Dragoner

Hellbrand, Gertrud

| 2021

Mira Westman har svårt att tro att hennes morfar supit sig full i sin ensamhet, ramlat och dött av fallet. Men vad vet hon egentligen om hans tillvaro i det ensliga huset på landet? När Miras yngre syssling Ville dessutom visar sig vara försvunnen växer misstankarna om att allting inte står rätt till i hennes barndomsby Hedsbro i Östergötland.Det är maj, men i det spirande försommarlandskapet skymtar hemligheter och djupnande sprickor. Är grannarna på hästgården, Jerry och Patrik Hartley Lindskog, inblandade i Villes försvinnande? Kan Mira lita på sin gamla ungdomskärlek Adam, vars lillebror terroriserar bygden? Och vem kan ha velat se hennes morfar död? När Mira söker efter sanningen väcks minnen till liv och hon tvingas möta det mörker hon gjort allt för att förtränga.Dragoner är första fristående delen i den nya spänningsserien Östgötasviten av kritikerrosade Gertrud Hellbrand....

Idas Recensioner

2021-08-12

Dragoner bjöd på en spännande läsning med en något lågmäld men samtidigt snabb och rask handling. Jag blev direkt efter första sidan nyfiken på karaktärerna och hur berättelsen skulle fortsätta, och jag fastnade snabbt för Gertrud Hellbrands beskrivande, vackra skrivsätt.

Dock blev jag lite besviken på bokens slut, för det kändes överdrivet och för mig blev det för mycket drama och svartsjuka, det kändes inte riktigt trovärdigt. Enligt mig hade författaren kunnat skapa ett bättre, mer spännande slut med fler oförutsägbara händelser och fler nervkittlande moment.

Jag hade också svårt för karaktärerna, jag kunde inte direkt fastna för någon karaktär och hur mycket jag än försökte så kände jag inte med deras känslor och handlingar. Vissa handlingar kändes orealistiska och jag hade svårt för all svartsjuka mellan karaktärerna.

Men bortsett från detta så är Dragoner en spännande och väldigt unik spänningsroman som jag kan rekommendera till de som vill läsa om svartsjuka och drama. Det är en välskriven och genomtänkt bok, och jag vill mer än gärna fortsätta läsa serien.

Jennifer Johansson

2021-05-03

Tack HarperCollins Nordic för överraskning av recex!

Dragoner handlar om Mira Westman vars morfar har dött. Det påstås att han supit sig full i sin ensamhet, ramlat och dött av fallet. Men när hennes syssling Ville försvinner under ungefär samma tidsperiod, börjar hon förstå att allting inte står rätt till i hennes barndomsby. I det spirande försommarlandskapet staplas hemligheter på hög, samtidigt som hästgården står i blom.

Alltså. Hästar i deckare - jag var såld redan vid det. Men jag hade önskat mer från den här. Jag hade önskat mer intriger, mer hemligheter och mer kusligheter. Den kändes som en ganska standard mysteriebok med där hästar också fick vara med i fokus. Under läsningens gång påminde den mig om Ödesmark, i den typ av relationsdrama som går snett och hur de som känner till den i bygden gör allt för att hålla hemligheten fast.

Jag känner inte riktigt att intrigen tätnar, och jag tror det kan bero på att Hellbrand i många avseenden istället fokuserar på hästarna, och därmed tappas spänningen lite. För även om hästar är fantastiskt fina varelser, så är dem inte särskilt spännande i ett mysterisammanhang. Sedan, enligt mig, kändes allting lite väl för lätt och enkelt att lösa vad som hade hänt.

Men det är spännande, det är en unik plats att skriva om ett relationsdrama och det är en bok jag rekommenderar till dig som söker efter relationsdrama liknande Ödesmark till uppbygget av berättelsen.

🌹Detta är en riktigt mysig & härligt spännande
👂Deckare i Hästmiljö.
Jag brukar inte läsa så många böcker om hästar men denna var riktigt bra skriven.
💜💜💜💜 av 5st🐴🌹

Spännande, suggestiv och gripande!