Dracula

Stoker, Bram

| 2006

Klassiker med mycket spnnande och bra brjan. Gillar att den r skriven i dagboksform.
Men den blir lngsam och tjatig som gr att man tappar lusten att fortstta lsa. Spnningen avtar och sedan r boken slut. Den hller inte mttet tyvrr.

Sanna Carlborg

2017-01-29

Boken r gotisk och har en mrk stmning jag gillar, men den frlorar p sin lngsamhet.

Sebastian Ersson

2016-10-20

Mycket besviken p denna "klassiker". Frsta 70 sidorna ungefr r spnnande och atmosfriska men sedan tappar den fart rejlt. Alldeles fr ngslig och sentimental, mycket grt och stora knslor som trkade ut mig fort.

Boken har ett bra sprk, och ven om skrcken inte r s ptaglig som i nutida vampyrfiktion, r det befriande att lsa om en vampyr som inte glittrar i solen. Lsaren mste kunna stta sig in i den viktoiranska tidsandan fr att inte f en total kulturchock.

Nicklas Bjrk

2015-09-26

verraskande bra bok som n idag upplevs bde spnnande och obehaglig. Bram Stoker gjorde helt rtt i beslutet att lta historien berttas genom olika dagbcker, vilket gr skrcken mer nrvarande. Tumme upp!

Vlfungerande, suggestiv skrckrman i dag, som kanske hade mer "innehll" den gng den skrevs.
Stroker lyckas med att fasthlla lsarens intresse hela vgen igenom.
Man frestas att strcklsa !

Johanna Willix

2014-12-15

Spnnande och riktigt kuslig. Lngt bttre n frvntat!

Mia Swedberg

2014-11-27

Ljudbok, vilket var tur eftersom den r tragglig emellant. Men det har varit ett ml sedan lnge att lsa den hr boken och det r sknt att det r gjort. :)

C. Olsson

2014-01-24

Oroliga brittiska gentlemn, svimmande damer och imitationer av underklass-slang utgr kurisa borgerliga inslag i denna cementerade skrckklassiker. Vad betrffar dess status som just skrckklassiker vertrffar ofta adaptionerna romanen, tminstone vad gller skrck - i synnerhet d det kommer till portrtten av greven sjlv. Verkligt lskig r knappast 'Dracula' fr ngon senare n den ngsligt viktorianska eller edvardianska lsaren. Sprket r emellant verkligt sublimt.

Svrbedmt verk. Dess litterra impakt snarare n mentala fr den moderna lsaren vger tyngre. Fga underhllande, inte alls skrmmande - men vacker.

Lars Martinsson

2013-07-31

Bttre i kraft av sin kulturella genomslagskraft n som roman! Spnningsvrdet r det verkligen lite si och s med. Ttt, mrkt sprk.

Anders Hammar

2012-08-22

En stark tva, eller en svag trea ngonstans. Tycker inte att hela dagbokskonceptet funkar s bra. De terupprepar sig, knns inte s intressant. Och alla karaktrer r genomgoda och nobla, frutom elakingarna. Trkigt.

Anders Hammar

2012-08-22

Anna Nyman

2012-08-10

Brjan r riktigt, riktigt bra och krypande lskig. Brevromanformatet funkar riktigt bra, men allra bst i brjan nr det r strre variation i de olika "kllorna" . Minus fr att den r ca 200 sidor fr lng och fr att vissa tidstypiska attityder hos huvudpersonerna gr det lite svrare att relatera till. Frmst d frhllandet till Mina och Lucy.

Thomas Sievert

2012-07-01

Rtt lskig. Mycket bttre n modern vampyrfiktion.

Gabriella Plnborg

2012-05-13

Mste nog kalla detta min favorit bok! Lste ut den p en dag och boken jag har hller p att falla i bitar.

Marcus Sohl

2012-04-14

Vad skall man sga? Det r Dracula!
Klassisk brevroman som faktiskt r frvnansvrt spnnande och engagerande efter mer n hundra r, ngot man sllan kan sga om skrck.

Pia Stendahl

2012-02-02

Jag tycker att upplgget i boken r annorlunda och intressant. Hela boken berttas i dagboksform och brevform. Var och en fr sig r ju inte s ovanlig men bda varianterna i samma bok r lite nytt (i alla fall fr mig). Dessutom fr lsaren flja flera karaktrers dagbcker och inte bara en.

P grund av att boken berttas i dagboks- och brevform beskrivs greve Dracula, och sjlva jakten p vampyren, genom de andra karaktrernas gon. S vi mter aldrig Dracula direkt utan endast indirekt. Ibland beskrivs samma hndelse flera gnger men utifrn de olika karaktrernas perspektiv vilket fr mig knns frscht och nytt trots att boken definitivt har ngra r p nacken .

Bram Stokers frmedlar karaktrernas knsla av att ngot r galet (innan dom vet vad som hnder) p ett mycket vertygande stt. S jag upplever att boken snarare frmedlar en knsla av mystik och olustknsla, n skrck. Boken r med andra ord inte speciellt lskig alls utan den bygger snarare mer p karaktrsskildringar och dialoger.

Jag tycker mycket om sprket i boken, Det r ibland rtt s hgtravande men det passar vl in i handlingen och det r p en lagom niv. Sprket skiftar ocks p ett trovrdigt stt beroende p vilken karaktr som kommer till tals.

P www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

david Lindberg

2012-01-17

Nu med alla andra vampyrbcker som har givits ut, s r det intressant att lsa den bok som ligger till grund fr legenden om vampyren.
Det r till vissa delar en svrlst bok detta p grund av det gammalmodiga sprket. Man mrker att det r en berttelse frn brjan av frra seklet.
Men det r en bok som ska lsas om man vill knna till bakgrunden till den klassiska vampyren

Liam Olsson

2011-12-19

En helt okej berttelse som definitivt gav mnga hrliga kalla krar. Men personernas knsloliv ger jag inte mycket fr det blev lite verdrivet ibland.

Linda Dahlstrm

2011-07-24

En helt ok historia som skulle m bra av att vara en tredjedel kortare. Frsta halvan var bttre n den andra. Boken innehller lite fr mycket pladder och extrema knslouttryck. Men man fr tnka p att det r ver 100 r sedan den skrevs.

2011-06-27

Mycket bttre n jag hade frvntat mig! Lttlst, inget alltfr hgtravande sprk trots ldern. Det var dessutom ett intressant upplgg med brev och dagboksinlgg. Dremot r det klart att det r en tydlig frndring i lder med tanke p hur livssynen frndrats, och det r en ganska intressant skillnad att lsa om.

Maria Gustavsson

2011-06-20

Har lnge velat lsa den hr klassikern, och fick den nr jag var vldigt sjuk och inte kunde gra annat n att ligga i sngen.
Min favoritdel r absolut brjan. Kunde inte lgga boken ifrn mig. Dock r mitten ngot trkig, och slutet knns som om Stoker var trtt p att skriva och hastade sig lite.
Det intressanta med boken r att jag sjlv varit vldigt fst vid vampyrer och lst bcker dr vampyrer inte r huvudpersonens fiende. Nr jag lste Dracula nu trodde jag att jag mer skulle tycka om Dracula n de andra huvudpersonerna, Jonathan, Mina, Van Helsing osv, men till min frvning s brjade jag hata Dracula mer och mer.

En klassiker som r vldigt lsvrd enligt mig. Skulle ftt en femma om det inte var fr den sega mitten.

Liza Bolin

2011-05-10

Stephenie Meyer och Anne Rice kan gå och hänga sig, här har vi en RIKTIG vampyr.

Jag läste Dracula övertygad om att den skulle vara mossig, torr och gammalmodig, men på något sätt lyckas Stoker's viktorianska mästerverk stå tidens test, trots att den är just viktoriansk. Brevromansformen gör den lite lagom mystisk, och Renfield är en riktigt trovärdig galning.

Det är helt fantastiskt att den lyckas förbli en riktig horror-bok, med en handling som egentligen - egentligen - är ganska fånig, eller borde verka fånig.

Min utgåva är i Penguins "rita-ditt-eget-omslag"-serie, och här är min design. Jag har även gjort fler illustrationer, men de är inte inscannade.

Oddlig klassiker. Strre delen av boken lyssnade jag p. Gerhard Hoberstofer gr ett vldigt bra jobb!

Mattias Renstrm

2011-04-08

En hrlig bok som inte alls var vad i alla fall jag hade vntat mig. Dagboksanteckningar, telegram och liknande utgjorde hela berttelsen, med den roande fljden att Stoker absolut inte frskt gra ngon potentiellt spnnande scen alls dramatisk. Mycket nderhllande och annorlunda lsning!

Otroligt hftig lsning. Form och innehll samspelar p ett stt av sllan skdat slag: under romanens frsta (bttre) hlft str det nstan mer mellan raderna n i sjlva texten. Nr vampyrens hemlighet har uppdagats tappar det fart, fr att sedan accelerera igen mot slutet. Det enda uppriktigt dliga i boken r mnnens tokverdrivna hngivenhet till Mina.

Jessica Johansson

2010-08-08

Bitarna dr det faktiskt r med vampyrer r bra, men det blir ju mest beskrivning av huvudkaraktrernas jobbiga knslosvall hela tiden.

KR

2010-08-06

En klassiker som frtjnar sitt rykte! Journaler och brev som berttarform brukar ge mig symptom, men Stoker hanterar det msterligt, och mnga av karaktrerna r ofrglmliga.

Anna Johansson

2010-06-18

Dracula r skriven som en journalbok, man fr reda p berttelsens handling genom dagbcker, brev etc. Det tog ca. 100 sid fr mig innan jag vande mig vid detta berttarstt, och efter det s mste jag sga att boken r riktigt bra. Man frstr varfr boken har blivit en av klassikerna.

Kan bara sga ls boken, det r faktiskt lite hftigt och ha lst (och tycker om) en bok som r skriven 1897.

Anna Johansson

2010-06-18

En bok som tog ett tag innan man vande sig vid, men som r riktigt bra. Ls den om du inte gjort det, det r vrt tiden!

Samuel Karlsson

2010-01-22

En ganska fantastiks historia egentligen.

Johanna Galenpanna

2010-01-04

Har bde lst den och lyssnat p den (p kassett! :D). En klassiker som hller n.

Elisabeth E

2009-10-05

Jag har lst den hr tre gnger och jag tycker att den bara blir bttre och bttre fr varje gng.

Henrik Elstad

2009-07-30

En skrckklassiker som jag inte lst frrn nu. Den hll fr frvntningarna ven om jag tycker att frsta halvan av boken r den starkaste. Slutet r ngot abrubt och kanske inte vrt hgsta betyg.