Där vassen viker

Edgarsson, Linda

| 2022

Hämta bokcirkelfrågor till Där vassen viker här >> Gripande debutroman om kärlek och sorg i 1800-talets SmålandTorpardottern Hilda är en inbunden person, tärd av minnen från barndomen. När hennes faster Anna ber om hjälp på gården Sjölund är det första gången Hilda sätter sin fot där sedan den olycksaliga vinterdagen då hennes far och bror drunknade i sjön. På Sjölund finns också Annas våldsamme make August, som tittar alltför djupt i flaskan, och deras fosterson Erik. Han, som bara var en pojke sist Hilda såg honom och som hon lovat sig själv att aldrig förlåta för det som hände, är nu en ung man. Nere vid sjön skiftar vassen från gult till grönt och i gryningen hörs koltrastens sång. Någonting börjar gro mellan Hilda och Erik och det växer sig snabbt starkare. Där...

Rosita Söderström

2023-08-07

En bok att älska!

Stjärndebut, om jag får tycka ...

Det här är en bok som i första hand fångade mig tack vare omslaget – ett konstverk i sig, både att titta och känna på. Innehållet är emellertid minst lika fängslande. Jag hade gärna sträckläst! Men haft den som högläsningsbok ( i våras), ett flertal kvällar, för lyssnare som också blivit gripna av historien.

En fiktiv men trovärdig berättelse som utspelar sig i Småland på 1800-talet. Älskar Edgarssons skickligt färgrika språk, som målar fram tydliga miljöer och karaktärer, så ock dialogernas struktur. Vi sugs in i storyn!

Ser fram emot fortsättningen!

Önskade även att denna bok skulle bli en kandidat till Årets Bok 2023!

Torpardottern Hilda är en inbunden person som är tärd av minnen från barndomen. När hennes faster Anna ber om hjälp på gården är det första gången som Hilda sätter sin fot där sen den olycksaliga vinterdagen då hennes far och bror drunknade i sjön. På gården finns Annas våldsamme man som tittar allt för djupt i flaskan.

Det här är den typ av bok som jag gillar och jag hade hört så mycket positivt kring denna bok, så mina förväntningar var rejält höga, tyvärr så tror jag att förväntningarna jag hade förstörde min läsning. Denna historiska roman skildrar Hildas liv och hur torparlivet kunde se ut under den senare delen av 1800-talet i svenska Småland. Det är en välskriven roman i ett behagligt tempo som berör dåtidens fattigdom, klasskillnad, kvinnans underlägsenhet och utmaningar, livsöden och kärlek. Jag hade lite svårt att komma in i boken så det tog ett tag innan jag fastnade, men det släpper. En stark bok som berör mig och intressant ur ett historiskt perspektiv. Läsvärd - absolut!

💜💜💜

2022-07-15

Gripande öden och riktigt bra skrivet. Kanske lite drag av veckotidningsföljetong men helt OK läsning.

Bokdjungeln

2022-05-25

Så himla bra bok! Detta är verkligen en roman för den som gillar historia, drama och kärlek. Jag älskar att boken är lättsam men att det ändå händer något hela tiden så jag vill verkligen inte lägga den ifrån mig. Och hur den slutar sen! Skönt att detta är den första boken i en trilogi för nu vill jag läsa fortsättningen.

Solveig Andersson

2022-05-11

Fantastisk gripande läsning som berör och intresserar från första sidan. Läs den!

Kaffeläsaren

2022-05-04

Jag har en förkärlek för historiska romaner och det var med stora förhoppningar som jag tog mig an Linda Edgarssons debutroman Där vassen viker. Boken tar sin början 1885 i Småland och vi får följa torpardottern Hilda. Hilda är en ganska tyst och inbunden person och hon har precis tackat nej till ett frieri från Alexander på den stora gården Skogarp. När Hildas faster Anna behöver hjälp på gården Sjölund, ser Hildas mamma det som en bra chans för Hilda att komma ifrån byn ett tag. Men det är med motstånd Hilda ger sig iväg till gården där både hennes far och bror drunknade den där olycksaliga vinterdagen för flera år sen.

Det är svårt att tro att Där vassen viker är en debutroman. Den är så välskriven och jag får känslan av att författaren skrivit massa böcker innan för språket är så väl avvägt, det är vackert och det passar tidsandan perfekt. Något som också är vackert är alla beskrivningar av naturen som finns i boken. Det är inte enkelt att leva på den tiden, det är fattigt och som kvinna får man kämpa lite extra. Boken bjuder på värme och storslagen kärlek men också allvar och död. Där vassen viker infriade mina höga förväntningar och det är så roligt! Nu längtar jag efter att fortsättningen ska komma, för med det slut som boken bjöd på kan det inte bli annat än en bok till om Hilda.
Rekommenderas varmt!