Drakar i Globen

Olczak, Martin

| 2013

Adlibris tips till nybrjarlsaren! Ett spnnande ventyr som redan har fngslat mnga som precis knckt lskoden. ntligen bor Jack med sin mamma och pappa igen! Jack har befriat dem och de har flyttat in i brdrostverkstan hos Jack och moster Betty. Det knns ovant att ha vuxna omkring sig som tjatar och bestmmer, tycker Jack, fast ocks ganska hrligt. Men varfr sitter pltsligt tretton korpar p taksen utanfr fnstret? Vad r det fr jttestort gg vtten Rurik har hittat? Och vem r egentligen den fruktade Drakddaren? Drakar i Globen r frsta delen i en fristende serie om fyra delar som tar vid dr Jakten p Jack slutade. En perfekt lsa sjlv-bok - lagom lng, hgt tempo och med cliffhanger som gr att man bara mste lsa vidare. Anna Sandlers bilder ger liv t fantastiska varelser och spnnande miljer.

Rosendals skola k 4

2021-12-09

Den var ganska spnnande och man frstod handlingen.

Jag tycker boken r bra fr den har spnning i sig. Utav mig fr den fem av fem.

kerskolan klass 4A

2021-10-11

Den r s bra!!!

ISGR 4B

2021-10-06

Boken handlar om en pojke som heter Jack. Han r tio r gammal & han r trollkunnig.
Han r egentligen frldrals men har blivit adopterad s han har en mamma,pappa & en gammal vtte till vn. Vatten heter Rurik & han hittar ett ganska stort gg,
& Rurik sger det till jack & hans frldrar mitt i natten. Sen nr alla har lagt sig klcks gget...

bra bok rekommenderar till alla

Klass 4C, Ryaskolan

2021-09-29

Den handlar om ett gg som klcks. Det var en drakunge som kom ut frn gget!
Jag rekommenderar boken till ngon som gillar lite mysterium, spnnande men ocks lite rolig!

Ingelstad skola k 4

2021-09-24

Jag gillar den fr att jack fr en gullig drake som heter silvertass

jag tyckte den var jttebra fr den handlade om drakar
H.O

Dena boken handlar om Jack som r trollkunnig. Det hnder mycket spnnande grejor i denna boken. Bckerna om Jack bygger p att man har lst den frra. Jag rekommenderar den fr barn som har mycket fantasi och gillar mystiska saker.

Den var bra fr det var mycket fantasi i den och jag rekommenderar den

Jag har lst Drakar i Globen tillsammans med mina pojkar som r sju och nio r. Drakar i Globen r den frsta i serien Spdomen om Jack skriven av Martin Olczak och illustrerad av Anna Sandler (rabn&sjgren 2016). Jacks frldrar bor ntligen tillsammans med Jack och moster Betty i Brdrostverkstan. Allt knns bra tills det dyker upp 13 korpar vilket bara kan betyda en sak... Drakar i Globen r precis lika bra och spnnande som de tidigare bckerna om Jack i serien Jakten p Jack. Det r en riktig bladvndare fr bde barn och vuxna. Mina barn upplevde att Drakar i Globen var lskigare n de tidigare bckerna, lite fr lskigt i slutet. De tycker att boken r jttebra, men att det r lskiga illustrationer. De lskiga illustrationerna r de tv p Sankt Gran, vriga illustrationer har inte varit lskiga utan bara sta, roliga och fina. Jag gillar detaljer och knslor som jag tycker att Anna Sandler frmedlar i sina teckningar. Sprket r bra och behagligt att lsa hgt, men passar bra att lsa tyst om man trs. Rekommenderad lder r 6-9 r men jag tror att man har gldje av bckerna om Jack upp till 12-rsldern. Boktips!

Lisa Trff

2014-02-05

Ny serie om Jack (Spdomen om Jack)! Spnnande bok dr man fr flja med nr Jack och hans familj hittar ett drakgg! Statyer vaknar till liv - och inte vilken som helst utan drakddaren Sankt Gran!