Där solen möter månen

Hurtig, Caroline

En finstämd romantisk fantasy-novell om att kärlek alltid övervinner hat.  Nandina av dagen är en solkrigare. Varje skymning och gryning förväntas hon slåss mot nattens krigare så att ljuset varar längre än mörkret under dygnets timmar.Men Nandina har en hemlighet, hon avskyr inte natten som sina fränder. Som barn beundrade hon den och älskade en pojke av natten. En pojke med månljus i sina ögon och stjärnglans i sitt leende.Trots att han svek henne kan hon inte glömma honom. Men kommer de någonsin att mötas igen?

💜Åh så vacker E-📚
Det var en Fängslande Bladvändare men Tyvärr alldeles för kort.
Av mig så får den
❤💙❤💚 av 5st💜

sannareads

2019-12-04

"Där solen möter månen" av Caroline Hurtig är en otroligt välskriven och vacker novell. Från första sidan är jag fast och berättelsen är slut alldeles för fort.

Novellen har komplexa karaktärer och ett vackert och udda världsbygge som vi får lära känna väl, trots att berättelsen är kort. Jag är väldigt imponerade över hur Hurtig lyckades förmedla så mycket på få sidor.

Detta är tredje berättelsen jag läser av Caroline Hurtig och likt i "Mirele Dangin" och "Gudarnas Drottning" trollbinds jag av hennes sätt att skriva. Jag kan utan tveka säga att Hurtig är en av mina favorit författare och en framtida svensk fantasydrottning!

⭐️ "Där solen möter månen" får av mig 5/5 stjärnor!

Tack till Seraf för e-novellen.

Jennifer Johansson

2019-09-26

Tack fina Seraf Förlag för recex!

Där solen möter månen handlar om natten som strider mot dagen. Redan när Nandrina är liten vet hon om att natten är farlig, men hon kan ändå inte sluta umgås med pojken från natten under skymningen och gryning. Men något går snett och det träffas inte förrän alltför långt senare, då allt redan kan vara på väg att raseras.

Caroline har en förmåga att skriva magiskt. Du vävs in i historien och vill bara sluka mer ord, och denna novell var inget undantag. Hon är som bäst när hon skriver om förbjuden kärlek, känslor och sorg. Och du gör inget annat än att känna med karaktärerna.

Det jag tycker så väldigt mycket om med den här paranormal romance-novellen är att det inte bara är den ena av parterna som är en del av den paranormala världen utan båda är det. Istället för någon som utspelar sig i den ”vanliga” världen är det här mer som en saga, en mer riktig fantasyberättelse fast i romance-form.

Jag gillar det här temat. Ljus möter mörker, natt möter dag, ständigt i krig med varandra för att vinna. Ibland är det mörkare längre, när natten leder och ibland är det ljust längre, när dagen håller på att vinna. Jag tycker att det är en intressant tanke, att det skulle finnas ett krig som styr dygnets ljus.

Nandina är en härlig huvudkaraktär. En stark kvinnlig karaktär vars känslor man ändå får följa igenom. Persongalleriet är i övrigt lagom stort för en berättelse av den här längden och jag tycker att fokus ligger på precis rätt personer hela tiden.

Språket är bra och passar för genren. Hurtigs ordval och stil gör att det blir ännu mer mystik och sago-aktigt, vilket blir jättemysigt.

D

Denise Kylvik

2019-05-30

Där solen möter månen ger oss en lockande, magisk värld, där natten och dagen utkämpar blodiga strider varje gryning och skymning. För natten hatar dagen. Förutom Nandina, som inte alls hatar Haldis.
Detta är en kort, något våldsam, men kärleksfylld novell som lämnar mig nöjd med berättelsen, men samtidigt törstande efter mer av världen, karaktärerna och hur det kan bli efter slutet.

/ Denise