Drakar i Globen

Olczak, Martin

| 2013

Adlibris tips till nybörjarläsaren! Ett spännande äventyr som redan har fängslat många som precis knäckt läskoden. Äntligen bor Jack med sin mamma och pappa igen! Jack har befriat dem och de har flyttat in i brödrostverkstan hos Jack och moster Betty. Det känns ovant att ha vuxna omkring sig som tjatar och bestämmer, tycker Jack, fast också ganska härligt. Men varför sitter plötsligt tretton korpar på takåsen utanför fönstret? Vad är det för jättestort ägg vätten Rurik har hittat? Och vem är egentligen den fruktade Drakdödaren? Drakar i Globen är första delen i en fristående serie om fyra delar som tar vid där Jakten på Jack slutade. En perfekt läsa själv-bok - lagom lång, högt tempo och med cliffhanger som gör att man bara måste läsa vidare. Anna Sandlers bilder ger liv åt fantastiska varelser och spännande miljöer.

Den var ganska spännande och man förstod handlingen.

Jag tycker boken är bra för den har spänning i sig. Utav mig får den fem av fem.

Den är så bra!!!

ISGR 4B

2021-10-06

Boken handlar om en pojke som heter Jack. Han är tio år gammal & han är trollkunnig.
Han är egentligen föräldralös men har blivit adopterad så han har en mamma,pappa & en gammal vätte till vän. Vatten heter Rurik & han hittar ett ganska stort ägg,
& Rurik säger det till jack & hans föräldrar mitt i natten. Sen när alla har lagt sig kläcks ägget...

bra bok rekommenderar till alla

Klass 4C, Ryaskolan

2021-09-29

Den handlar om ett ägg som kläcks. Det var en drakunge som kom ut från ägget!
Jag rekommenderar boken till någon som gillar lite mysterium, spännande men också lite rolig!

Jag gillar den för att jack får en gullig drake som heter silvertass

jag tyckte den var jättebra för den handlade om drakar
H.O

Dena boken handlar om Jack som är trollkunnig. Det händer mycket spännande grejor i denna boken. Böckerna om Jack bygger på att man har läst den förra. Jag rekommenderar den för barn som har mycket fantasi och gillar mystiska saker.

Den var bra för det var mycket fantasi i den och jag rekommenderar den

Jag har läst Drakar i Globen tillsammans med mina pojkar som är sju och nio år. Drakar i Globen är den första i serien Spådomen om Jack skriven av Martin Olczak och illustrerad av Anna Sandler (rabén&sjögren 2016). Jacks föräldrar bor äntligen tillsammans med Jack och moster Betty i Brödrostverkstan. Allt känns bra tills det dyker upp 13 korpar vilket bara kan betyda en sak... Drakar i Globen är precis lika bra och spännande som de tidigare böckerna om Jack i serien Jakten på Jack. Det är en riktig bladvändare för både barn och vuxna. Mina barn upplevde att Drakar i Globen var läskigare än de tidigare böckerna, lite för läskigt i slutet. De tycker att boken är jättebra, men att det är läskiga illustrationer. De läskiga illustrationerna är de två på Sankt Göran, övriga illustrationer har inte varit läskiga utan bara söta, roliga och fina. Jag gillar detaljer och känslor som jag tycker att Anna Sandler förmedlar i sina teckningar. Språket är bra och behagligt att läsa högt, men passar bra att läsa tyst om man törs. Rekommenderad ålder är 6-9 år men jag tror att man har glädje av böckerna om Jack upp till 12-årsåldern. Boktips!

Lisa Träff

2014-02-05

Ny serie om Jack (Spådomen om Jack)! Spännande bok där man får följa med när Jack och hans familj hittar ett drakägg! Statyer vaknar till liv - och inte vilken som helst utan drakdödaren Sankt Göran!