Drakarna över Helsingfors

Westö, Kjell

| 1997

En stor roman om tiden efter andra världskriget och fram till idag, speglad genom en familjs brokiga liv. Historien börjar när den unge pojken Henrik Bexar kommer tillbaka till Österbotten efter att ha varit krigsbarn i Sverige. Men berättelsen kretsar främst kring Henriks och hans fru Benitas tre barn: Dani, Marina och Riku.Det är Riku, den yngste, som är bokens huvudperson. Född i 60-talets början är han för ung för att dras in i den hippietillvaro som storebrodern Dani behärskar. Och när 80-talets kasinoekonomi snurrar i allt våldsammare takt tillhör en del av hans barndomskamrater de mest framgångsrika spelarna. När kraschen kommer är det många som dras med i fallet.Kjell Westös roman, som nyligen också filmatiserats, är en vemodig sorgesång över ett nära förflutet, över barndomens och våra familjehistoriers makt över våra liv.

2022-11-23

Strak 3:a

2017-10-15

Säkert bra, men jag slutade läsa efter halva boken. Rätt trist beskrivning av rika slynglars liv. Flitigt berättande om vilka gator och stadsdelar de rör sig i, nog mer givande för den som har Helsingforsbakgrund. Gillar inte heller språket, bl a med en hel del uttryck som inte översätts och böjningar som inte alls förekommer i svenskan.

Maria Eriksson

2012-07-01

Tiden går och vi förändras med de trender som följer med den. I Kjell Westös bok får vi följa en finlandssvensk familj genom några decennier från krigsslutet till 1990-tal. Det mesta utspelas i Helsingfors. Några tänkvärda rader: "[Men] varje stad, varje plats har sina mönster, har sina osynliga gränser och skrankor. Och de reglerar livet på platsen i fråga. Ska du spela med, får du spela på platsens villkor." En lite ojämn bok som växte mot slutet.

Evert Nilsson

2012-02-21

En intressant exposé över yuppietidens ursprung, uppgång och fall med utgångspunkt från det finlandssvenska Helsingfors.Westö har skrivit ännu bätte böcker, men den är helt klart läsvärd.

Lady Flanders

2009-06-19

Han skriver inte så bra, som han kanske skulle vilja... Märta Tikkanen lät en gång påskina att hans framgång beror på hans utseende, och jag är benägen att tro henne.