesmättat vis.När den 62-årige advokaten Auster Foggs son dödas i krigets Afghanistan, beslutar han sig för att göra upp räkningen både med sitt eget liv och med sin arbetsgivare, det världsomspännande vapenföretaget. Det tar honom ut på en jakt över hela den amerikanska kontinenten och vidare till Vietnam, för att hitta svaret på en dold hemlighet.Samtidigt skjuts en väktare med en mördares kula på Ikeas parkeringsplats i Västerås. Kriminalinspektör Elina Wiik sugs obönhörligen in i fallet, trots att hon dragit sig tillbaka som skrivbordspolis. Och i en sliten lägenhet i Stockholm sitter den försupne vildhjärnan Espen Krogh och väntar på att något skall hända.Den brett...

Carin Lundberg Papp

2013-08-01

Inte hans bästa. Lite väl spretig

Peter S

2012-10-13

Rörigt. Varför blanda fyra olika historier som nästan inte har något samband med varandra. Massor av namn att hålla rätt på.Kanske var jag för trött när jag lyssnade på denna bok.Annars inget fel på respektive story.

Anette Carlsson

2012-09-29

Efter första delen var jag beredd att sluta läsa boken. Inte min typ av bok alls. Men jag fortsatte och boken blev bättre och bättre. Inte förrän på de sista sidorna fick man veta hur de två parallella historierna hörde ihop. Den får en svag fyra av mig.

Kristina Wiklundh

2012-08-07

Över medel i sin genre

Oskar Henriksson

2012-05-10

Thomas Kangers bok Drakens år är en kriminalroman som faktiskt lyckas att hitta en egen väg, något som man inte är bortskämd med när det gäller svenska kriminalromaner. För det första är det inte kriminalpolisen som är huvudpersonen utan en privatdetektiv och för det andra så lyssnar varken kriminalpolisen eller privatdetektiven på klassisk musik. Dessutom är ingen av huvudpersonerna psykiskt eller socialt rubbat. Allt detta är ju inget annat än smått revolutionerande för en bok i den här genren!

Boken har två huvudteman som den växlar mellan, en klassisk kriminalhistoria som utspelar sig i Sverige och en mer mystik historia om en privatdetektiv som får i uppdrag att spåra upp en annan person. Det är framförallt den senare historien som gör att boken avviker lite från mängden då denna del känns mer som en amerikansk agenthistoria än som en traditionell svensk kriminalberättelse. Just denna del av boken är riktigt bra skriven och tar läsaren med på en resa runt halva jordklotet. I den här delen finns också en hel del kritik mot vapenindustrin och dess "samarbete" med politiker.

Det är först alldeles i slutet som de båda historierna knyts samman, och här ligger kanske bokens största svaghet. Kopplingen mellan de två historierna är ganska krystad, minst sagt. Men å andra sidan gör inte det så mycket eftersom boken fram tills dess var så pass bra.

Ann Simonsson

2012-03-09

Kom aldrig in i boken. Slutade efter halva.

Pia Stendahl

2012-02-02

Jag har aldrig tidigare läst någon av Kangers böcker så jag har inte så mycket att jämföra med. Jag upplever boken som amerikansk i stilen och det känns lite mer som ett filmmanus än en bok. Boken känns som en sämre actionfilm med halvtaskiga skådisar som inte når ända fram och som inte känns riktigt trovärdiga.

Boken är storslagen och det märks att Kanger vill mycket med boken men det blir lite för mycket. Det blir rörigt med de olika historierna och det känns som flera spår som tillsynes inte har något med varandra att göra och när de senare knyts ihop känns sambandet extremt krystat och fånigt.

Dialogerna i boken är nog det som känns mest trovärdigt i boken. Dom är faktiskt riktigt bra. Dialogerna stämmer med karaktärerna och skiftar i stil beroende på vilka som för dialogen.

Jag tycker att det är lite kul att delar av boken utspelar sig i Västerås eftersom jag själv bor där och vet precis hur det ser ut på IKEA-parkeringen.

Jag är inte speciellt imponerad av boken som ni märker och jag är inte i nuläget speciellt sugen på att läsa de två kommande delarna i den tänkta triologin.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

eva lundgren

2011-03-30

Det började så bra, men sedan vet jag inte vart spänningen tog vägen. Tyvärr lyckades han inte hålla alla spår intressanta. Slutet kändes lite långsökt. Inte en av de bättre av Kanger, men tillräckligt bra för en svag 3:a!

Kristina Simar

2011-03-29

Efter att läst Ockupanterna av Thomas Kanger, en bok som jag tyckte mycket om blev jag nyfiken att också läsa denna. Tyvärr tyckte jag inte att denna roman höll samma klass som Ockupanterna gjorde. Den här kändes mer amerikansk än svensk och den var något rörigare med tre olika händelser. Där en av händelserna var skriven i jagform och de andra i tredje person. Händelserna var även något ojämna när det gällde spänningsnivån. Berättelsen när Espen Krogh letade efter Auster Foggs var mer intensivare och mer spännande att ta del av än de andra händelserna som tyvärr kom lite i skymundan. Däremot tycker jag dialogerna håller mycket hög klass rakt igenom och det gjorde att bokens handling ändå höll hela vägen.

Tarja Ahlgrén

2011-02-25

En av de bättre i högen av dussindeckare.