Där rosor faktiskt dör

Klingberg, Ewa

Therese

2021-09-26

Lättsam, trevlig och rolig. Inte så händelsespäckat, men ändå med precis lagom mycket innehåll. Gick snabbt och lätt att läsa. Ser fram emot att läsa nästa bok i serien.

2019-09-23

Jag gillar egentligen inte genren feel-good, men den här var oväntat bra. Tänker lyssna på flera!

Jan Banan

2019-09-05

Trevlig serie! Man småmyser när man läser den och en eloge till en enastående inläsning av Rachel Mohlin.

Ingrid Svantesson

2019-08-22

Lagom av allt, älskar den!

2019-08-08

Nja... Visst väckte deb stundtals viss nyfikenhet, men mest kändes den ytlig och tillrättalagd. Jag känner att jag inte fick någon känsla för någon av karaktärerna och sällan för storyn. När den började närma sig slutet kände jag mest att det knappt hänt något.

Eva Pettersson

2019-07-18

Platt och förutsägbar romance utan djup. Inte alls i klass med hennes tidigare romaner såsom "Manglade dukar och vikta servetter", som jag tyckte väldigt mycket om.

Eva Möller

2019-06-22

Tranan begravningsbyrå är en smått mediokert företag där Börje ägaren ligger efter med det mesta, då han plötsligt dör och lämnar sin fru Majken i röran. Samtidigt ger sig Sandra ut på en roadtrip. Denna sommar har hon 10 veckor semester. Härligt tänker hon tar första stoppet hos sin moster Majken i Tranås. Det blev ingen roadtrip utan den ekonom hon är blir kvar med papperstravar med dödsbon, bokslut och en begravningsbyrå på ruinens brant.
Tycker om idén och gillar karaktärerna men historien är för förutsägbar och det kommer inga överraskningar. Samtidigt sitter man med frågor hängande som inte har fått någon förklaring eller svar. Detta är den första i en serie så den har en god potential till att bli bättre. Betyg 3 ( i hopp om att bli en fyra nästa gång)

Pia Gummesson

2019-06-07

En mysig och trevlig feelgood roman,väntar nu på nästa del i serien.💜

villa-freja.se

2019-05-04

En sån nätt liten pralin som genast gör mig lässugen. Klingberg har skrivit ett flertal romaner innan denna som alla har gett mig en trevlig lässtund. Med den här boken griper hon inte tag i mig på samma sätt, tyvärr.

2019-04-30

Blev besviken. Kändes väldigt platt och intetsägande. Har läst tidigare böcker av henne b.a. Vaxade juveler och brända hjärtan som jag tyckte väldigt mycket om. Men fortsättningen på den här får vara, tyvärr.

2019-04-06

”Där rosor faktiskt dör” av Ewa Klingberg är den första delen av fyra i den nya serien om begravningsbyrån Tranan. Huvudkaraktären Sandra är på besök i Tranås för att hälsa på sin moster, men blir kvar för att hjälpa till med den konkurshotade begravningsbyrån.

Jag har läst @ewa_klingberg bokserie om Huskvarna tidigare och tyckte jättemycket om dem. Ewa är duktig på att väva ihop historier som utspelar sig växelvis i nutid och även dåtid. Serien om Begravningsbyrån utspelar sig bara i nutid och jag känner att jag saknar det historiska som finns med i hennes andra böcker. ”Där rosor faktiskt dör” är bra, den är lättläst och jag slukar den. Ewa skriver med humor och värme! Jag lämnar boken och känner mig nyfiken på nästa del som kommer inom kort! Tur att vi inte behöver vänta så länge på att få veta hur det går! Rekommenderas!
Betyg: 📚📚📚,5 av 5!

Underbar, rolig & charmig!

Boksann

2019-04-02

Jag fick upp ögonen för Ewa Klingbergs böcker i och med hennes deltagande på Feelgoodfestivalen i Mariefred ifjol sommar, och har efter det läst de två senaste böckerna i Huskvarnaserien.
Gillade småstadskänslan som målades upp i dem, och naturligtvis de historiska temana, historienörd som jag är.
Därför var jag oerhört nyfiken på denna nya serie böcker med begravningsbyrån Tranan i fokus!

Småstadskänslan har Ewa tagit med sig , men de historiska inslagen har hon denna gång ställt åt sidan. (Vi _var _ iofs på väg att få oss lite historia till livs, men det kom visst ett dödsfall emellan!)
Jag tyckte att Sandras planer att ta 10 veckor ledigt och bara frossa i historia lät helt underbara, och jag kände verkligen med henne när samvetet (och Majken) tvingade henne att stanna i Tranås.

Sandra är en person som jag inte får riktigt kläm på. Ena stunden upplevs hon som ganska färglös och mjäkig, för att i nästa stund kliva fram och ta plats. Hennes beslut är ibland också lite märkliga; flera av dem förstår man inte alls var de kommer ifrån. Men det finns ännu tid för henne att utvecklas i de kommande böckerna!

Jag gillar att Ewa låter handlingen kretsa kring något lite annorlunda som en begravningsbyrå. Och i en mysig småstad som Tranås.
I motsats till vad man skulle kunna tro, med dödsfall, begravningsbyrå och allt, så är inte detta alls någon sorglig bok. Den är varm, humoristisk och (ganska) kärleksfull.
Jag ser med spänning fram emot de tre kommande delarna som kommer nu i april, i juni och i augusti.
Det ska bli intressant att se var Sandra "tar vägen" i sin utveckling, och vad som händer henne och de andra.